A NASA egyik vezetője súgott a Boeing-nek

|

Beigazolódtak a korábbi pletykák, a NASA korábbi emberes utazásokért felelős igazgatója, Doug Loverro tényleg segített a Boeingnek, és hirtelen lemondása is ennek köszönhető.

Doug Loverro alig fél éve látta el a posztját, amikor a történelmi DM-2 küldetés előtt 8 nappal lemondott a tisztségéről. Döntésének pontos okáról még nem tudtunk meg információkat, de már akkor is terjedtek olyan pletykák, hogy egy magasrangú NASA vezető segíthette a Boeinget az Artemis-program új holdkomp fejlesztésének és építésének a pályázatán, – ahol végül a Boeing nem került a nyertesek közé.

Jim Bridenstine, a NASA vezetője és Doug Loverro

A Wall Street Journal most megjelent írása szerint nyomozást is indítanak Loverro ellen, aki állítólag kapcsolatban volt Jim Chiltonnal, a Boeing űrkutatási és rakétaindításokért felelős vezetőjével. Loverro nem volt tagja annak a NASA csoportnak, akik a hivatalos kapcsolattartást végezték a pályázókkal, mégis telefonon értesítette Chiltont, hogy a NASA túl drágának és műszakilag nem megfelőnek tartja a Boeing pályázatát. A beszélgetés után pár nappal a Boeing egy módosított pályázatot adott le a NASA-nak…
Az továbbra is kérdéses, hogy Loverro saját magától cselekedett, vagy esetleg volt-e bármilyen felhatalmazása a NASA részéről. Az esetet amúgy a NASA tevékenységét felügyelő OIG (Office of Inspector General) iroda is vizsgálja már hónapok óta.

Az is nagy kérdés, hogy Loverro kapott-e bármilyen ellenszolgáltatást az információkért. Ha igen, nagyon könnyen börtönbüntetés lehet a jutalma, de újabb pletykák szerint Loverro egyszerűen csak egy olyan pályázatot szeretett volna látni, amiben a a Holdraszálláshoz használt eszközök (holdkomp, űrhajó, stb.) egy viszonylag egyszerű, integrált formában valósulnának meg.
Legyen bárhogyan is, Loverro lépése teljesen elfogadhatatlan volt, a további kérdés pedig, hogy a nyomozásnak milyen hatása lesz a 2024-es holdraszállási tervekre, és a már amúgy is nagyon régóta szenvedő SLS-programra.

A Boeing Holdkomp tervének egy illusztrációja

A Boeingnek pedig már nem ez az első botránya, elég ha csak a Commercial Crew Programban kapott jóval több pénzre és kivételézésre a SpaceX-szel szemben, illetve a Starliner fiaskójára gondolnunk…

Szólj hozzá!