A NASA befejezte az Artemis-1 küldetés teljes felülvizsgálatát

Kapcsolódó

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

A 2022 végén végrehajtott misszió sok tanulsággal szolgált az űrhivatalnak, amikkel a jövőbeli küldetéseket biztonságosabbá tehetik.

A NASA lezárta azt a hosszú folyamatot, ami a 2022 végén teljesített Artemis-1 küldetés teljes vizsgálatát, adatelemzését, és a tanulságok levonását jelentette. A szakemberek igyekeztek minden technikai és programozásbeli problémát feltárni, hogy a tanultakat kamatoztatni tudják az Artemis-program későbbi repülései során. Az eredményeket a január 31-én megrendezett SpaceCom konferencián vitatták meg NASA és űriparági tisztviselők.

„A legrészletesebb és legmélyrehatóbb elemzést szerettük volna végrehajtani, hogy az Artemis-2 a lehető legsikeresebb legyen, és új megközelítést alkalmaztunk a levont tanulságok tekintetében.” – mondta el Janet Karika, a NASA űrrepülési főtanácsadója, aki a küldetés során levont konklúziók pontos rögzítését is vezeti.
Ez annyit takar, hogy az összes felelősségi szinten beszéltek mérnökökkel, alkalmazottakkal, külső és belső érintettekkel. 

A legtöbb levont tanulság technikai jellegű, melyek értelemszerűen a három fő komponenst, az SLS rakétát, az Orion űrhajót, és a földi kiszolgáló rendszereket érintik. Az egyik lényegi elem a hordozórakéta egyes részeinek nehéz és bonyolult elérése volt, amikor az indítóálláson kellett javítási műveleteket végrehajtani a szivárgások miatt. Az Orion esetében négy fő területet neveztek meg, ahol javulni kell: az indítás előtti felkészítési szakasz, mélyűri tevékenységek, az űrhajó hőpajzsa és az elektronikai rendszerekre hatással lévő sugárzás megfelelő kezelése. Ezek közül a hőpajzs kérdése volt az egyik olyan tényező, ami miatt többek között az Artemis-2 és így az Artemis-3 küldetések esetében is további halasztás mellett döntött a NASA vezetősége közel egy hónapja.

A rakétarendszerek mellett a földi kiszolgáló létesítmény esetében is fejlesztéseket, további erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy kisebb mértékű kár keletkezzen. Persze azt senki nem gondolta, hogy a felszabaduló majdnem 40 Meganewton tolóerő nem fog nyomot hagyni a mobil indítóálláson, de ahogy az már korábban kiderült, a vártnál jóval nagyobb károsodást szenvedett a szerkezet.

Önkritikus módon a vezetésben és döntéshozatali folyamatokban, szempontokban is bőven látnak javítanivalót a vizsgálatot végző szakemberek. Ahogy Lorna Kenna, a Jacobs Space Operations Group alelnöke elmondta, „egyes érdekeltek kockázati ügyleteket kötöttek egy esetleg túlságosan optimista ütemterv alapján, majd amikor a tapasztalt kiszolgáló rendszerhibák miatt túlzott mértékű csúszást szenvedett volna a küldetés, inkább egyes alkatrészek cseréinek elhagyása mellett döntöttünk ezen spekulációk miatt is. Ha már megfelelően korán, teljes mértékben és biztonságosan kivitelezhető ütemtervünk lett volna, jobb kockázati kereskedelmi döntéseket hozhattunk volna a földi műveletek szemszögéből.”

Az Artemis-1 indulása 2022. november 16-án. Fotó: NASA
Dark mode powered by Night Eye