Tegnap tartotta meg a Rocket Lab az idei „Investor Day”-t, azaz a befektetők számára rendezett eseményt. A cég egy prezentációt is tartott, melyben az eddigi történeti áttekintés és jövőbeli pénzügyi tervek mellett a már fejlesztés alatt álló Neutronról, és az első bemutató óta meghozott változtatásokról is beszélt Peter Beck alapító és vezérigazgató.
Lássuk a legfontosabb információkat és fejlesztéseket!
- Az első fokozatot a korábbi 7 helyett 9 Archimedes hajtóművel szerelik fel, megnövelve a tolóerőt. A hasznos teherkapacitás viszont nem változik, az továbbra is 8 tonna újrafelhasználható módban, ha a rakéta az indítási komplexumban landol, 13 tonna visszatérő módban, de egy távolabbi leszállóhelyre, illetve 15 tonna feláldozható módban. A törzs formájából adódóan a folyamatosan szélesedő hátsó rész védi a rakétát a visszatéréskor fellépő súrlódási hőtől, illetve maga a szénszálas kompozit eleve nagyon jó hőálló képességgel rendelkezik.
Grafika: Rocket Lab
- A korábbi négy kinyíló áramvonalazó raktérborítást kettőre redukálták, így egyszerűsítve a rakéta felépítését és a mechanikai részek csökkentésével valamelyest könnyebbé is vált az első fokozat. Peter Beck még az első bemutató alkalmával viccesen „éhes vízilóhoz” hasonlította a Neutron szétnyíló borítását, mely utat enged a második fokozatnak, a mostani kétrészes verziót „kevésbé éhes vízilónak” titulálta.
Grafika: Rocket Lab
- Az Archimedes rakétahajtóműveken fejlesztettek talán a legtöbbet. Ugyanis az első, gázgenerátor ciklusú verziót felváltotta az oxidálószerben gazdag zárt áramlási körrel rendelkező hajtómű. Ennek következtében a fajlagos impulzus vákuumban 320 másodpercről 367 másodpercre nőtt, viszont a tolóerő tengerszintre optimalizált verzió esetén 733,95 kN-ra, vákuumra optimalizált verzió esetén pedig 889,64 kN-ra csökkent. Mivel azonban a hajtóművek hosszabb ideig képesek egységnyi üzemanyag felhasználásával ugyanolyan hatékonysággal gyorsítani a rakétát, összességében a mérnökök nyertek a változtatással. Az oxidálószerben gazdag zárt áramlási kör lehetővé teszi, hogy alacsonyabb hőmérsékleten és nyomáson üzemeljen a hajtómű, növelve ezzel az élettartamát, illetve további tolóerő növelésre irányuló fejlesztést is lehetővé tesz.
Grafika: Rocket Lab
- További lényeges információ, hogy ezeket az új hajtóműveket a NASA Mississippi állambeli Stennis Űrközpontjában fogják tesztelni. Az űrhivatal a Rocket Lab rendelkezésére bocsátotta a jelenleg nem használt A-3 tesztállványt, illetve a cég további bővítésre is előzetes engedélyt kapott a fejlesztési felügyelőhivataltól.
Az A-3 tesztállvány, amin immár az Archimedes hajtóművek próbája fog zajlani. Forrás: Rocket Lab
- Végezetül pedig az első fokozat leszállási zónájáról is megmutattak egy látványtervet. A SpaceX szárazföldi landolási zónáival ellentétben a Rocket Lab egy mólószerű építményt tervez megvalósítani a virginiai Launch Complex-2 indítóközpontban. Mivel a cégnek viszonylag kis területen kell minden infrastruktúrát kialakítania, hogy ki tudják szolgálni az akár sorozatos Neutron indításokat, de emellett a rakétának az üzemi területtől biztonságos távolságban kell visszatérnie, a legjobb megoldást egy, a tengerbe nyúló platform felépítésében látták.
Forrás: Rocket Lab