3. tesztrepülésén majdnem tökéletesen teljesített a Starship

Kapcsolódó

Az MDA Space 2030-ig támogatja a Nemzetközi Űrállomás robotikai rendszerét

Az MDA Space egy körülbelül 182 millió dollár értékű...

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Elképesztő képsoroknak lehettünk szemtanúi az indítás, a keringés, és a légköri visszatérés közben is!

Micsoda teljesítmény a SpaceX-től és a Starshiptől! Még egy év sem telt el az első tesztrepülés óta, máris a harmadik teljes rakétarendszer repülésére került sor ma délután! A kitűzött célok közül szinte az összes teljesült, ami újabb óriási előrelépést jelent a fejlesztési folyamatban!

Az indítást megelőzően leginkább az időjárási körülmények, azon belül is az erős széllökések tették kétségessé, hogy valóban felszállhat-e a Booster 10-Ship 28 páros, de a SpaceX úgy ítélte meg, hogy érdemes nekivágni a tankolásnak és a felkészülésnek, remélve, hogy az emelkedés során megfelelő körülmények uralkodnak majd. Az indítási ablak magyar idő szerint 13:00-14:50 között volt, és végül 14:25-kor emelkedhetett fel a monstrum, miután több alkalommal kellett módosítani a start időpontját egy, a lezárási területre betévedt hajó miatt. Amit a Raptorok beindulása után láttunk, az valami elképesztő volt!

Fotó: John Cargile

Ahogy az élő felvételeken és a telemetriai adatokon is látszott, ismét mind a 33 Raptor megfelelően kezdte meg működését, és emelte a magasba a rakétát. Ezúttal a feltuningolt Starlink adóvevő rendszer is kifogástalanul működött, korábban nem tapasztalt élességű fedélzeti felvételeket láthattunk a Booster és a Ship oldalán elhelyezett kameráknak köszönhetően. Az emelkedés, majd a fokozatszétválás is az előírtak szerint zajlott le, ezt követően nagy kérdés volt, hogy a Booster 10 vajon tovább jut-e, mint elődje, ami nem sokkal a szétválást követően robbant fel a túlzott mértékű üzemanyag-lötykölődés, ezáltal az elégtelen üzemanyag-ellátás miatt megsemmisülő Raptoroknak köszönhetően. De a Booster 10 megcsinálta! Egészen a visszatérés legvégső fázisáig jól működött minden, ekkor utoljára be kellett volna indulnia még 3 Raptornak, hogy a fékezést végrehajtsák, erre azonban csak kb. 1 másodpercig került sor, majd a kapcsolat megszakadt a fokozattal (vélhetően felrobbantották vagy magától robbant fel). 

A Ship 28 folytatta a gyorsulást és a pályaemelést, és szintén újabb mérföldkövet elérve állt végül 8 perc 35 másodpercnél a kijelölt pályára. Ezt követően a viszonylag hosszú keringési fázis következett (közben nagyon hangulatos zenét játszottak az élő adásban), melynek során 3 „vizsgafeladatot” kellett végrehajtania a fokozatnak: a raktérajtó felnyitását és lezárását, a kiegészítő oxigéntartályból a fő oxigéntartályba való átfejtést, és a légköri belépés előtti ismételt Raptor beindítást. Az első kettőt a SpaceX hivatalos megerősítése szerint abszolválta a Ship 28, a Raptor újraindítása viszont nem sikerült. Ez azért lett volna fontos, hogy legközelebb már akár az orbitális pályára állást is megkíséreljék, de természetesen ettől függetlenül is továbbléphetnek majd a 4. tesztrepülés során. Kalkuláltak azzal az eshetőséggel, hogy nem indul be a Raptor, ezért eleve egy ballisztikus pályára állt csak a Ship, hogy ne maradjon fent túlzottan hosszú ideig az űrben, és ne egy nem kijelölt térségben térjen vissza esetleg.

Ha már visszatérés: ahogy a Ship megkezdte a légköri visszatérést, a fedélzeti kamerának köszönhetően soha korábban nem látott felvételeket láthattunk a plazmaképződésről, ami ilyenkor bármilyen űreszközt ér, ha ekkora sebességgel próbál visszatérni a Földre. Az, hogy a Ship eddig eljutott még a korábbi ragasztásos módszerrel rögzített hőcsempékkel, önmagában nagy eredmény, de több percen keresztül élvezhettük még a felvételeket, amik tényleg egyedülállóak voltak! Végül 49 perc 40 másodpercnél szakadt meg a kapcsolat a második fokozattal, valószínű ekkor hullott darabjaira az 50 méteres törzs. De az, hogy idáig eljutott a Ship 28, bőven a várakozásokon felüli teljesítményt jelentette. 

Plazmaképződés a Ship 28 törzse körül a visszatérés során. Forrás: SpaceX

Összességében tehát elmondható, hogy ismét nagyot lépett előre a SpaceX, ami önmaguk és a NASA szempontjából is egy remek hír, hiszen ketyeg az óra, és ha nem szeretnék, hogy jelentősen csússzon a 2026 szeptemberére tervezett következő holdraszálló küldetés, az Artemis-3 indulása, akkor a Starshipnek is egyre jobban és jobban kell teljesítenie. Másfelől pedig értelemszerűen hatósági kivizsgálás fogja követni a repülést, de ez jóval rövidebb időt vehet igénybe, mint korábban. Látszólag az indítóállás is jól viselte a megpróbáltatásokat, ami további pozitívum.

Gratulálunk a SpaceX összes dolgozójának, aki részt vesz a Starship fejlesztésében, ráadásul ezt a nagy eredményt épp a cég 22. születésnapján sikerült elérni! Bőven van tehát okuk az ünneplésre!

Élő közvetítésünket az alábbi linken tudjátok visszanézni:

Fotó: Gavin R.

Dark mode powered by Night Eye