10/10 a Falcon Heavy eddigi sikerességi rátája

Kapcsolódó

Bemutatta a SpaceX az űrállomást nyugdíjazó speciális űrhajó terveit

A NASA terve szerint egy jelentősen átalakított Dragon űrhajóval...

Váratlan fordulat: a NASA eláll a VIPER holdi rover felbocsátásától

A projekt lefújását a költségek túlzott megnövekedésével és az...

A nap képe #1533 – Booster 12 hajtóműteszt

Teljes időtartamú hajtóműteszt, melyet a Booster 12-vel hajtottak végre...

A CAPSTONE űreszköz továbbra is szorgoskodik

A 2022-ben indított CAPSTONE kisműhold a viszontagságok ellenére továbbra...

Egy több mint 5 tonnás időjárás-megfigyelő műholdat állított pályára a nehézrakéta a Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal megbízásából.

Az idei első, összességében a 10. Falcon Heavy nehézrakéta indítására került sor tegnap késő éjjel. Ezúttal mindhárom első fokozat vadonatúj volt (sorozatszám szerint a B1087 középső, B1072 és B1086 oldalsó fokozatok), és ahogy már megszokhattuk a korábbi missziókon, előbbi első és egyetlen útját teljesítette, míg utóbbiak szárazföldi visszatérésre készültek. A rakéta hasznos terhe a Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) GOES-U elnevezésű időjárás-megfigyelő geostacionárius műholdja volt.

A indítást élőben közvetítettük, a képre kattintva új ablakban nyílik meg a videó linkje!

A 27 darab Merlin-1D hajtómű magyar idő szerint 23:26-kor indult be, és óriási robajjal emelték a magasba a több mint 550 tonnás monstrumot. A rakéta kelet felé kezdte meg útját, hogy a lehető legjobban kihasználja a Föld forgási sebességét. Mivel nagy energiaigényű geostacionárius átviteli pályára kellett állítani a meglehetősen nehéz, több mint 5 tonnás műholdat, szükség is volt a Falcon Heavy minden erejére. Emiatt a középső első fokozattól dolga végeztével el is kellett búcsúznunk, hiszen nem maradt volna üzemanyaga a visszatérésre. Nem úgy a két oldalfokozatnak, melyek a leválások után látványos visszafordító manővert végrehajtva kezdték meg a visszatérést a szárazföldi leszállási zónákra. A sima emelkedést sima ereszkedések követték, így ezekre a fokozatokra még később is számíthat a SpaceX. 

A második fokozatra további munka várt, de végül ez sem vallott kudarcot, és a kijelölt geotranszfer pályára állította a GOES-U szatellitet.
Ez volt a SpaceX idei 65., összességében 365. küldetése, ami pedig a Falcon Heavy hordozórakétát illeti, 2024-ben az első misszióját teljesítette.

Az emelkedés pillanata. Forrás: SpaceX

 

Forrás: SpaceX

 

A visszatérés. Forrás: SpaceX

A GOES-U 

A GOES-U, vagy számozás szerint a GOES-19 (Geostationary Operational Environmental Satellite) elődjeihez, a GOES-R-hez GOES-S-hez és a GOES-T-hez hasonló, de ahogy a korábbiak, úgy ez is több módosítással és fejlesztéssel ellátott műholdként kezdi majd meg tevékenységét. Fő megfigyelő berendezése az Advanced Baseline Imager (ABI), ami a Föld kijelölt részein széles spektrumban képes feltérképezni és elemezni az időjárási és óceáni körülményeket. Ezzel a berendezéssel a korábbihoz képest ötször gyorsabban és négyszer jobb felbontásban tud megfigyeléseket végrehajtani. Egy továbbfejlesztett magnetométerrel is felszerelték, amitől jobb és pontosabb teljesítményt várnak a szakemberek. A műhold az Egyesült Államok középső területeit, Mexikót, Közép-Amerikát és a Karibi-térséget fogja pásztázni környezeti kockázatok után kutatva. Működése során a GOES-T-vel (GOES-18-cal) fog együtt dolgozni, ezáltal még nagyobb lefedettséget biztosítva. Élettartamát 15 évre tervezik.

A műhold a Falcon-9 rakterében. Fotó: SpaceX

 

Illusztráció a GOES-U-ról. Forrás: NOAA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye