A NASA hét amerikai céggel együttműködve bővítené űrtevékenységét

Kapcsolódó

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz...

Az űrhivatal ezzel szeretné minél jobban és minél költséghatékonyabban támogatni az alacsony Föld körüli pályára történő emberi űrutazások és küldetések végrehajtását.

A Commercial Space Capabilities-2 (CCSC-2) elnevezésű kezdeményezés célja, hogy az amerikai űrhivatal a magánszektor még nagyobb mértékű bevonásával biztosítsa a folyamatos, széleskörű űrbéli emberi jelenlétet, ötvözve az évtizedek alatt szerzett tapasztalattal, gyakorlatokkal, eljárásokkal. Ehhez az alábbi hét céggel fűzi még szorosabbra az együttműködést a NASA:

  • Blue Origin
  • Northrop Grumman
  • Sierra Space Corporation
  • SpaceX
  • Special Aerospace Services
  • ThinkOrbital Inc.
  • Vast Space LLC

A magáncégek jóval hatékonyabban, rövidebb időn belül, ezáltal költséghatékonyabban tudják végrehajtani projektjeiket, mint az államilag is felügyelt és bürokratikus űrhivatal. A cserébe kapott tapasztalatokat és eljárási módokat a saját működésükbe és fejlesztéseikbe is be tudják építeni. Az egészséges verseny pedig még hatékonyabb és magasabb színvonalú szolgáltatásra ösztönzi a cégeket, amiből szintén mindkét fél profitálhat.

A közös projektek

A Blue Origin az integrált kereskedelmi szállítási kapacitások növelésében fog részt venni, hogy redundáns rendszert tudjanak kialakítani a személyszállító küldetésekhez.

A Northrop Grumman autonóm robotikus megoldásokat fog fejleszteni a tudományos munka segítéséhez és az űrbeli eszközgyártás alapjainak megvalósításához, majd később a kapacitás növeléséhez a Persistent Platform projekt keretében.


A Sierra Space együttműködése az újgenerációs járművekkel történő személy- és teherszállítás elősegítése, az űrbeli infrastruktúra, feláldozható és adott célhoz alakítható eszközök fejlesztése lesz.


A SpaceX-é talán a legszélesebb körű együttműködés, hiszen az kiterjed a technológiai portfólió bővítésére a Dragon 2 űrhajó és a Starship továbbfejlesztésével, főleg utóbbi esetében, amit nem csak szállításokhoz, hanem Föld körül keringő, kvázi űrállomásként funkcionáló célpontként alkalmaznák. Ehhez a Super Heavy rakéta, a Starlink műhold-hálózat és a földi kiszolgáló létesítmények fejlesztése is szükséges lesz. 


A Special Aerospace Services különböző űrbéli emberes szerviztevékenységek, űrséták támogatásához fogja biztosítani az ún. Autonomous Maneuvering Unit (AMU) nevű eszközt, aminek köszönhetően jóval mobilisabbak lesznek az űrhajósok, könnyebbé válhatnak az összeszerelési és karbantartási munkák, járművön kívüli ellenőrző tevékenységek.


A ThinkOrbital a ThinkPlatforms és a CONTESA (Construction Technologies for Space Applications) elnevezésű űrbéli nagyméretű szerelőfelületet és alkalmazott eszközöket fogja legyártani is alacsony Föld körüli pályára juttatni. Előbbi egy könnyen összeszerelhető, egyszer indítandó platform, ami széleskörű felhasználhatóságot biztosít, utóbbi pedig különböző gyártási technológiákat foglal magába hegesztéshez, vágáshoz és egyéb fémmegmunkálási folyamatokhoz.

A Vast a nemrég bejelentett saját mikrogravitációs, később pedig mesterséges gravitációs űrállomásához kap segítséget a NASA-tól, hogy ezzel is bővítsék az emberi jelenlét lehetőségeit az űrben. Emellett közösen dolgoznak ki nagyobb űrállomás modulokhoz szükséges gyártási folyamatokat. 

Dark mode powered by Night Eye