A NASA a SpaceX-et bízta meg, hogy utolsó útjára kísérje majd a Nemzetközi Űrállomást

Kapcsolódó

Bemutatta a SpaceX az űrállomást nyugdíjazó speciális űrhajó terveit

A NASA terve szerint egy jelentősen átalakított Dragon űrhajóval...

Váratlan fordulat: a NASA eláll a VIPER holdi rover felbocsátásától

A projekt lefújását a költségek túlzott megnövekedésével és az...

A nap képe #1533 – Booster 12 hajtóműteszt

Teljes időtartamú hajtóműteszt, melyet a Booster 12-vel hajtottak végre...

A CAPSTONE űreszköz továbbra is szorgoskodik

A 2022-ben indított CAPSTONE kisműhold a viszontagságok ellenére továbbra...

Egy külön erre a célra fejlesztett vagy módosított járművel fogják a légkörbe irányítani az ISS-t, ahol az majd darabjaira szakadva semmisül meg.

Az még 2022-ben derült ki, hogy a NASA, pontosabban az amerikai kormányzat 2030-ig tervezi üzemeltetni a Nemzetközi Űrállomást, és ebben a többi nemzetközi partner is támogatásáról biztosította az amerikaiakat (a Roszkoszmosz is legalább 2028-ig, de valószínűleg a fennmaradó két évben sem lesz ez másképp). Eddig arról nem nagyon érkezett hír, hogy pontosan hogyan semmisíthetik meg az ISS-t pályafutása végén, tegnap viszont a NASA egy közleményében jelentette be, hogy a SpaceX-et bízza meg a feladattal.

Ahogy fogalmaznak, egy „U.S. Deorbit Vehicle”-t, azaz egy Föld körüli pályáról letérítő járművet fog kifejleszteni a hawthorne-i cég, hogy irányított körülmények, lakott területektől messze kerüljön sor a légköri belépésre és a megsemmisülésre. Természetesen maradhatnak nagyobb darabok, melyek túlélhetik a visszatérést, de a visszatérési pályát úgy alkotják meg, hogy ezek is az óceánokba csapódjanak be, messze bármilyen lakott területtől. 

A SpaceX fejlesztését folyamatosan nyomon követi majd a NASA, és lényegében az űrhivatal is fogja üzemeltetni majd azt a teljes küldetés során. A fejlesztésre 843 millió dollárt kap a SpaceX, arról viszont egyelőre nincs információ, hogy meddig kell elkészülniük vele, és hogy egy teljesen új fejlesztésű járműről van-e szó, vagy esetleg a Starship egyik átalakított verziójáról.

A Nemzetközi Űrállomás, mint az emberiség által valaha épített legbonyolultabb szerkezet, minden idők legösszetettebb és egyben legnagyszerűbb űripari együttműködései révén valósulhatott meg. Immár 24 éve teljesítenek folyamatosan szolgálatot hosszú távú (fél éves) küldetések során űrhajósok, ez idő alatt már több mint 3300 kísérletet hajtottak végre mikrogravitációs körülmények között, melyek felbecsülhetetlen értékű tudományos és technológiai eredményeket jelentenek. Üzemeltetési költsége azonban egyre nagyobb és az elöregedő űrállomást egyre kevésbé éri meg fenntartani. Korunk kereskedelmi űripari folyamatai pedig azt is eredményezik, hogy az egy nagy űrbéli laboratóriumot több kisebb, magáncégek által fenntartott űrállomás váltja majd fel, de ebben a NASA eddig is és ezután is végig partner volt és lesz.

A Nemzetközi Űrállomás építésével egy 7 részes cikksorozatban foglalkoztunk részletesen, melyek részeit az alábbi linkeken érhetitek el:

Fotó: MAXAR
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye