A NASA befejezte az Artemis-1 küldetés teljes felülvizsgálatát

Kapcsolódó

19-re húzott lapot a Virgin Galactic jelenlegi járművük nyugdíjazásával

Mindössze 7 darab üzemszerű repülés után fejezi be pályafutását...

Űrtávcsövet szállít az RS1 rakéta

A virginiai székhellyel rendelkező Scout Space június 10-én jelentette...

A nap képe #1497 – Csendes-óceán

Az alábbi összetett felvételen a felhőkbe burkolózó Csendes-óceánt láthatjuk,...

A nap képe #1496 – A „Szahara szeme”

A "Szahara szeme", mely egy különleges, ősi geológiai képződmény...

A 2022 végén végrehajtott misszió sok tanulsággal szolgált az űrhivatalnak, amikkel a jövőbeli küldetéseket biztonságosabbá tehetik.

A NASA lezárta azt a hosszú folyamatot, ami a 2022 végén teljesített Artemis-1 küldetés teljes vizsgálatát, adatelemzését, és a tanulságok levonását jelentette. A szakemberek igyekeztek minden technikai és programozásbeli problémát feltárni, hogy a tanultakat kamatoztatni tudják az Artemis-program későbbi repülései során. Az eredményeket a január 31-én megrendezett SpaceCom konferencián vitatták meg NASA és űriparági tisztviselők.

„A legrészletesebb és legmélyrehatóbb elemzést szerettük volna végrehajtani, hogy az Artemis-2 a lehető legsikeresebb legyen, és új megközelítést alkalmaztunk a levont tanulságok tekintetében.” – mondta el Janet Karika, a NASA űrrepülési főtanácsadója, aki a küldetés során levont konklúziók pontos rögzítését is vezeti.
Ez annyit takar, hogy az összes felelősségi szinten beszéltek mérnökökkel, alkalmazottakkal, külső és belső érintettekkel. 

A legtöbb levont tanulság technikai jellegű, melyek értelemszerűen a három fő komponenst, az SLS rakétát, az Orion űrhajót, és a földi kiszolgáló rendszereket érintik. Az egyik lényegi elem a hordozórakéta egyes részeinek nehéz és bonyolult elérése volt, amikor az indítóálláson kellett javítási műveleteket végrehajtani a szivárgások miatt. Az Orion esetében négy fő területet neveztek meg, ahol javulni kell: az indítás előtti felkészítési szakasz, mélyűri tevékenységek, az űrhajó hőpajzsa és az elektronikai rendszerekre hatással lévő sugárzás megfelelő kezelése. Ezek közül a hőpajzs kérdése volt az egyik olyan tényező, ami miatt többek között az Artemis-2 és így az Artemis-3 küldetések esetében is további halasztás mellett döntött a NASA vezetősége közel egy hónapja.

A rakétarendszerek mellett a földi kiszolgáló létesítmény esetében is fejlesztéseket, további erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy kisebb mértékű kár keletkezzen. Persze azt senki nem gondolta, hogy a felszabaduló majdnem 40 Meganewton tolóerő nem fog nyomot hagyni a mobil indítóálláson, de ahogy az már korábban kiderült, a vártnál jóval nagyobb károsodást szenvedett a szerkezet.

Önkritikus módon a vezetésben és döntéshozatali folyamatokban, szempontokban is bőven látnak javítanivalót a vizsgálatot végző szakemberek. Ahogy Lorna Kenna, a Jacobs Space Operations Group alelnöke elmondta, „egyes érdekeltek kockázati ügyleteket kötöttek egy esetleg túlságosan optimista ütemterv alapján, majd amikor a tapasztalt kiszolgáló rendszerhibák miatt túlzott mértékű csúszást szenvedett volna a küldetés, inkább egyes alkatrészek cseréinek elhagyása mellett döntöttünk ezen spekulációk miatt is. Ha már megfelelően korán, teljes mértékben és biztonságosan kivitelezhető ütemtervünk lett volna, jobb kockázati kereskedelmi döntéseket hozhattunk volna a földi műveletek szemszögéből.”

Az Artemis-1 indulása 2022. november 16-án. Fotó: NASA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye