SpaceX – Arabsat-6A küldetés

|

A SpaceX Falcon Heavy típusú rakétájának első kereskedelmi célú fellövését április 11-én hajtották végre a híres múlttal rendelkező 39A kilövő állásról a Kennedy Űrközpontból.

Az Egyesült Arab Emírségek 2015 tavaszán megállapodást kötött a SpaceX-el egy kommunikációs műhold, az Arabsat-6A felbocsátásáról. A műhold az Arabsat-6G program egyik tagja, melynél a legmodernebb napelemeket felhasználva, illetve közepes magasságú Föld körüli pályára (GEO=geostacionárius pálya) állítva legalább 15 év élettartamot terveztek. Ehhez a magassághoz azonban egy erős rakétára volt szükség, mely a szükséges pályára tudja állítani a műholdat, ezért a 2015-ös viszonyokat tekintve csak a SpaceX Falcon 9, vagy a 2012 óta fejlesztés alatt álló Falcon Heavy (erről a rakétáról bővebben a SpaceX történetéről szóló külön fejezetekben írunk) típusú hordozója jöhetett szóba. Végül szeptemberben a Falcon Heavy mellett döntöttek a megbízók, és 2017-2018 körül kívánták fellőni a több mint 6000 kg-os műholdat. Azonban többszöri halasztás után csak 2019. április 11-én történt meg a fellövés.

Credit: Jared Haworth, flickr

A küldetés

A misszió egyik érdekessége, hogy a 2018 februári első tesztrepülés (melynél „hasznos tehernek” Elon Musk Tesla Roadsterét alkalmazták) után a Falcon Heavy első kereskedelmi célú, éles fellövését is jelentette. A másik érdekességre már a fellövés után derült fény, de ne szaladjunk ennyire előre…
A rakéta három részét a legfejlettebb Block 5 verziójú Falcon 9 hordozók adták, mind a középső, mind a két szélső egység vadonatúj konstrukcióként várta első útját. A küldetésben a tervek szerint mindhárom hordozórakéta visszatér a Földre: a szélső fokozatok Cape Canaveralba visszarepülve, az ott kialakított szárazföldi leszállózónákban (LZ-1 és LZ-2) érnének földet, míg a középső fokozat az USA keleti partjától mintegy 1000 km-re az Atlanti-óceánon várakozó drón hajó, az Of Course I still Love You (OCISLY) nevű uszályra szállna le, ami aztán visszajuttatná a szárazföldre.
Mind az űripar, mind a nagyközönség nagy izgalommal várta a küldetést, egyrészt a fent említett első éles bevetés, másrészt a többszöri halasztás miatti hosszú várakozás végett. A rakéták sikeres statikus hajtómű tesztjei után végre április 5-én megtörtént a 3 összeszerelt egység együttes tesztje is, így már csak az időjárás szólhatott bele a fellövés végső dátumába…és közbe is szólt. Április 11-én végül minden körülmény kedvezően alakult, és a rakéta indítása zöld jelzést kapott.
Mind a fellövés, mind a visszatérések problémamentesen, a terveknek megfelelően zajlottak, a két szélső első fokozat szimultán visszatérése a leszállási zónákra újra elkápráztatta a nézőközönséget. A küldetés sikeres befejezéseként pedig 34 perccel az indítás után a műhold rendben levált a második fokozatról a kijelölt Föld körüli pályán.

Credit: Spacenews, flickr


Még aznap kaptunk hírt a korábban említett másik érdekességről: Elon Musk személyesen erősítette meg, hogy a korábban többszöri sikertelen próbálkozás után végre a rakéta orrkúpok is rendben visszatértek a Földre, az óceánból történő kiemelés után pedig úgy ítélték meg, hogy később még használni lehet ezeket az elemeket is, amik további költség megtakarítást jelentenek a cégnek.

Azonban sajnos üröm is vegyült az örömbe. Pár nappal a küldetés után adtak hírt az épp az OCISLY-n visszatérő középső rakétáról, hogy több balszerencsés tényező miatt eldőlt az uszályon és kettétört. Az egyik ok, hogy a Falcon Heavy konstrukciója miatt a rakétafokozat alsó részét módosítani kellett, ám az uszályon lévő Octagrabber (erről itt is írtunk)mely a rakéta rögzítését hivatott szolgálni a hajóhoz, nem volt kompatibilis vele, így nem tudta betölteni megfelelően a funkcióját. Ehhez még hozzájárult a rossz időjárás és a zavaros óceán is, így végül a rakéta felső része a vízbe veszett, az alsó azonban végül a drón hajón visszatérve elérte a szárazföldet. Az csak később derül ki, hogy maradt-e használható része az egységnek, de a képek tanúsága szerint elég nagy károkat szenvedett el a fokozat.

A küldetés így is mindenképp sikeresnek könyvelhető el, a Falcon Heavy első kereskedelmi útját pedig nem is olyan sokára, a tervek szerint júniusban már követi is a második.

Credits: Micahel Seeley / WeReportSpace, flickr
Credit: jethaden, flickr

Forrás: https://spacenews.com/arabsat-ceo-falcon-heavy-gives-our-satellite-extra-life/
https://en.wikipedia.org/wiki/Arabsat-6A

Szólj hozzá!