A ledokkolt Progressz MSz-21 visszatérhet a Nemzetközi Űrállomásra

Kapcsolódó

Szojuz indítás tarkította a Falcon-9-esek munkáját

A Szojuz hordozó 2.1b variánsa is felbukkant, melynek 2024-es...

A nap képe #1393 – Crew-8 statikus hajtóműteszt

A vadonatúj B1083 jelű Falcon-9-es statikus hajtóműtesztje. A hordozó...

Kevesebb mint 20 méteren múlt egy amerikai és egy korábbi orosz műhold összeütközése

A két irányíthatatlan szatellit 608 km-es magasságban került rendkívül...

Bemutatták India első űrhajósosztályát

Négy tesztpilóta alkotja az első hivatalos csoportot, akik közül...

A nap képei #1392 – Szárnyaszegett Ingenuity

A Perseverance újabb felvételein, melyet SuperCam műszerével rögzített, remekül...

A képek alapján nem találtak sérülésre utaló jeleket. A Progressz visszatértéről ma döntenek. Cikkünk frissül.

Frissítés!
Az RKK Enyergija fő irányító csoportja, nemsokkal ezelőtt döntött a Progressz MSz-21 teherűrhajó február 19-i deorbitálásáról. Miután a Progressz MSz-21 ledokkolt a Nemzetközi Űrállomásról, külső felületének felmérését végezték el, hogy megállapítsák a hőszabályzó rendszer nyomáscsökkenésének okát. Az űrhajó deorbitálását, amelyet ma magyar idő szerint, 05:03-ra terveztek, elhalasztották a kapott információk elemzése érdekében. A Progressz MSz-21 hajtóművének aktiválása a deorbitig történő lassításra február 19-én, magyar idő szerint, 04:15-kor várható. Ennek eredményeként az űrhajó belép a Föld légkörébe és megsemmisül. A Roszkoszmosz szakembereinek előrejelzése szerint, a szerkezetének el nem égett elemeinek esése, magyar idő szerint, 04:57-kor várható a Csendes-óceán déli részének nem hajózható területén.

A múlt héten észlelt nyomáscsökkenés után az előre betervezett ledokkolás ma magyar idő szerint 03:26-kor megtörtént. A Progressz MSz-21 rendben levált a Poiszk modulról, majd Szergej Prokopjev és Dmitrij Petyelin kozmonauták a teleoperátor vezérlőrendszerével megforgatták a teherűrhajót a tengelye körül, hogy letudják fotózni a sérülés pontos helyét. Azonban még ezek a képek sem tudtak biztosat mondani, ugyanis sérülést nem láttak a Progressz műszaki egységén. Az apró sárgás foltok nem feltétlenül a szivárgás helyét mutatják, ezeket nagy valószínűséggel a teherűrhajó orientációs hajtóművei okozhatták.

Forrás: Roszkoszmosz
Képek a Progressz műszaki egységéről. Forrás: Roszkoszmosz
Válogatás néhány Progressz műszaki egységéről. Forrás: Zelenyikot kozmosz

Egyelőre a teherűrhajó deorbitálását elhalasztották, az Állami Bizottság ma dönt az űrhajó további repülési programjáról. Két lehetőséget fontolgatnak: dokkolást a Pricsal orosz csomóponti modulhoz az űrhajó hőszabályzó rendszerének nyomáscsökkenésének okának további tisztázása érdekében, vagy deorbitálás. Fontos kiemelni, hogy a Progressz MSz-21 ledokkolása nem volt fölösleges, hiszen a helyére a Szojuz MSz-23 fog érkezni. A Szojuz indítási dátuma folyamatosan változik, mert a Progressz szivárgása után megvizsgálták a műszaki egységét, azon belül is a hűtőkört. Az űrhajón mindent rendben találtak, és a pletykák szerint a márciusi időpont ellenére már február 24-én elindulhat. A szóban forgó híreszteléseket felerősíti az is, hogy a Szojuz MSz-23-at a tegnapi napon becsúsztatták a fejburkolat alá, majd ezután általános összeszerelésre küldték a Szojuz-2.1a hordozórakétával. A Szojuz indítását szintén az Állami Bizottság fogja meghatározni a közeljövőben.
Ha a mai nap folyamán bármilyen új információ érkezik a Progressz MSz-21-ről, frissítjük cikkünket!

Fejburkolat alá helyezik a Szojuz MSz-23-at. Forrás: Roszkoszmosz
Dark mode powered by Night Eye