A Firefly menti meg az Antarest

Kapcsolódó

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

A nap képe #1447 – Apollo-13 visszatérés

Az Apollo-13 űrhajósainak visszatérését ünnepelve. Balról jobbra: Gerald D....

Szakmai úton vettek részt az USA-ban a HUNOR-Program űrhajósjelöltjei

A látogatás célja volt, hogy első kézből kapjanak szakmai...

Csütörtökön űrsétán vesznek részt a Nemzetközi Űrállomás kozmonautái

Április 25-én sor kerülhet az idei év első űrsétájára,...

Augusztus 8-án délután nagy bejelentést tett közzé a Firefly Aerospace és a Northrop Grumman: a két cég egyesíti erőiket, és újratervezik az Antares rakéta az orosz-ukrán háború miatt elérhetetlenné vált első fokozatát. A jelenlegi Antares 230+ orosz/ukrán gyártású hardvereket és főhajtóműveket használ, amelyek az ottani háború miatt már nem állnak rendelkezésre. Az új Antares 330 első fokozata a Firefly szénszálas kompozit tartályait és 7 Miranda hajtóművét fogja használni, ami lényegében a cég következő rakétájának, a Beta-nak az első fokozata, némi módosítással. A bevált repülési szoftvert, elektronikát és az indítóállást továbbra is a Northrop Grumman biztosítja, a Firefly pedig módosítja a Beta köztes fokozatát, hogy az megfelelő legyen az Antares jelenlegi második fokozatának.

Az Antares 230+ rakétának már csak két első fokozata van raktáron, a két repülését idén ősszel és 2023 tavaszán tervezik végrehajtani. Ezt követően a jelenlegi Antares első fokozat már nem lesz elérhető, az új rakéta várhatóan csak 2024 végén/2025-ben debütálhat. Az idő kitöltése érdekében a Northrop Grumman 3 indításra kötött szerződést a SpaceX-el, hogy feljuttassák a Cygnus teherűrhajót a Nemzetközi Űrállomásra. Korábban volt már rá példa, hogy a Cygnus nem Antaresen repült, például 2017 áprilisában egy Atlas-V juttatta Föld körüli pályára. A SpaceX számára sem ismeretlen a konkurenciával való szerződés, hiszen nemrég OneWeb küldetésekkel kapcsolatban jutott megállapodásra a brit internetszolgáltatóval.

Valósághű számítógépes grafikák az új Antares 330-ról, a Firefly első fokozatával. Forrás: Firefly Aerospace.

Az Antares 330 megnövekedett teljesítménye lehetővé teszi a Northrop Grumman számára, hogy továbbra is végrehajthassa a vállalat jelenlegi szerződéseit, miközben a jövőbeli küldetéseket tervezi. Az új első fokozat Miranda – korábban Reaver 2 – hajtóművei a jelenleg is használt kerozin és folyékony oxigén keveréket éget, összesen 7161kN tolóerőt tudnak produkálni, 305 másodperces fajlagos impulzussal. Összehasonlításként, a jelenlegi Antares első fokozatán található két RD-181 hajtómű összesen 3844kN tolóerővel rendelkezik, 311 másodperces fajlagos impulzus mellett. A második fokozat nem változik, ugyanúgy a Castor 30XL szilárd hajtóanyagú rakétamotor lesz. Az első fokozat teljesítményének növelésével a rakéta teherbírása is megnő majd, de hogy pontosan mennyire, az még nem ismert. További lehetőségként a fokozat újrahasznosítását sem érdemes kizárni, hiszen annak teljesítményéből eredően valószínűleg lenne rá lehetőségük. A Firefly a Beta-val ezt valószínűleg meg is lépi majd, de az Antaresről a Northrop dönt.

Az új Firefly Beta számítógépes grafikán. Forrás: Firefly Aerospace.

A Firefly Beta külsőre nem sokat változott, 7 hajtóműve az előző verzióból megmaradt, csak átnevezték, és kicsit nagyobb tolóerőre képes. A második fokozat is többet bír, és a rakéta 10 tonna helyett 13-at lesz képes 200km-es alacsony Föld körüli pályára állítani.

Dark mode powered by Night Eye