4 hónapos halasztás a NASA új holdjárójának projektjében

Kapcsolódó

Új teherszállítási és hőpajzs technológiák a NASA támogatásával

Két amerikai kisvállalkozás, név szerint a Canopy Aerospace Inc.,...

A nap képe #1305 – Herbig-Haro 797

A James Webb űrteleszkóp közeli infravörös kamerájának (NIRCam) felvétele...

Ezt nem láttuk jönni: a Jeff Bezos vezette Amazon három indítással bízta meg a SpaceX-et

A Kuiper internetszolgáltató műholdak a Starlink vetélytársaként működnek majd,...

Angola csatlakozott az Artemis Egyezményhez

Immáron 33 nemzetet számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis Bulgária...

Az orosz kormányzat jóváhagyta a kínai holdbázis-projektben való együttműködés ratifikálását

Az eddigi szándéknyilatkozat után immár hivatalos szintre emelik az...

Az űrhivatal novemberben tervezett eredményt hirdetni, de erre legkorábban március végén kerülhet csak sor.

A NASA új, már egy hosszú távú holdbázist érintő programjainak körében nem szokatlan, hogy csúszást szenved el egy-egy projekt, így történt ez az új holdjáró kifejlesztésére kiírt pályázat esetében is. Május végi cikkünkben számoltunk be arról, hogy az amerikai űrhivatal kereskedelmi cégek terveit várja a jármű koncepciójára és kifejlesztésére, és a beadott pályázatok közül novemberben hirdet ki egy vagy akár több győztest.

Úgy tűnik, ez a menetrend a múlté, ugyanis a NASA a napokban jelentette be, hogy négy hónappal elhalasztja a döntéshozatalt, és csak 2024. március 31-el bezárólag zárja le a kiválasztási szakaszt. Ennek okát nem részletezték, de több tisztviselő is úgy gondolja, hogy az űrhivatal 2024-es költségvetésével függhet össze, mely több százmillió dollárral lehet kevesebb, mint a beadott tervezet. 

Az biztos, hogy a csúszás nem befolyásolja a soron következő Artemis-küldetéseket, és így az újabb holdraszállást, ugyanis a holdjárót (Lunar Terrain Vehicle – LTV) legkorábban az Artemis-5-től alkalmaznák. A jelentkező cégekről nincs pontos lista, de közülük már többen is hivatalosan megerősítették részvételüket a pályázatban: az Astrolab és az Intuitive Machines a tervezett saját roverjeik kapcsán ismertek, míg a Lockheed Martin és a Leidos két nagyobb autóipari szereplő, hiszen előbbi a General Motors-szal működik együtt, utóbbi pedig az amerikai NASCAR versenysorozat egyik fontos gyártója.

Illusztráció: Lockheed Martin, GM
Dark mode powered by Night Eye