A Rocket Lab továbbfejlesztette a Neutron rakéta terveit

Kapcsolódó

Kettős elrepülésre készül a JUICE űrszonda

Az Európai Űrügynökség űrszondája egy 2023. november 17-én abszolvált...

A Maxar következő generációs műholdjainak felvételei magasra tették a mércét

A Maxar Intelligence legújabb, nagy felbontású, képalkotó műholdakból álló...

A nap képe #1536 – Hőpajzs tisztítás

A Mercury űrhajón használandó hőpajzs tisztítása. A felvétel 1963-ban...

55 éve lépett először ember a Hold felszínére

1969. július 20. minden szempontból történelmi nap az egész...

Tegnap tartotta meg a Rocket Lab az idei „Investor Day”-t, azaz a befektetők számára rendezett eseményt. A cég egy prezentációt is tartott, melyben az eddigi történeti áttekintés és jövőbeli pénzügyi tervek mellett a már fejlesztés alatt álló Neutronról, és az első bemutató óta meghozott változtatásokról is beszélt Peter Beck alapító és vezérigazgató.

Lássuk a legfontosabb információkat és fejlesztéseket!

  • Az első fokozatot a korábbi 7 helyett 9 Archimedes hajtóművel szerelik fel, megnövelve a tolóerőt. A hasznos teherkapacitás viszont nem változik, az továbbra is 8 tonna újrafelhasználható módban, ha a rakéta az indítási komplexumban landol, 13 tonna visszatérő módban, de egy távolabbi leszállóhelyre, illetve 15 tonna feláldozható módban. A törzs formájából adódóan a folyamatosan szélesedő hátsó rész védi a rakétát a visszatéréskor fellépő súrlódási hőtől, illetve maga a szénszálas kompozit eleve nagyon jó hőálló képességgel rendelkezik.

Grafika: Rocket Lab

  • A korábbi négy kinyíló áramvonalazó raktérborítást kettőre redukálták, így egyszerűsítve a rakéta felépítését és a mechanikai részek csökkentésével valamelyest könnyebbé is vált az első fokozat. Peter Beck még az első bemutató alkalmával viccesen „éhes vízilóhoz” hasonlította a Neutron szétnyíló borítását, mely utat enged a második fokozatnak, a mostani kétrészes verziót „kevésbé éhes vízilónak” titulálta.

Grafika: Rocket Lab

  • Az Archimedes rakétahajtóműveken fejlesztettek talán a legtöbbet. Ugyanis az első, gázgenerátor ciklusú verziót felváltotta az oxidálószerben gazdag zárt áramlási körrel rendelkező hajtómű. Ennek következtében a fajlagos impulzus vákuumban 320 másodpercről 367 másodpercre nőtt, viszont a tolóerő tengerszintre optimalizált verzió esetén 733,95 kN-ra, vákuumra optimalizált verzió esetén pedig 889,64 kN-ra csökkent. Mivel azonban a hajtóművek hosszabb ideig képesek egységnyi üzemanyag felhasználásával ugyanolyan hatékonysággal gyorsítani a rakétát, összességében a mérnökök nyertek a változtatással. Az oxidálószerben gazdag zárt áramlási kör lehetővé teszi, hogy alacsonyabb hőmérsékleten és nyomáson üzemeljen a hajtómű, növelve ezzel az élettartamát, illetve további tolóerő növelésre irányuló fejlesztést is lehetővé tesz.

Grafika: Rocket Lab

  • További lényeges információ, hogy ezeket az új hajtóműveket a NASA Mississippi állambeli Stennis Űrközpontjában fogják tesztelni. Az űrhivatal a Rocket Lab rendelkezésére bocsátotta a jelenleg nem használt A-3 tesztállványt, illetve a cég további bővítésre is előzetes engedélyt kapott a fejlesztési felügyelőhivataltól.

Az A-3 tesztállvány, amin immár az Archimedes hajtóművek próbája fog zajlani. Forrás: Rocket Lab

  • Végezetül pedig az első fokozat leszállási zónájáról is megmutattak egy látványtervet. A SpaceX szárazföldi landolási zónáival ellentétben a Rocket Lab egy mólószerű építményt tervez megvalósítani a virginiai Launch Complex-2 indítóközpontban. Mivel a cégnek viszonylag kis területen kell minden infrastruktúrát kialakítania, hogy ki tudják szolgálni az akár sorozatos Neutron indításokat, de emellett a rakétának az üzemi területtől biztonságos távolságban kell visszatérnie, a legjobb megoldást egy, a tengerbe nyúló platform felépítésében látták.

Forrás: Rocket Lab

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye