Több hír is érkezett a lassan „botrányhőssé” váló amerikai űripari vállalattal kapcsolatban, ezeket szedtük össze most egy cikkben.
A pereskedés
Immár másfél hónapja, hogy a Blue Origin konkrétan beperelte az amerikai űrhivatalt az Egyesült Államok Szövetségi Bíróságánál, miután a Kormányzati Felügyelői Hivatalhoz (GAO) benyújtott óvásukat is elutasították az új emberes holdraszálló egység fejlesztésére kiírt pályázat kapcsán. Jeff Bezos és cége nem tudja elengedni, hogy pályázatuk nem volt összhangban a NASA terveivel, és az űrhivatal a napokban közleményt is adott ki a részletekről.
Mint ismert, a Blue Origin vezette National Team 5,9 milliárd dolláros pályázatot adott be, amit az űrhivatal „szerencsejátéknak” titulált, mondván sokkal olcsóbban is ki tudták volna fejleszteni a Blue Moon leszállóegységet. Azonban a BO úgy kalkulált, hogy ha a NASA nem is fogadja el a pályázatot, a közös nevezőre jutás végett tárgyalóasztalhoz ülnek a felek, és Jeff Bezosék majd esetleg engednek az árból. Nem így történt… Mivel az űrhivatal csak a töredékét kapta meg Kongresszustól a kívánt költségvetési támogatásnak 2022-re, az 5,9 milliárdos pályázatnak esélye sem volt. Amikor tavaly decemberben beadta a National Team a terveket, a NASA világgossá tette (sőt, már jóval előtte is), hogy minden pályázó a legkedvezőbb és legjobb ajánlatát adja be, ehhez képest a Blue Origin nyerészkedése nem épp efelé mutatott. A GAO válaszában és elemzésében is mindent rendben talált a NASA HLS-pályázatának kiírásában és a teljes pályázati időszakra vonatkozó döntésekben, a végén pedig a Blue Originnek egész egyszerűen nem jött be a terve. Még annyit érdemes hozzátenni, hogy míg a SpaceX 135 millió dolláros kezdő támogatási összeget kapott a Lunar Starship fejlesztésére, addig a National Team 579 milliót, miközben csak egy felfújható makettel rukkoltak elő addig…
A Blue Moon holdi leszállóegység makettje a 2019-es prezentáción. Forrás: Blue Origin
A cégen belül sincs minden rendben
21 fő aláírásával került nyilvánosságra az a dokumentum, amit Alexandra Abrams, a Blue Origin korábbi kommunikációs vezetője adott ki, és amiben a cég belső „mérgező” légköréről, illetve egyéb megkérdőjelezhető eljárásairól ír. Önmagában a tény is már eléggé elgondolkodtató, hogy egy kommunikációs igazgató szánja rá magát ilyen lépésre, de a leírtak alapján sokkal nagyobb a gond a cégen belül, mint azt kívülről látni lehet. A dokumentumban Abrams említést tesz arról, hogy az alkalmazottakra különböző titoktartási megállapodások aláírását kényszerítik rá, cégen belüli visszajelzésekre nincs lehetőségük, több biztonságügyi aggodalmat is figyelmen kívül hagy a cég, és a női dolgozók számára nemileg megkülönböztető légkör alakult ki az évek során. Abramst 2019-ben bocsátotta el a BO – ahogy a dokumentumra adott válaszban a cég jelenlegi alelnöke, Linda Mills fogalmazott – „ismételt figyelmeztetések után a szövetségi export-ellenőrzési rendeletekkel kapcsolatos kérdésekben”, ám Adams válaszából kiderül, hogy figyelmeztetés nélküli felmondás történt esetében. És ez csak egy példa volt a sok közül arra vonatkozólag, ahogy a BO akár a vezető beosztású alkalmazottakkal bánt és bánik. A biztonsági aggodalmakra jó példa volt a New Shepard szuborbitális rakéta július 20-i első emberes küldetése, amikor több alkalmazott „nem osztotta Jeff Bezos emelkedett hangulatát”, sőt, egyesek komoly aggodalmukat fejezték ki a rakéta biztonságát illetően, és azért az FAA (Federal Aviation Administration – Szövetségi Légügyi Hivatal) meg is vizsgálja ezen aggodalmakat és a rakéta esetleges biztonsági kockázatait.
Tegnap pedig újabb érdekes és sokat mondó adatok láttak napvilágot, melyek a cégen belüli rossz légkört bizonyítják: az elmúlt egy évben a dolgozók 20%-a kicserélődött, ami a közel 4000 fős dolgozói állományból kiindulva majdnem 800 alkalmazottat jelent. Ráadásul nagy részük olyan mérnökök, akik egyébként nem szívesen mondtak fel és még egyet is értettek sok mindenben Bezos elképzeléseivel, ám az utóbbi időben tapasztalt kommunikáció és a megromlott belső légkör miatt a távozás mellett döntöttek. Emellett több kulcspozícióban lévő alkalmazott is új munkahelyet keresett inkább magának. A fenti okokon kívül azonban egy másik fontos tényezőre is fény derült: a dolgozók mindössze 19%-a volt elégedett Bob Smith-szel, a BO elnök-vezérigazgatójával, miközben ez a mutató a SpaceX-nél Elon Musk esetében 91%, a ULA-nél (United Launch Alliance) Tory Bruno esetében 77%. Jól bizonyítja Smith vezetői módszerét az a következő mondat, melyet egyszer egy értekezleten volt képes a dolgozók szemébe mondani: „Nem tudtok nekem semmi olyan újdonságot mondani, amit már ne ismernék”. Ehhez képest Bezos eddig nem nyilatkozott úgy egyszer sem, hogy ne lenne megelégedve Smith vezetői stílusával. Illetve ha már Bezos: a héten úgy nyilatkozott, hogy annyira eltökélt a Blue Origin sikereinek elérésében, hogy immár két délutánt is a gyárban fog tölteni, és a mérnökök rendelkezésére áll…
Bob Smith és Jeff Bezos. Fotó: Joe Skipper (Reuters)
Utolsó pontként pedig a sokat emlegetett New Glenn és BE-4 hajtóműről
Miközben az új fejlesztésű metalox hajtóműnek már 2017-ben el kellett volna készülnie, a mai napig csak a tesztpadig jutottak vele a mérnökök. 2019 elején egy Bob Smith-nek tett jelentésben arról írtak, hogy a hajtómű minden elemével és alegységével technikai gondok voltak. 2020 áprilisáig kellett volna az első repülésre alkalmas rakétamotort leszállítaniuk a ULA-nek a Vulcan rakétához, ám ez a mai napig nem történt meg.
Látható tehát, hogy rengeteg belső gonddal küzd a cég, miközben a külvilág felé sokszor megkérdőjelezhető lépéseket és kommunikációt mutatnak. Hogy ezek hová vezethetnek, és a mostanában tapasztalható általános negatív megítélésen mennyit kompenzálnak a New Shepard emberes szuborbitális űrugrásai (mely a cég kb egyetlen sikeres projektje), nehéz megválaszolni.