A NASA és a SpaceX együtt kezdi megtervezni a Hubble űrtávcső pályaemelését

Kapcsolódó

A SpaceX újabb tudományos kísérleteket szállít az ISS-re

Június 3-án esedékes a következő, 28. CRS misszió, mely...

Tovább csúszik a Starliner emberes tesztrepülése

Egy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk arról a tényről,...

Életre kelt a Dream Chaser, közelebb került első repüléséhez

A Sierra Space Dream Chaser űrrepülőgépe egy lépéssel közelebb...

A nap képe #1123 – Unity-25 tesztrepülés

A Virgin Galactic utolsó tesztrepülésén (Unity-25) készült felvétel, melyen...

SpaceX | CRS-28 küldetésprofil

Ismét egy Cargo Dragon fog feljuttatni utánpótlást, ellátmányt és...

Tegnap este meglepő, egyben rendkívül érdekes hírt jelentett be közösen a NASA és a SpaceX: egy még egyelőre függőben lévő egyezmény keretében elkezdik megvizsgálni a Hubble űrtávcső pályaemelésére irányuló lehetőségeket. A műveletet egy Dragon 2 űrhajóval hajtanák végre, ami a NASA számára ez egyelőre semmilyen költséggel nem járna. A SpaceX ugyanis a Jared Isaacman által finanszírozott Polaris-program keretében hajtaná végre a műveletet, így vállalva ezen küldetés költségeit is. Az űrhivatalnak nem is állna rendelkezésre forrás, és egyelőre kidolgozott terve sincs a Hubble élettartamának meghosszabbítására, de a hawthorne-i magáncéggel karöltve elkezdik a tanulmányok és opciók kidolgozását. Erre a folyamatra 6 hónapos időkeret áll rendelkezésre, ezalatt technikai adatokat gyűjtenek az űrtávcsőről és a Dragonról, amik alapján később eldöntik, hogy biztonságosan lebonyolítható-e a bonyolult összekapcsolódási és pályaemelési folyamat. Ha sikerülne végrehajtani ezt a nem mindennapi műveletet, azzal akár 15-20 évvel is megnövelhetnék a Hubble élettartamát, mivel egy stabilabb és magasabb (nagyjából 600 km magas) pályára kerülne, illetve szervizelést is elvégeznének az öregedő űreszközön. Az űrtávcső 1990 óta kering alacsony Föld körüli pályán, nagyjából 530-540 km magasságban, de ez kis mértékben folyamatosan csökken.

A művelet egy újabb történelmi elsőséget jelentene, hiszen egy magáncéggel kötött kereskedelmi szerződés keretében valósulhatna meg. Persze nem kizárólag a SpaceX vállalhat szerepet, mint magáncég, más vállalatokat is bevonhatnak a tanulmányokba. Jared Isaacman, a Polaris-program létrehozója a határok és lehetőségek kibővítését célozza meg a magánszektor bevonásával, hiszen a NASA-nak így jóval több mozgástere van különböző küldetések végrehajtására, amire önerőből nem lenne képes. A program első lépéseként, a Polaris Dawn keretében 1400 km-es magasságig repül Isaacman, Scott Poteet, Sarah Gillis és Anna Mennon, és űrsétát is végre fognak hajtani, szintén első alkalommal ilyen pályamagasságon, egy kereskedelmi űrhajóból kilépve. Ez később a Hubble űrtávcsőhöz induló küldetéshez is rendkívül hasznos adatokkal szolgálhat, ami akár a második Polaris-küldetés is lehet.

A tegnapi telekonferencia résztvevői egyelőre nem beszéltek a költségekről, átmenetileg csak szándéknyilatkozatokra került sor. Ami valószínű, hogy Isaacman vállalná a finanszírozás legnagyobb részét, de ha a szervizküldetésre a NASA saját űrhajósokat küldene a befektető mellett, az űrhivatal is beszállna egy bizonyos összeggel. Emellett a már fentebb említett egyéb partnerek közreműködését is várják, de jelenleg csak a Crew Dragon lenne képes egyáltalán megközelíteni a Hubble-t, viszont túl sok idő nem lesz a várakozásra, hiszen a NASA egyik legsikeresebb projektjének főszereplője is hamarosan kifut az időből. A szándék tehát megvan, de több információ valószínűleg csak hónapok múlva várható a lehetséges kivitelezésről.

A Hubble űrtávcső 5. és egyben utolsó szervizküldetése közben, az Atlantis űrsiklóhoz rögzítve. Vajon egy Crew Dragon is rácsatlakozik egy nap?

Forrás: NASA

Dark mode powered by Night Eye