6 évvel ezelőtt robbant fel a Falcon-9

Kapcsolódó

A SpaceX újabb tudományos kísérleteket szállít az ISS-re

Június 3-án esedékes a következő, 28. CRS misszió, mely...

Tovább csúszik a Starliner emberes tesztrepülése

Egy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk arról a tényről,...

Életre kelt a Dream Chaser, közelebb került első repüléséhez

A Sierra Space Dream Chaser űrrepülőgépe egy lépéssel közelebb...

A nap képe #1123 – Unity-25 tesztrepülés

A Virgin Galactic utolsó tesztrepülésén (Unity-25) készült felvétel, melyen...

SpaceX | CRS-28 küldetésprofil

Ismét egy Cargo Dragon fog feljuttatni utánpótlást, ellátmányt és...

6 évvel ezelőtt ezen a mai napon, 2015. június 28-án indult a SpaceX Falcon-9 rakétája, ami a CRS-7 küldetés Dragon teherhajóját vitte volna a Nemzetközi Űrállomásra. A repülés 139-ik másodpercében azonban a második fokozat üzemanyagtartályaiban a nyomást biztosító héliumtartály felrobbant, megsemmisítve ezzel a járművet. A későbbi vizsgálatok kiderítették, hogy a magas nyomáson lévő héliumtartály egyik csavarja nem bírta a terhelést, ami miatt a kiszökő hélium katasztrófát okozott. A Dragon űrhajó túlélte a balesetet, a robbanás pillanatában levált, azonban az ejtőernyőit nem nyitotta ki, ugyanis a repülőszoftvert nem készítették fel ilyen esetekre, ezért a kapszula a vízbe csapódott, megsemmisítve ezzel a hasznos terhét.

A CRS-7 az indítóálláson

A balesetben elveszett a Dragon csomagtartójában szállított új dokkolóport (IDA – International Docking Adapter) is, amit az újgenerációs amerikai űrhajók fogadására terveztek. A küldetésen a SpaceX harmadik alkalommal próbálta volna meg visszahozni az első fokozatot (az előző kettő kísérlet sikertelen volt), az „Of Course I Still Love You” drónhajó is készenlétben állt az óceánon.

A sikertelen küldetés után a héliumot tartalmazó túlnyomásos tartályt újratervezték, illetve még 2015 decemberében bemutatkozott a Falcon-9 akkori legújabb variánsa, a „Full Thrust” az Orbcomm-2 küldetésen, aminek első fokozata történelmet írva előszőr hajtott végre sikeres leszállást szárazföldön.

A mai napig a 122 Falcon-9 indítás közül ez volt az egyetlen, ami kudarccal végződőtt, bár 2016-ban történt egy másik robbanás is: ekkor a statikus hajtóműteszt végrehajtása előtt robbant fel a Falcon-9 az indítóálláson, szintén a második fokozat héliumtartályának meghibásodása miatt.

A robbanás

Dark mode powered by Night Eye