13 éve indult az utolsó űrrepülőgép, amivel egy legendás korszak ért véget

Kapcsolódó

Bemutatta a SpaceX az űrállomást nyugdíjazó speciális űrhajó terveit

A NASA terve szerint egy jelentősen átalakított Dragon űrhajóval...

Váratlan fordulat: a NASA eláll a VIPER holdi rover felbocsátásától

A projekt lefújását a költségek túlzott megnövekedésével és az...

A nap képe #1533 – Booster 12 hajtóműteszt

Teljes időtartamú hajtóműteszt, melyet a Booster 12-vel hajtottak végre...

A CAPSTONE űreszköz továbbra is szorgoskodik

A 2022-ben indított CAPSTONE kisműhold a viszontagságok ellenére továbbra...

Az Atlantis űrsikló még egy utolsó alkalommal kitárja szárnyait, hogy megkezdje szentimentális utazását a történelembe.” – Rob Navias

2011. július 8-án indult az utolsó űrsikló a világűrbe, a program 135. küldetése egy legendás, ám két tragédiával beárnyékolt korszakot zárt le az amerikai űrutazás történetében.
„The space shuttle spreads its wings for one final time for the start of a sentimental journey into history”
“Az űrsikló még egy utolsó alkalommal kitárja szárnyait, hogy megkezdje szentimentális utazását a történelembe.” – Rob Navias, NASA kommentátor szavai az Atlantis indításának közvetítésében.

Előzmények

A Columbia űrsikló 2003-as balesete után George W. Bush elnök bejelentette, hogy a Nemzetközi Űrállomás megépülése után az űrrepülőgép flottát nyugdíjazzák, egyúttal pedig életre hívják a Constellation-programot (ez lett a későbbi Space Launch System – SLS, mely az Artemis-1 küldetés keretében eddig egy alkalommal indult 2022 novemberében). Az űrállomás építésének befejezését 2010-re tervezték, azonban a csúszások miatt ez végül 2011-re tolódott ki.
A Columbia balesete után minden űrsikló küldetés rendelkezett egy „mentőmisszióval” is, mely egy esetleges meghibásodás esetén indulhatott volna a szerencsétlenül járt űrhajósok megmentésére. Így egy küldetésre két űrrepülőgépet és két személyzetet készítettek fel, a mentőmissziók pedig általában STS-3XX jelzést kaptak, végül azonban sosem került sor ilyen jellegű indításra.

Előtérben az STS-125 (szintén az Atlantis), háttérben az STS-400 küldetés (Endeavour) űrsiklók. Fotó: NASA

2010 novemberében a NASA akkori adminisztrátora, Charlie Bolden egykori űrhajós aggodalmát fejezte ki, hogy a tervezett STS-133 és STS-134 küldetések után szükség lesz még egy útra, mert a kereskedelmi teherszállító űrhajók elkészültéig biztosítani kell az utánpótlást az ISS-en. Bár a NASA 2011-es költségvetésében először nem volt fedezet még egy útra, végül egy külön törvénykiegészítéssel biztosították azt.
Az Endeavour utolsó útjának, az STS-134 mentőküldetésére az Atlantist jelölték ki, STS-335 jelzéssel. Ez a misszió lett egyben az utolsó út. 2003 óta először indult űrsikló mentőküldetés nélkül az űrbe, ugyanis időközben a másik két űrrepülőgép, az Endeavour és Discovery szétszerelése már megkezdődött.
Ha esetleg bármilyen okból az Atlantis nem tudott volna visszatérni (a félelmek főképpen az űrsikló hővédő tégláira vonatkoztak), akkor a személyzet az ISS-en maradt volna, és később egyesével, Szojuz űrhajókkal tértek volna vissza a Földre. Az asztronauták ezért Oroszországban is jártak az indítás előtt, és személyre szabott orosz (Szokol) űrruhákat, és Szojuz-üléseket is kaptak, melyeket aztán magukkal vittek az útra. A személyzet emiatt csak 4 főből (Rex Walheim, Doug Hurley, Chris Ferguson és Sandra Magnus) állt, mindegyikük már tapasztalt űrhajós. Ilyen kis létszámú személyzet utoljára 28 évvel korábban utazott űrrepülőgéppel, 1983-ban a Challanger által végrehajtott STS-6 küldetésen.

Chris Ferguson ülés- és ruhapróbája Oroszorsgában. Forrás: NASA

Feladatok

A legfontosabb feladat az ISS ellátmányának biztosítása volt 2012-ig, amikor a kereskedelmi cégek átveszik az űrállomás utánpótlás-szállítását a Commercial Resupply Services (CRS) program keretében. Később, 2012 májusában a SpaceX lesz az első magáncég, aki egy tesztküldetés keretében eljut a Dragon kapszulával az ISS-re, és 2012 októberében pedig a CRS-1-gyel megkezdődik a tényleges utánpótlás-szállító program. 
A kb. 6 tonna súlyú ellátmányt és tartalék alkatrészeket a Raffaello többcélú logisztikai modul segítségével juttatták fel, mely az Atlantis rakterében került elhelyezésre, és dokkolás után a robotkarral csatlakoztatták a Harmony modulhoz. A Raffaello-t visszafelé szeméttel, és meghibásodott/felesleges eszközökkel töltötték meg. Mivel az űrsiklón csak 4 fős személyzet utazott, ezért az Atlantis középső fedélzetét is ellátmánnyal rakodták meg.
Az űrsikló rakterében helyett kapott az ún. Lightweight Multi-Purpose Carrier (LMC) platform is, mellyel a Robotic Refueling Mission (RRM) nevezetű kísérleti eszközt viszik fel. Az RRM-et az űrállomás egyik külső tároló platformjára fogják elhelyezni, és egy jövőbeli űreszköz „feltankolásának” a lehetőségét fogják vizsgálni.

Előkészületek, majd indítás

A több hónapig tartó felkészítés után az Atlantis június 1-jén gördült ki az OPF (Orbiter Processing Facility) épületéből az LC-39A indítóállás felé. Érdekesség, hogy eközben alig pár kilométerrel arrébb az Endeavour űrsikló landolt a Kennedy Űrközpont 15-ös futópályáján, visszatérve az STS-134-es küldetésről. Természetesen hatalmas érdeklődés előzte meg az űrrepülőgép utolsó útját, és a NASA is nagy ünnepségeket szervezett a dolgozóknak és a médiának. Barack Obama amerikai elnök is meglátogatta családjával a még felkészítés előtt álló Atlantist.

A négy űrhajós a VAB (Vehicle Assembly Building) csapatával. Fotó: NASA
Az Obama család látogatása a Kennedy Űrközpontban. Fotó: NASA

Az Atlantis végül július 8-án, magyar idő szerint 17:29-kor indult útjára, bár az indítás előtti nap még kedvezőtlennek tűnt az időjárás, később azonban jobbra fordultak a körülmények. A visszaszámlálás T-31 másodpercnél leállt, mert a rendszer úgy érzékelte, hogy az egyik, cseppfolyósított oxigén átfejtő csővezeték nem húzódott megfelelően vissza az űrhajótól. Az irányítóközpontban ülő technikusok végül az egyik indítóálláson lévő kamera segítségével megbizonyosodtak, hogy minden rendben van és kb. 2 perc után folytatódhatott a visszaszámlálás. Az Atlantis sikeresen elindult és ezzel megkezdődött az űrrepülőgép-program utolsó, 12 naposra tervezett útja.

Az utolsó start.
A személyzet balról jobbra: Rex Walheim, Doug Hurley, Chris Ferguson és Sandra Magnus
Az Atlantis a Kennedy Visitor Centerben kiállítva
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye