A NASA tegnapi bejelentése szerint a Lockheed Martin építheti meg azt a rakétát, ami a Marson gyűjtött mintákat szállítaná a bolygó felszínéről a Vörös Bolygó körüli pályára. A megbízás egy fontos lépés a Mars Sample Return Program létrehozásához, ami a Perseverance által zárt tubusokba gyűjtött közet-, és talajmintákat juttatná vissza a Földre. A MAV-nak (Mars Ascent Vehicle – „Marsi Felszálló Jármű”) nevezett űreszköz a Sample Retrieval Lander („Mintavisszaszerző”) leszállóegység fedélzetén szállna le a Marsra a Jezero-kráterbe, ahol a Perseverance mintáinak begyűjtése után Mars körüli pályára juttatja fel a felbecsülhetetlen értékű rakományát – a leszállóegység a MAV indítóállásaként szolgálna. A kőzetmintákat az Európai Űrügynökség Earth Return Orbiter űrszondája fogja be, és szállítja vissza a Földre, ahol a legmodernebb tudományos felszereléssel tudják majd megvizsgálni a Marsról szerzett mintákat. Jelenlegi állás szerint a leszállóegység és a MAV legkorábban 2026-ban indulhat a Vörös Bolygóhoz, és a 2030-as évek elején, közepén történne meg a minták begyűjtése és visszahozása.
A MAV kifejlesztésére 194 millió dollárt ad a NASA a Lockheed Martinnak, akinek az űreszköz kifejlesztése, megépítése, tesztelése, illetve a rakétát támogató földi rendszereinek a létrehozása lesz a feladata. Amennyiben a program megvalósul, úgy ez lesz a világ első rakétája, amit egy másik bolygó felszínéről indítanak.
Érdemes megjegyezni, hogy a misszió jelenleg még tervezési fázisban van, így a program elemei még változhatnak, de a mostani szerződés egy ígéretes előrelépés a megvalósítás felé.
A NASA egyik látványterve a leszállóegységről startoló MAV-ról
Egy másik fantáziarajz a küldetés eszközeiről
A MAV Mars körüli pályára állítja a mintákat tartalmazó kapszulát
Az ESA keringőegysége begyűjti a kapszulát…
…és visszahozza a Földhöz