2023-ban fejeződik be az Orjol űrhajó tervezése

Kapcsolódó

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

A nap képe #1480 – C3PO az IM-2 fedélzetén

Az Intuitive Machines IM-2 küldetésével C3PO is "elindul" a...

Az ESA két céget jelölt ki a kereskedelmi teherszállítási programjához

Az Európai Űrügynökség május 22-én jelentette be, hogy egyenként...

A Rocket Lab hajtotta végre az idei év 100. rakétaindítását

Az Electron ismét a NASA megbízásából indult, és két...

Az Orjol űrhajó könnyű változata 2023-ban készül el, amit Dmitrij Rogozin, a Roszkoszmosz főigazgatója jelentett be szombaton. Ehhez hozzá kell tenni, hogy 2020-ban a projekt még úgy állt, hogy az első tesztrepülést már 2023-ban végrehajtják. Az űreszközt a Vosztocsnij Kozmodromból egy Angara-A5 hordozórakéta állította volna pályára. A repülés magában foglalta volna az indulást, a keringési műveleteket és a kapszula biztonságos leszállását, így várhatóan az Orjol tesztelése csak 2024/25-ben kezdődhet el. Az Orjol másik változata, amely a Hold köré indulna 2028-ra volt betervezve, de várhatóan ez is csúszni fog, továbbá az Angara-5V rakéta (amivel indítanák az űrhajót) kifejlesztésére is 2026-ig várni kell.

„Az e hajók műszaki tervezésére irányuló munka a terveknek megfelelően zajlik. Ezt a tervezetet az RKK Enyergija fejleszti és a következő év harmadik negyedévében fejeződik be.” – mondta Rogozin. A Roszkoszmosz vezetője szerint az Orjol előzetes tervezését, beleértve a teherszállítást is, az új orosz orbitális állomás (ROSSz) tervezésével együtt végzik. Tavaly novemberben Rogozin utasította az RKK Enyergija vezérigazgatóját, Vlagyimir Szolovjovot, hogy fontolja meg egy univerzális emberes és teherszállító űrhajó létrehozásának kérdését a ROSSz-ra irányuló repülésekhez.

A jelenleg használt Szojuz űrhajótól eltérően az Orjol űrhajó (korábbi nevén Föderáció vagy Fegyeracija) többszörösen újrafelhasználható. Az űrhajó belseje sokkal nagyobb, és a legénység 6 főre bővülne (szemben a Szojuz három fős kapacitásával). Az Orjol maximum 5 napos autonóm Föld körüli keringésre képes, de nem zárható ki a 30 napos önálló repülése sem, illetve akár 1 évig is tartózkodhat az űrben az űrállomáshoz dokkolva. Az űrhajó hossza 6,13 m; átmérője 4,47 m; térfogata 17 m³.

Az űrhajó külső elemei (2016). Forrás: Anatolij Zak/russianspaceweb.com

Az űrállomásra repülő személyzet létszáma 6 főre emelkedne. Forrás: Anatolij Zak/russianspaceweb.com

Az Orjol variánsa 

Az Orjol űrhajónak van egy másik típusa is, melyet „holdhajóként” hoznának létre, és amit a mélyűrbe történő repülésekre is használnának. Ugyanúgy egy Angara rakétával indulna az ISS-re, vagy akár a jövőben az új orosz űrállomásra, a ROSSz-ra. A korábban bejelentett tervek szerint az űrállomás az évtized második felében jöhet létre, de csak akkor, ha hivatalosan is kilép Oroszország a Nemzetközi Űrállomás programjából, ami várhatóan 2023 második felében fog eldőlni.

2020-ban vált ismertté, hogy az űrhajó alapján egy kompaktabb változat is kifejleszthető. Ez 5 tonnával könnyebb lesz, mint az alapmódosítás, és a Holdra történő repülésekre tervezik. A hajó könnyítését az életfenntartó rendszerek számának csökkentésével érték el, ami viszont a személyzet létszámának kettőre való lecsökkentésével jár. Az új típus a SpaceX Crew Dragon űrhajójának megfeleltethető.

Az Orjol/Fegyeracija kulcselemei 2016 és 2017 körül. Forrás: Anatolij Zak/russianspaceweb.com

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye