Új rakéták a horizonton

|

Az elkövetkező két hónapban előreláthatólag két fiatal űripari cég, kis terhet Föld körüli pályára állító rakétái fognak elindulni első tesztrepülésükre. Az egyik az amerikai Astra Space vállalat Rocket 3.0 rakétája, a másik pedig a szintén amerikai Firefly Aerospace cég Firefly Alpha hordozója.

A Firefly Aerospace-t Max Polyakov ukrán-amerikai üzletember alapította 2017-ben. A vállalat célja, hogy képesek legyenek 1000 kg-t alacsony Föld körüli, vagy 600 kg-t helioszinkron pályára állítani.  Erre a feladatra tervezték meg a Firefly Alpha hordozórakétát. Az első útjára a Vandenberg Légibázis SLC-2W állásáról fogják indítani, de a későbbiekben Cape Canaveralből is startolhatják majd a rakétát.
A rakéta kétfokozatú, mindkét fokozat kerozint (RP-1) használ hajtóanyagként, és folyékony oxigént (LOX) oxidálószerként. A rakétatestet könnyű szénszálas kompozit anyagból építik a kis tömegre való törekvés miatt.  A vállalat az első fokozatához kifejlesztette a Reaver-1 kerolox hajtóművet, amely 736 kN tolóerővel rendelkezik, összesen négy darab lesz majd belőle az első fokozaton. A második fokozatot a Lightning-1 kerolox vákuumra optimalizált rakétamotor fogja meghajtani 70 kN tolóerővel, ebből egy lesz majd a második fokozaton. Mindkét rakétahajtómű-típus tesztjeit 2018-ban a Firefly a texasi tesztközpontjában már sikeresen elvégezték.

Hajtóműteszt a texasi telephelyen
Forrás: Firefly Aerospace
Firefly Alpha első fokozata a tesztállványon
Forrás: Firefly Aerospace

Egy indítás körülbelül 15 millió dollárba fog kerülni. Az áprilisi indításon amerikai egyetemek által épített CubeSat-okat fognak indítani 300 km-es pályára. A fejlesztés 100 millió dollárba került, és a NASA-tól a Launch Services Program keretében 5,5 millió dollár támogatást kaptak. Ha a rakéta első startja sikeres lesz, akkor egy elég ígéretes vállalat lép be a piacra, és jelenthet komoly konkurenciát a több kis terhet szállító cég számára. A cég terveiben van a Firefly Beta, illetve Firefly Gamma nagyobb teherbírású rakéták is, illetve az utóbbi egy 75%-ban újrafelhasználható indítójármű lenne (a második fokozat szárnyak segítségével egy kifutópályán szállna le). A vállalat nagyban fog hozzá járulni az űr kereskedelmi célú felhasználásához az indítási költségek jelentős lecsökkentésével.

Reaver hajtóműblokk
Forrás: Firefly Aerospace

Az Astra Space-t 2005-ben alapította Adam London és Chris Kemp, a vállalat központja pedig a kaliforniai Alameda-ban található. 2005-től 2016-ig Ventions LLC. néven futott, és rakétahajtómű alkatrészeket gyártottak a NASA és a DARPA (Amerikai Védelmi Minisztérium katonai célú technologiákat fejlesztő programja) számára. A vállalat célja hogy olcsó, egyszerű és tömeggyártásra alkalmas hordozórakétát alkossanak, és akár évente száz indítást is megvalósíthassanak. Az alapítók a kis műholdak hálózataiban látják a jövőt. 2018-ban két szuborbitális rakétaindítást hajtottak végre, ám ezek kudarcba fulladtak (habár a vállalat úgy nyilatkozott, hogy elégedettek az eredménnyel).  Ezután tervezték meg a Rocket 3.0 orbitális hordozórakétát, mely 100 kg hasznos terhet képes Föld körüli pályára állítani. Az első indítást 2020. február 25-én az alaszkai Kodiak indítóközpontból fogják végrehajtani. A cég a munkáját nagy titoktartás között hajtotta végre, ezért nagyon korlátozottak az elérhető adatok. Maga a rakéta testét alumíniumból építik, öt darab Delphin rakétahajtómű fogja meghajtani az első fokozatot. A második fokozaton egy darab Aether hajtómű található. Maga a jármű összes alkatrészét a lehető legegyszerűbbre és legolcsóbbra tervezték a tömeggyártás érdekében.

Rocket 3.0 az indítóálláson
Forrás: Astra Space

A vállalatnak a DARPA „Launch Challenge“ verseny keretén belül két indítást kell végrehajtania két különböző űrközpontból maximálisan pár hét eltéréssel – ez a rugalmasságot és a rövid felkészülési időt bizonyítaná. Az Astrán kívül még a Virgin Orbit és a Vector Space Systems volt versenyben, de a Virgin kiszállt, a Vector pedig csődöt jelentett 2019-ben.
Ha mindkét indítás sikeres, akkor 12 millió dollárt kapnak a DARPA-tól (és még jó pár megbízást). Magánál az Astránál rengeteg tapasztalt mérnök dolgozik, SpaceX, Virgin Galactic veteránok, volt NASA mérnökök és még egyéb tapasztalt szakemberek, tehát a cégnek van esélye az áttörésre az olcsó, tömeggyártott rakéták segítségével.

Az elkövetkezendő 2-3 hónap lehet hogy nagy sikereket vagy éppen kudarcokat fog hozni ezeknek a vállalatoknak, de minkenképp egy érdekes verseny kezdetét láthatjuk szemeink előtt.

Szólj hozzá!