A SpaceX egy nap halasztást követően indította sikeresen az Eutelsat-10B műholdat

Kapcsolódó

21 hónap után repültek ismét utasok a New Shepard rakétával

Legutóbb 2022 augusztusában hajtott végre a Blue Origin utasokkal...

Földünk az űrből: Új-Zéland

A Kopernikusz-program Sentinel-2 műholdja 2024. május 7-én készítette az...

A nap képe #1473 – PREFIRE misszió

A PREFIRE misszió orrkúpjai, melyek a NASA sarkvidék kutató...

A NASA-val együtt valósulhat meg az európai ExoMars küldetés

A komponenseket, amiket korábban a Roszkoszmosz gyártotta volna, az...

A floridai időjárás az utóbbi napokban nem kedvezett a SpaceX-nek, így egy napos halasztás mellett döntöttek hétfőn, az Eutelsat-10B távközlési műhold felbocsátásának eredeti időpontjában. Bár a ma hajnali kísérlet előtt is mindössze csak 10% volt a kedvező körülmények valószínűsége, ezúttal sikeresen elindult rakományával a Falcon-9 B1049.11 a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásáról magyar idő szerint 3:57-kor.

Rövid időn belül ez volt a második olyan küldetés, amelyen a SpaceX egy már veterán első fokozatot vetett be, amit nem tervezett visszahozni. Ennek oka, hogy a kijelölt szuper-szinkron geostacionárius átviteli pálya nagy energiaigénye miatt az első fokozatnak jóval nagyobb teljesítményre van szüksége, hogy a második fokozatot a hasznos teherrel kellő sebességre gyorsítsa a további emelkedéshez. Így a legutóbb tavaly szeptemberben repült B1049 jelű első fokozatra esett a választás, aminek érdekessége, hogy egy korábbi, még Falcon-9 v1.2 full thrust (Block 4-es verziójú) rakéta összekötő részegységét kapta meg erre az egy küldetésre. Ugyanis az eredeti ún. interstage egységet a B1052 fokozatra szerelték fel, miután azt Falcon Heavy oldalfokozatból alakították át szimpla Falcon-9 hordozóra.

Az indítás során minden a tervek szerint zajlott, semmilyen műszaki probléma nem hátráltatta a rakéta emelkedését. A fokozatszétválás után az első fokozattól elbúcsúzva a második fokozat tovább növelte sebességét a kb. 4,5 tonnás műholddal, majd az MVac-1D hajtómű leállása után 18 perces keringési fázis következett egy ideiglenes parkoló pályán. A második hajtóműindításnak köszönhetően a fokozat végül a megfelelő geotranszfer pályára állította az Eutelsat-10B-t, ahonnan az majd saját segédhajtóműveivel fogja a végleges geostacionárius pályát elérni. A sikeres leválással egy újabb hibátlan küldetést teljesített a SpaceX, ismét megdöntve az egy évben végrehajtott indítások rekordját. De ezt az 53 startot jelentő hihetetlen teljesítményt még tovább fokozhatja a cég, hiszen csak november utolsó hetében jelenleg három további indítást terveznek: a tegnap este szintén elhalasztott CRS-26 legkorábban szombaton 20:20-kor indulhat, jövő kedden kerül sor a HAKUTO-R küldetésre, és még egy „házon belüli” Starlink-misszió is kilátásban van Vandenbergből.

Fotó: Michael Seeley

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye