Űrtörténelem – SpaceX 1. rész

|

A Space Exploration Technologies (röviden SpaceX) amerikai űripari magánvállalatot Elon Musk dél-afrikai vállalkozó, feltaláló alapította 2002-ben azzal a céllal, hogy olcsóbbá tegye a rakéta fellövéseket az űrbe, mely hosszabb távon akár a Mars és más bolygók kolonizálását is lehetővé tenné. A cég székhelye a kaliforniai Hawthorne-ban található, de mára több indítóállás és telephely is a cég birtokában van szerte az Amerikai Egyesült Államokban. A SpaceX nevéhez számos történelmi jelentőségű eredmény fűződik.

A világon elsőként elért sikerek

2008. szeptember 28-án lőtték fel és állították orbitális pályára az első magántőkéből fejlesztett és űrbe bocsátott folyékony-üzemanyag meghajtású rakétát, a Falcon 1-et.
2010-ben szintén első magánvállalatként sikeresen Föld körüli pályára állították Dragon nevű űrhajójukat, amit vissza is juttattak a Földre december 9-én. Ezzel a teherűrhajóval dokkoltak később elsőként sikeresen a Nemzetközi Űrállomáshoz 2012. május 25-én, amit azóta további 16 eredményes dokkolás követett, a NASA megbízásából történő CRS (Commercial Resupply Services – ellátmány feljuttatása az Űrállomásra kereskedelmi úton) misszió keretében.
A Falcon 1 továbbfejlesztése után mára a cég “igáslovává” váló Falcon 9 rakéta a világon elsőként landolt sikeresen 2015. december 16-án, miután az űrbe juttatott és Föld körüli pályára állított egy műholdat. A listát az első újrahasznosított rakéta fellövése bővítette 2017-ben. Végül talán 2018 legnagyobb durranásaként a Falcon Heavy rakéta első tesztrepülése keretében a világűrbe juttatták, majd Nap körüli pályára állították Musk Tesla Roadster személyautóját.

Ám az elért eredmények hosszú listája mellett tekintsünk vissza a cég első éveire.

Első évek – Elon Musk és a SpaceX küldetése

Az egész történet ott kezdődik, hogy egy gazdag feltaláló-mérnök fejéből kipattant egy gondolat, hogy egy interkontinentális rakétát szeretne vásárolni az oroszoktól. A rakétát a Marsra akarta küldeni, melynek rakománya egy kísérleti miniatűr üvegház lett volna földi magvakkal és egyéb földi organikus elemekkel, amikkel növényeket termeszthet a Mars talajában.
Mindezt azért, hogy újra felkeltse a közvélemény érdeklődését az űrutazás és űrkutatás iránt, illetve a szebb napokat is megélt NASA segítségére is lehet (magasabb költségvetés elnyerése az amerikai kormányzattól).
Az utolsó sikertelen moszkvai tárgyalás után Elon fejébe vette a hazafelé tartó repülőúton, hogy ha nem tud olcsón venni orosz rakétát, akkor ő maga fogja azt megépíteni. A vele utazók őrült ötletnek tartották, ő azonban nem tágított, és 2002-ben megalapította a cégét. Innen indult a SpaceX egész története…

Falcon 1 indítás az Omelek-szigetről
Credit: SpaceX

A Falcon 1 rakéta

A feltaláló kezdeti elképzelése az volt, hogy a saját fejlesztésű rakétával műholdakat juttat az űrbe. Az ebből származó bevételekből pedig tovább fejlesztené az űrhajókat, amik végül akár egy Mars-utazáshoz is alkalmasak. Ezért a cég megkezdte a Falcon 1 hordozórakéta tervezését és megépítését, melynek nevét a Csillagok háborújából ismert Millennium Falconról adták.

Falcon 1 szerelése
Credit: SpaceX

4 évnek kellett mindössze eltelnie ahhoz, hogy a rakétatestet és a hajtóművet (Merlin) kifejlesztve és legyártva, sor kerülhessen az első tesztre 2006. március 26-án, az amerikai légierő egy régi bázisáról egy Csendes-óceáni atollon. A Falcon 1 Elon szerint kb. 600 kilogrammnyi terhet képes az űrbe (LEO = low earth orbit) juttatni, melynek ára 6,9 millió dollár. Ez az akkori piac legalacsonyabb árát jelentette.

Merlin hajtóművek
Credit: SpaceX

Sajnos a rakéta tesztelése nem indult sikeresen. 2006 és 2008 között 3 alkalommal is sikertelen volt az indítás különböző okok miatt (többek között az üzemanyag szelep, és a stabilizátorok hibájából). Elon utolsó felhasználható dollárjait is rászánta egy újabb tesztre, és a negyedik indítási kísérlet után könyvelhették el végül az első sikert: a rakéta elhagyta a Föld légterét, és a hordozórakéta rendben levált a második fokozatról.

Ezután következett 2009. július 13-án az ötödik fellövés, mely egyben az első és utolsó kereskedelmi célú küldetése volt a rakétának. Ezután (pontosabban már 2005-től) már a Falcon 9 hordozórakéta fejlesztése kötötte le inkább Elon és a cég figyelmét, mivel az sokkal nagyobb és erősebb jármű, ezáltal nagyobb hasznos terhet is képes az űrbe juttatni.

A Falcon 1 műszaki adatai

  • magasság: 21,3 m
  • átmérő: 1,7 m
  • hajtómű típusa: 1 db Merlin 1C (első fokozat), 1 db Kestrel (második fokozat)
  • felszállási tömeg: 27,2 t
  • max hasznos teher (LEO): 570 kg
  • tolóerő: 318 kN

A következő részben a Falcon 9-ről, az első újrahasználható rakétáról lesz szó.

Forrás:

https://ipon.hu/magazin/cikk/spacex-a-kezdetek
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_1





Szólj hozzá!