A Hosszú Menetelés rakétacsalád egy új variánsa mutatkozott be sikerrel

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

A CZ-6C egy közepes teherbírású, elődeihez képest kevésbé környezetszennyező hajtóanyagú rakéta.

A kínai Hosszú Menetelés (Chang Zheng, CZ) rakétatípus egy igen „népes családot” képvisel, ugyanis napjainkban tizenhat különböző variánsát alkalmazzák az épp aktuális küldetésekhez. Hozzájuk társult ma tizenhetedikként a CZ-6C verziójú hordozó, melyet a Shanghai Aerospace Corporation fejlesztett ki a Kínai Nemzeti Űrhivatal fő beszállítója, a China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) számára. A kínaiak célja a kereskedelmi űrszektor megcélzása, hogy a többi feltörekvő cég proaktívan, a termelékenység változásaihoz való alkalmazkodás mellett növeljék tevékenységeiket, ezzel felgyorsítva a fejlődést. 

A debütáló rakéta a Tajjüan Űrközpontból kezdte meg első útját magyar idő szerint 5:21-kor, és rögtön négy műholdat is magával vitt az űrbe. Az űreszközök közül eddig csak egyet, nevezetesen a Neptune-01-et erősítették meg, mely egy konstelláció első tagjaként kezdi meg működését. Összesen 12 egységből fog állni a hálózat, mellyel valós idejű képalkotó tevékenységet folytatnak majd napszinkron pályán.

A CZ-6C számos újítás mellett hagyományos jellemzőkkel is bír, egyik ezek közül a 3,35 méteres átmérő, ami a legtöbb Hosszú Menetelés variánsra igaz. A törzs hossza 43 méter, a teljes felszálló tömeg 215 tonna.  Egy lényeges újítás, hogy két darab YF-100 hajtóműve a korábbi, mérgező és nagy mértékben környezetszennyező hipergolikus üzemanyag helyett a legelterjedtebb rakétakerozint (RP-1) és cseppfolyósított oxigént használja működése során. Az első fokozat rakétamotorjai 2376 kN tolóerőt képesek kifejteni. A második fokozatot egy darab YF-115 hajtóművel szerelték fel, mely szintén kerolox üzemű, legnagyobb tolóereje vákuumban 180 kN. A rakéta hasznos teherkapacitása alacsony Föld körüli pályára 4500 kg, 500 km-es napszinkron pályára pedig 2400 kg, ezzel a közepes teherbírású rakéták csoportjába tartozik. A hordozót úgy fejlesztették, hogy különböző verziókban legyen képes repülni, ezzel széleskörű felhasználhatóságot biztosítva.

A felbocsátásról nem sok hivatalos információ érkezett, de az biztos, hogy mind a négy űreszköz megfelelően pályára állt, így a legújabb családtag sikerrel mutatkozott be. 

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye