A Boeing egy újabb sportszerűtlen lépésére derült fény

Kapcsolódó

Kína 100 rakétaindítást tervez a 2024-es évre

Hold-küldetések, mélyűrkutatás, új hordozórakéták, személyzeti küldetések, 100 rakétaindítás, mindezeket...

Földünk az űrből: Dubaj

2024 elején, egészen pontosan január 23-án örökítette meg a...

A nap képe #1391 – Rosetta szelfi

A Rosetta űrszonda Philae leszállóegysége 1000 km távolságból készítette...

A holdi éjszaka után felébredt a japán SLIM leszállóegység!

Már második alkalommal sikerült helyreállítani a kapcsolatot az űreszközzel,...

Tovább feszegette a Falcon-9 képességének határait a SpaceX

A Starlink 6-39 küldetés az eddigi legtöbb Starlink v2...

Az biztos, hogy a cégre az utóbbi időben rájár a rúd. Kezdve a polgári repülésben nagy gondokkal küzdő Boeing 737 Max vesszőfutásával, majd az amerikai űriparban az SLS-program több éves csúszásán és drágulásán, a sikertelen és majdnem kudarcba fulladt Starliner orbitális tesztrepülésen át a NASA április 30-i bejelentéséig, mely során kiderült, hogy a Boeing nem nyert az új holdkomp fejlesztésének és építésének pályázatán.
Már akkor sejteni lehetett, hogy nem a véletlen műve, hogy másik három projektet választott ki az űrhivatal, hiszen valóban meglepő volt, hogy a hosszú közös múltra visszanyúló kapcsolat ellenére a Boeing kimaradt a díjazottak közül. Nos, egy mai hír alapján újabb háttérben történő sumákolásról és sportszerűtlen húzásról kell beszélnünk esetükben.

Ugyanis mint kiderült, a NASA egyik magas beosztású alkalmazottja nem túl szerencsés módon lépett kapcsolatba a Boeing egyik felsővezetőjével még azelőtt, hogy az űrhivatal kihirdette volna a holdi leszállórendszer pályázati eredményeket. A téma pedig a Boeing részéről történő próbálkozás volt, ami arra irányult, hogy az eredményhirdetés határidejét kitolva kedvezőbb helyzetbe kerülhessenek a többi versenytárssal szemben. Amikor kitudódott ez a kommunikáció, a NASA-nál többen aggodalmukat fejezték ki, hogy a Boeing a belső információk miatt ismét előnyhöz jut, mint korábbi lobbik eredményeként más programokban. És az űrhivatalnak sem hiányzik egy újabb botrány, melynek során olyan negatív hír kerülhet napvilágra, ami ismét kedvezőtlen helyzetbe hozza a nagy nyilvánosság előtt mindkét felet. Az ügy végül egészen a NASA főfelügyelőjéhez eljutott, aki külön vizsgálóbizottságot állított fel. Majd végül az egész incidens Doug Loverro emberes utazásokért felelős igazgató állásába került. Aki bár önmaga mondott le, de ez a döntés eléggé meglepő volt, hiszen alig néhány nappal a kritikus és nagy jelentőségű Crew Dragon Demo-2 küldetés előtt tette ezt. Már akkor sokan sejtették, hogy ez valahogy összefüggésben állhat azzal, hogy a Boeing nem volt a nyertesek között. Ez most bizonyosságot nyert…
Természetesen a NASA képviselői nem győzték hangsúlyozni, hogy tényleges jogsértés nem történt, hiszen nem hivatalos és nyilvános csatornán történt ez a beszélgetés. De a vezetőségnek mégis gyorsan és határozottan kellett cselekedni, mielőtt a botrány kitudódhat, és ők is “segítették” Loverrot abban, hogy a lemondás mellett döntsön. Miután ő és Jim Chilton, a Boeing űrkutatási és rakétaindítási részlegének alelnöke is a főfelügyelő vizsgálatának középpontjába kerültek, nem is maradhatott más választása.
A NASA tehát azzal, hogy nem szavazott pénzdíjat a Boeingnek, valamennyire megpróbálta az újabb botrányt eltussolni. Ám ez nem könnyíti meg egyik fél helyzetét sem, pláne ha a fentiekben leírt egyéb problémás programokat figyelembe veszük…

Dark mode powered by Night Eye