2022. július 12. – James Webb űrtávcső első képek és adatok!

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

Hamarosan érkeznek a James Webb űrtávcső által készített első képek, valamint az első spektroszkópiai adatok. A publikálásra 2022. július 12-én kerül sor, mely valószínűleg mindenki számára egy emlékezetes dátum lesz. A Webb számára lezárul az az időszak, melyet a felkészítésére szántak, és belép egy új szakaszba, ahol megkezdődik a tudományos munkája.

Forrás: ESA/ATG medialab

Annak eldöntése, hogy az obszervatórium mire figyeljen először, egy több mint öt éve zajló projektet ölel fel, amelyet a NASA, az ESA (Európai Űrügynökség), a CSA (Kanadai Űrügynökség) és a Webb tudományos és küldetési műveleteinek otthont adó baltimore-i Space Telescope Science Institute (STScI) között létrejött nemzetközi partnerség vállalt magára. „A Webb első képeivel és adataival az a célunk, hogy egyrészt bemutassuk a teleszkóp nagy teljesítményű műszereit, másrészt pedig betekintést nyerjünk abba a tudományos misszióba, ami ránk vár a jövőben.” – mondta Klaus Pontoppidan, a JWST projekt tudósa.

A csapat az űrteleszkóp nagy teljesítményű képességeinek gyakorlására egy nemzetközi bizottság által előzetesen kiválasztott és rangsorolt célpontok listáján fog haladni. Ezt követően a Webb tudósai átadják a kinyert adatokat annak a csapatnak, akik feldolgozzák azokat. Ennek végeredményéül születnek meg azok a képek, melyek alkalmasak a csillagászok és a nagyközönség számára. Alyssa Pagan, az STScI vizuális fejlesztőjének elmondása alapján, a nyers távcsőadatoktól a végső, tiszta képig tartó folyamat, amely tudományos információkat közöl a világegyetemről, hetekig, vagy akár egy hónapig is eltarthat.

Forrás: NASA/STScI

De mit is fogunk látni az első felvételeken?

Noha a JWST első színes képeivel kapcsolatos tervezés már régóta folyik, az új teleszkóp olyan nagy teljesítményű, hogy nehéz pontosan megjósolni, hogyan fognak kinézni az első képek. Mint azt már láthattuk, az összehangolásra szánt felvételek bizonyították a Webb infravörös látómezejének példátlan élességét. A hamarosan érkező képek azonban eltérőek lesznek a korábbiaktól, hiszen azokat most először már színesben láthatjuk. Ezenfelül spektroszkópiai adatokat is rögzítésre kerülnek, melyek részletes információkat fognak tartalmazni a csillagászok számára.

Az első képcsomag anyagai azokat a tudományos témákat fogják lefedni, amelyek a missziót inspirálták: a korai világegyetem, a galaxisok időbeli fejlődése, a csillagok életciklusa és a más világokhoz kapcsolódó felfedezések. A Webb összes adatát, ideértve a távcső beállítása és a műszerek előkészítése során készült adatokat szintén hozzáférhetővé teszik a nyilvánosság számára.

És hogy mi következik ezután?

Természetesen a Webb teljes értékű tudományos munkája, melynek során olyan megfigyeléseket fog elvégezni, amelyek a misszió gerincét adó témák további feltárását folytatják. A csillagászok által első „ciklusnak”, azaz a megfigyelések első évének nevezett időszakra már jelentkeztek csapatok a távcső használatára. A megfigyeléseket gondosan ütemezik, hogy a teleszkóp idejét a lehető leghatékonyabban ki tudják használni.

Forrás: ESA

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye