SpaceX 🇺🇸 | Crew-1 küldetésprofil

|

Elérkezett a várva várt küldetés! Ha minden a tervek szerint halad, vasárnap hajnalban a SpaceX megkísérli a Crew-1 küldetés indítását, ami az első operatív Crew Dragon (és Commercial Crew Program) küldetés a Nemzetközi Űrállomásra.

← ULA 🇺🇸 – NROL-101 | Rocket Lab 🇺🇸 – Return To Sender →

Indítás ideje, helye: 2020. november 16. magyar idő szerint éjjel 01:27 – , Kennedy Űrközpont – Launch Complex 39A (LC-39A), Florida, USA 🇺🇸
Megrendelő: NASA (National Aeronautics and Space Administration)
Rakomány: SpaceX Crew Dragon Resilience űrhajó
Rakomány össztömege: 9525 kg (+ max. 6000 kg hasznos teher)
Hordozórakéta: SpaceX Falcon 9 Block 5
Pálya: alacsony Föld körüli pálya (LEO), 51.6° inklinációval, kb. 400 km magasságban
Első fokozat: B1061 – ez lesz az első küldetése ennek a fokozatnak
Fokozat visszatérése: Just Read The Instructions drónhajóra, 535 kilométerre Port Canaveraltól
Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés a SpaceX YouTube csatornáján, illetve magyar kommentálással az Űrutazás-Űrhajók csatornán.
Indítás kimenetele: sikeres indítás (beszámoló és dokkolás beszámoló)

Kép készítője: Geoff Barrett

A küldetés és személyzet
Crew-1, vagy USCV-1 az első személyzetet szállító operatív küldetés a Nemzetközi Űrállomásra a SpaceX Crew Dragon űrhajójával. Négy űrhajós fog utazni a Dragonnal, és hat hónapot fognak eltölteni az ISS-en az Expedíciói-64 küldetés keretében. Dokkolás után háromról hétre nő az ISS-en tartózkodók száma: jelenleg két orosz kozmonauta, Szergej Rizsikov és Szergej Kud-Szvercskov és egy amerikai asztronauta, Kate Rubins tartózkodik az űrállomáson. Indítás után 8,5 órával fog megtörténni a dokkolás, magyar idő szerint délelőtt fél tizenegy körül. A Crew-1 személyzete:

  • 🇺🇸 Michael Scott “Mike” Hopkins (parancsok), NASA űrhajós
  • 🇺🇸 Victor Jerome Glover (Crew Dragon pilóta), NASA űrhajós
  • 🇺🇸 Shannon Walker (küldetés specialista), NASA űrhajós
  • 🇯🇵 Szóicsi Nogucsi (küldetés specialista), JAXA űrhajós

A személyzetről készülünk egy külön cikkel is, amit hamarosan megtalálhattok a blogon.

Crew Dragon Resilience (“Ellenállóság”) és a B1061 első fokozat
Egy szeptemberi NASA-sajtótájékoztató keretében Mike Hopkins elárulta a Dragon nevét (a DM-2 űrhajósai által elkezdett hagyomány), ami Crew Dragon (C207) “Resilience.” A Resilience a Endeavour-hoz képest pár újítással illetve változtatással rendelkezik, főleg a DM-2 küldetésből tapasztaltak miatt. Az Endeavour a DM-2 küldetés keretében Bob Behnkent és Doug Hurley-t juttatta el a Nemzetközi Űrállomásra június elején, és augusztus 2-án tért vissza a Mexikói-öbölbe. A leszállás utáni ellenőrzések során a SpaceX mérnökei nem várt eróziót találtak a Dragon hőpajzsán, illetve az ejtőernyők egy kicsit később nyíltak ki a tervezettnél (természetesen a biztonságos határon belül). A Resilience-t áttervezett hőpajzzsal és fejlesztett barometrikus rendszerrel látták el.

Crew Dragon Resilience a hangárban, készen az rakétára való felszerelésre
Crew Dragon Resilience már a Falcon 9-re helyezve

Az első fokozat a vadiúj B1061 lesz. Április 25-én statikus hajtóműtesztet hajtottak vele végre a texasi McGregor telephelyen, július 14-én érekezett meg Floridába. November 11-én már a Dragonnal és a második fokozattal sikeres statikus tesztet hajtottak végre, immáron a startálláson. Az első fokozat a dolga végeztével a JRTI drónhajóra fogja megkísérelni a leszállást, mintegy 535 kilométerre a floridai partoktól.

Az indítás és dokkolás menete
Elemelkedés után az első fokozat két és fél percen kersztül fogja gyorsítani a második fokozatot és a Dragont, 75 kilométeres magasságig. A fokozatok hidraulikus szétválasztása után a második fokozat viszi majd tovább a Dragont, orbitális pályára gyorsítja azt. Körülbelül 6 perccel és 7 másodperccel a vákuum-optimalizált Merlin begyújtása után fogja a második fokozat és a Dragon elérni a szükséges sebességet, ekkor leáll a hajtómű és a Dragon a négy űrhajóssal stabil pályán lesz. Ezután kb. 3 perccel és 19 másodperccel fog a Dragon leválni a második fokozatról és az orrkúpját is nem sokkal ezután nyitja ki, így a dokkolóport mellett található Draco fúvókák is működésbe léphetnek. Ezek fogják azokat a manővereket végrehajtani, amik segítségével összeegyeztetik a Dragon pályáját az ISS-ével. Ezután fokozatosan közeledni fog a Dragon az ISS-hez, és pár órán belül eléri az ún. Keep Out Sphere-t (itt megállnak és ellenőrzéseket hajtanak végre, majd egy engedélyre fognak várni az irányítóktól a folytatásra). Végül de nem utolsó sorban, körülbelül 8 és fél órával indulás után a Crew Dragon C207 Resilience dokkol a Nemzetközi Űrállomás Unity moduljára, a PMA-2 adapterre, ami egy International Docking Adapterrel van ellátva (szabványosított dokkolóport). Ha 24 órás halasztás történne, az ISS-re tartó út 27,5 óráig tartana az ISS pályátulajdonságai miatt.

Az indítás stádiumai időrendi sorrendben

Előkészületektől az indításig

Óra/perc/mp.Esemény
– 00:45:00    A SpaceX Repülésigazgatója (Launch Director) megadja az engedélyt
az üzemanyagfeltölés megkezdésére
– 00:42:00       A személyzet híd (Crew Access Arm) visszahúzódik a rakétától
– 00:37:00   A Dragon küldetésmegszakító rendszerének (launch escape system)
aktiválása
– 00:35:00   Az RP-1 (finomított kerozin) tartályok feltöltésének megkezdése
– 00:35:00   1. fokozat LOX (folyékony oxigén) tartályának feltöltésének
megkezdése
– 00:16:00   2. fokozat LOX (folyékony oxigén) tartályának feltöltésének
megkezdése
– 00:07:00  A Merlin hajtóművek előhűtése indítás előtt “engine chill”
– 00:05:00 A Dragon rendszerei átállnak belső áramforrásra
– 00:01:00  A rakéta vezérlő rendszerei az utolsó indítás előtti ellenőrzéseket
hajta végre, a Falcon 9 is belső áramforrásra vált
– 00:01:00  Üzemanyagtartályok túlnyomás alá helyezése
– 00:00:45        A SpaceX repülésirányítója megadja a “GO” jelzést az indításra
– 00:00:03     A kilenc Merlin hajtómű begyújtása
– 00:00:00      A Falcon 9 elemelkedése

Indítástól a Resilience leválasztásáig

Óra/perc/mp.Esemény
+ 00:00:58    Max-Q (a rakétára nehezedő legnagyobb aerodinamikai
nyomás pillanata)
+ 00:02:30       Első fokozat hajtóműveinek leállása (MECO)
+ 00:02:34   Első és második fokozat szétválasztása
+ 00:02:36   A második fokozat Merlin vákuum-optimalizált hajtómű beindítása
+ 00:07:12   Első fokozatot lassító manőver (entry burn)
+ 00:08:43   Második fokozati hajtómű leállása (SECO-1)
+ 00:08:45  Első fokozat “landing burn”: landolás előtti hajtómű-begyújtás
+ 00:09:09 Első fokozat landolás a drónhajón
+ 00:12:02  Crew Dragon leválás a második fokozatról
+ 00:12:48  Dragon orrkúp kinyitás
Fantasztikus képeket osztott meg Elon Musk a Twitteren, a Falcon és a Dragon készen áll!

Szólj hozzá!