Nem vesz vissza a tempóból a SpaceX: alig másfél nappal a negyedik Falcon Heavy indítása után ma reggel újabb felbocsátást hajtottak végre. Ezúttal ismét egy kereskedelmi partner, az Eutelsat megbízásából került sor egy Falcon-9 startra, melynek keretében 19 nappal a Hotbird 13F kommunikációs műhold után a 13G jelű egység pályára állítása zajlott le.
A B1067 sorozatszámú rakéta a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásáról kezdte meg útját magyar idő szerint 6:22-kor, a közel kétórás indítási ablak legvégén. A hetedik küldetését teljesítő első fokozatot alig 46 nappal előző bevetése után alkalmazta ismét a SpaceX, korábban a CRS-22, Crew-3, Türksat-5B, Crew-4, CRS-25 és Starlink 4-34 küldetésekre jelölték ki ezt a Falcont. Az indítás minden fázisát hiba nélkül teljesítette ezúttal is a hordozó, az első fokozat sikeres leszállást hajott végre a kb. 670 km-re várakozó Just Read The Instructions drónhajóra, míg a második fokozat két hajtóműindítás után a kijelölt geotranszfer pályára állította a 4,5 tonnás műholdat. A szatellit a leválás után megkezdte a rendszerek beüzemelését, ehhez az energiatermeléshez szükséges napelemtáblákat is kinyitotta, majd a következő hónapokban már önerőből, elektromos meghajtási rendszerének segítségével fogja elérni a végleges geostacionárius keringési pályát nagyjából 36000 km magasságban a Föld felett.
A mai volt a SpaceX második indítása az Eutelsat számára a tervezett háromból 2022-ben, szintén novemberben kerülhet sor a műhold-trió utolsó tagjának, a Hotbird 10B műholdnak a felbocsátására is. Ha az 1977-ben alapított európai cég konstellációja kiépül, sikerül megőriznie vezető szerepét a geostacionárius pályán üzemelő műsorszóró műholdak piacán, sőt, hamarosan alacsony Föld körüli pályáról is nyújthatják ezen szolgáltatást. Az Eutelsat választása végül azért esett három küldetés esetében is a SpaceX-re, mert az Ariane-6 rakéta bemutatkozását folyamatosan halasztani kell (ami jelenleg már 2023 utolsó negyedéve legjobb esetben is).
Fantáziakép az Eutelsat műholdakról. Forrás: ESA/Eutelsat/Airbus