Frissítés – 2021. november 23.
Sikeresen teljesítette a 16. repülést az Ingenuity. A küldetés az előre megtervezett módon zajlott le, mindenféle hiba nélkül.
A 16. repülésével kelet felé haladva folytatja a Wright Brothers Field-re való visszatérését az Ingeniuty. A legkorábban november 20-ra tervezett repülés ezúttal rövidebb ideig, 109 másodpercig fog tartani, miközben a helikopter 10 méteres magasságig emelkedik és 1,5 méter/másodperces sebességgel repül el a Raised Ridges elnevezésű terület felett, majd landol a Dél-Séítah terület peremének közelében. Így a tervek szerint várhatóan 116 métert tesz majd meg.
A Ingenuity 15. repülésén készült színes felvétel a Mars felszínéről. Forrás: NASA/JPL – RAW képek adatbázisa
A repülés során egyenletesen elosztott, kilenc színes felvételt terveznek készíteni, amelyek délnyugati, illetve nyugati irányba lesznek tájolva. A mostani repülés érdekessége, hogy a Séítah régiót a 9. misszióval ellentétben nem egy repüléssel szelik át, hanem több szakaszra osztják. De miért is van ez?
Ahogy akkori cikkünkben is írtuk, az Ingenuity repülési algoritmusait sík terepen történő navigációra, egyszerűbb demonstrációs feladatokra tervezték, a Séítah viszont egyenetlen, homokbuckákkal tagolt terület. A helikopter számára a terep magasságának bármilyen változása irányhibát eredményez, amire a legjobb példa az, hogy a 9. repülés során az Ingenuity az 50 méter sugarú célterület közepétől 47 méter távolságra szállt le, azaz mindössze 3 méterrel beljebb a leszállásra kijelölt zóna szélétől. A régió déli része szerencsére viszonylag egyenletes terület, így volt hely a hibára, azonban az északi részen sziklásabb a terep. Ennek eredményeképpen a visszatérési útvonalon pontosabban kell meghatározni a leszállás helyét. A 16. küldetés éppen ezért a fennsíkokat veszi célba. Azzal, hogy rövidebb repüléseket hajt végre a helikopter ezek felett a gerincek felett, csökken az irányhibák felhalmozódásának lehetősége, amely annál nagyobb, minél hosszabb a repülés.
A 17. repülést követően, míg a Perseverance utoléri az Ingenuityt, egy szoftverfrissítést terveznek végrehajtani a helikopteren, amely új navigációs képességeket fog lehetővé tenni a számára, és felkészíti az Ingenuity-t a jövőbeli repülésekre. Ezt követően haladhatnak tovább a Wright Brothers Field felé.
A Perseverance és az Ingenuity aktuális pozíciója. A fehér vonal a marsjáró, a sárgás vonal pedig a helikopter útját mutatják. A sárga pontok az Ingenuity leszállási helyeit jelölik. A szaggatott ovális terület a kép felső részén a Wright Brothers Field, ide tér vissza a két eszköz. A képen jól látható az Ingenuity-t ábrázoló piktogram felett a Dél-Séítah régió homokbuckái. Kép forrása: NASA
Ha már szóba került a Perseverance, a cikk végén egy érdekességre is kitérnék. Az Ingenuity szeptember 4-én hajtotta végre 13. repülését, melyet a marsjáró megörökített a kétkamerás Mastcam-Z segítségével. Az egyik felvételen az 1,8 kg súlyú helikopter repülési profiljának nagy része látható. A másik a fel- és leszállásról készült közeli felvétel, amelyet egy tudományos megfigyelés részeként rögzítettek, amelynek célja a helikopter által keltett porfelhők mérése volt.
Az első felszállás során az Ingenuity egy kis porfelhőt vert fel, amelyet a jobb oldali kamera rögzített. A tervezett 8 m magasságig történő emelkedés után a helikopter kis mértékben elfordul, hogy a színes kamerát a felderítéshez irányba állítsa. Ezután az Ingenuity bedől, és a rotorok tolóereje elkezdi vízszintesen mozgatni a vékony marsi légkörben, majd eltűnik a képből. Később visszatér és leszáll a felszállási hely közelében, körülbelül 12 méterre a felszállástól, hogy elkerülje azt a homokfodrot, amelyre a 12. repülés befejezésekor leszállt. Ez a közeli felvétel itt megtekinthető.
Bár a Mastcam-Z bal kamerájával készült nagy látószögű felvételen kevesebbet látni a helikopterről és többet a Marsból, mégis bepillantást enged a helikopter működésébe. Például nagyszerűen bemutatja, ahogy az Ingenuity tartja a magasságot repülés közben. A kezdeti, 8 méteres magasságra történő emelkedés után a helikopter magasságmérője az alatta lévő terep egyenetlenségeit, változásait észleli, ahogy északkelet felé, a hegygerinc felé tart. A helikopter automatikusan alkalmazkodik, a gerinchez közeledve enyhén emelkedik, majd leereszkedik, hogy továbbra is 8 méteres magasságban maradjon a hullámos felszín felett. Ez a távolabbi felvétel alább megtekinthető: