116 új hajtóművet rendelt a ULA az Aerojet Rocketdyne-tól

Kapcsolódó

Lezárult a New Shepard tavaly szeptemberi balesetének hatósági vizsgálata

A Blue Originnek 21 különböző módosítást kell eszközölnie az...

A nap képe #1241 – Az OSIRIS-REx tudományos tartálya

Az OSIRIS-REx tudományos tartálya nyitott fedéllel, amelyen látható a...

Szovjet űrkutyák – 3. rész

Elérkeztünk a harmadik kutatási szakaszhoz, amely az utolsó lépés...

Több mint egy év után ma hazatért a Szojuz MSz-23 személyzete

A Szojuz űrhajó földet érése 13:17-kor várható a Kazahsztánban...

Folytatódott a Jaokan műholdhálózat bővítése is

Nem csak a SpaceX indítja serényen saját Starlink műholdjait,...

Tegnapi bejelentésében 116 hajtóműves megrendelésről számolt be az AeroJet Rocketdyne (AR) amerikai rakétamotorgyártó cég. Az új RL10C-X egységek a ULA (United Launch Alliance) tervei szerint még idén bemutatkozó Vulcan nehézrakéta második fokozatát, a Centaurt fogják gyorsítani. Az AR történetében ez az eddigi legnagyobb szerződés az RL10 hajtóművekre.

A mostani megrendelés természetesen összefügg a múlt héten nyilvánosságra hozott Amazon Kuiper-projekttel, melynek keretében a ULA 38 indítást fog végrehajtani az újgenerációs rakétával. Ennek köszönhetően a Vulcan-megrendelések száma legalább megkétszereződhet, és az évi 25 indítást is elérheti. Tory Brunoék még 2018-ban szerződtek le az AR-rel a Vulcan második fokozati hajtóművek gyártására. Az RL10 különböző variánsai már a ULA Atlas-V és Delta-IV Heavy rakétáiban is szerepet kaptak, és az AR 60 év alatt több mint 450 hajtóművet gyártott a konzorcium, annak elődei és más megrendelők számára (többek között a NASA új SLS holdrakétájának második fokozatában is RL10 dolgozik majd).

A Vulcan Centaur fokozathoz továbbfejlesztett RL10C-X hajtómű számos fejlett technológiájú újítást ötvöz a már megszokott megbízhatósággal, a 3D-s nyomtatással készülő alkatrészek jóval egyszerűbb gyártási folyamatot és időben történő szállításokat eredményeznek. A hajtómű működésében eszközölt fejlesztéseknek köszönhetően a fajlagos impulzus 461 másodpercre nő, ami az eddigi RL10 variánsok listáján az első helyet jelenti ezen mutatót tekintve. A fajlagos impulzus növekedésével azonos tolóerő kifejtéséhez kevesebb üzemanyagra van szükség egységnyi idő alatt, ezáltal növekszik a rakéta hasznos teherkapacitása is.

Tory Bruno nemrég egy újságírói kérdésre őszintén válaszolva azt mondta, hogy legnagyobb aggodalmuk a rakétamotor gyártósorok kapacitása és teljesítménye miatt van, mivel a hajtóművek a legösszetettebb részegységei minden rakétának. Az AR a megrendelések teljesítésének szempontból megbízható cég volt eddig is, ám ahhoz, hogy a Vulcan felszálhasson, a Northrop Grumman-nel és a Blue Originnel együtt kell időben leszállítani a hajtóműveket. Előbbi az oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakétákat, utóbbi pedig az első fokozat BE-4 rakétamotorját fogja gyártani, mely nem éppen a sikertörténetéről vált híressé eddig…

A Vulcan Centaur második fokozatot két RL10C-X fogja gyorsítani. Fotó: Aerojet Rocketdyne

Egy RL10C-X hajtómű tesztelés közben. Fotó: Aerojet Rocketdyne

Dark mode powered by Night Eye