20. repülésére készül az Ingenuity

Kapcsolódó

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

Kína 100 rakétaindítást tervez a 2024-es évre

Hold-küldetések, mélyűrkutatás, új hordozórakéták, személyzeti küldetések, 100 rakétaindítás, mindezeket...

Frissítés – 2022. február 27.

A JPL információi szerint sikeres volt az Ingenuity 20. repülése, ezzel közelebb kerülve az Octavia E. Butler leszállóhelyhez. A repülés 130 másodpercig tartott, ami alatt 391 métert tett meg a helikopter.

Mint azt nemrégiben megírtuk, az Ingenuity teljesítette idei 1., összességében a 19. repülését. A JPL csapata most egy bővebb írásban számolt be az előző misszió során jelentkező nehézségekről, valamint bejelentették, hogy a legkorábban a mai napon hajthatja végre a 20. küldetését a kis helikopter.

A 19. repülésre egy porvihart követően került sor, amely nem csak a napelemek teljesítményének csökkenésére volt hatással, hanem a légkör sűrűségének csökkenésére is. Problémák a vihart követően is jelentkeztek, a helikopternek további két kihívással is meg kellett küzdenie: a navigációs kamerán és a jármű forgótárcsáin lerakódott porral.

A navigációs kamera képe, amely az Ingenuity 19. repülése során készült, közvetlenül a felszállást követően. Látható, hogy az Ingenuity egyik (bal alsó) lábáról a felgyülemlett homok lerepül. Kép forrása: NASA/JPL-Caltech

A navigációs kamerával készített porvihar előtti és utáni képeket összehasonlítva kiderült, hogy törmelék rakódott le a kamera lencséjén, különösen a peremén. Ez azért jelent problémát, mert az Ingenuity vizuális navigációs szoftvere összetévesztheti a szennyeződést a tényleges felszíni jellemzőkkel, amelyeket repülés közben követni próbál, ez pedig navigációs hibákat okozhat. A probléma megoldását egy frissítés jelentette, amiben megadták, hogy a navigációs szoftver hagyja figyelmen kívül a kép bizonyos területeit, így a kép széleit, ahol a por lerakódott.

A másik nehézséget az Ingenuity forgótárcsa-szerelvényeiben lerakódott por jelentette. A forgótárcsák szabályozzák a rotorlapátok dőlésszögét (vízszinteshez viszonyított szögét), ami elengedhetetlen a stabil és irányított repüléshez. A problémáját először 2022. január 28-án észlelték, amikor a rendszer a porvihar utáni első alkalommal végzett önellenőrzés során meghibásodást jelentett. Az adatokból kiderült, hogy mind a hat forgótárcsát mozgató szervomotor szokatlanul nagy ellenállást tapasztalt a tárcsák tartományukon belüli mozgatása során. A mérnökök megállapították, hogy a megnövekedett ellenállás legvalószínűbb magyarázata az volt, hogy por és homok gyűlt össze a forgólemez-szerelvényeken, amelyek mozgó alkatrészei szabadon vannak.

Az Ingenuity fejlesztése során elvégzett kísérletek azt mutatták, hogy a forgótárcsa-szerelvényeknek ismétlődő működtetésével ki kell tudni tisztítaniuk a port és a homokot (öntisztító képesség), amelyet a hónap elején elvégzett újabb kísérletet megerősítettek. A teszt abból állt, hogy a küldetés 340. marsi napján (sol) egy ismétlődő önellenőrzési rutint, az ún. „szervo-mozgatást” hajtottak végre a helikopterrel. A tevékenységből származó adatok jelentős javulást mutattak, a szervók terhelésének csökkenését. A műveletet még hét alkalommal megismételték a 341. napon, aminek eredménye az lett, hogy a terhelési értékek majdnem azonosak lettek a porvihar előtti névleges terhelési értékekkel.

Az Ingenuity ezt követően kapott engedélyt a 19. repülésre, amelyet a helikopter végig nominális teljesítménnyel hajtott végre. Az Ingenuity tehát ismét megmutatta strapabíróságát, és már a 20. repülésére készülhet, amelyre legkorábban ma, azaz február 25-én kerülhet sor

Az Ingenuity folytatja útját a Perseverance landolási zónájába, az Octavia E. Butler leszállóhelyre, ahonnan a két jármű továbbhalad a Jezero-krátert egykor tápláló ősi folyó deltájába. A 20. küldetés során a helikopter egy sekély mélyedés felé repül, amely a Wright Brothers Field-től délnyugatra található. Ez a hely lesz a kiindulópontja az Ingenuity útjának a torkolathoz. A tervek szerint a repülés során megtett távolság 390 méter lesz, 10 méteres magasságban, és 4,5 méter/másodperc maximális sebességgel.

Dark mode powered by Night Eye