A SpaceX és a Blue Origin is elkezdi az Artemis-program teherszállító holdkompjainak fejlesztését

Kapcsolódó

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

A nap képe #1385 – ERS-2

Az Európai Űrügynökség 1995-ben indított ERS-2 (European Remote Sensing-2)...

62 éve jutott első alkalommal Föld körüli pályára amerikai űrhajós

John Glenn 1962. február 20-án Friendship-7 nevű űrhajójával háromszor...

A spanyol PLD Space is ESA-támogatásban részesül

Tavaly decemberben a német-angol HyImpulse magáncéggel írt alá szerződést...

A két cég a személyzetes leszállóegységek mellett immár a későbbi teherverziókra is fókuszál.

Január 9-én jelentette be hivatalosan a NASA, hogy az Artemis-2 és 3 küldetések esetében is legalább kilenc hónapos halasztás mellett döntöttek, hogy több idő álljon a kereskedelmi partnerek rendelkezésére a szerződésben vállalt eszközök, járművek fejlesztésére, tesztelésére és gyártására. Ennek ellenére az űrhivatal arra kérte a Human Landing System, azaz a személyzetszállító holdkompra kiírt két pályázat győztesét, a SpaceX-et és a Blue Origint (BO), hogy kezdjék meg a leszállóegységek teherverzióinak fejlesztését is. Az nem derült ki mennyi időt adnak a cégeknek, hogy az első dizájnokat bemutassák, de a döntés mögött az állhat, hogy nem szeretnék, ha az Artemis-5 küldetést követően újabb jelentős csúszások következnének be a fejlesztések késlekedése miatt.

A SpaceX a 2021 áprilisában elnyert pályázata alapján 3,4 milliárd, míg a BO a 2023 májusi győztes pályázata szerint 1,15 milliárd dollár támogatást kap a NASA-tól (előbbi szerződését 2022 novemberében az „Option B” kiegészítéssel is bővítették, ami a teherverzió fejlesztését foglalja magában, a BO esetében eleve személyzetes és teherszállító holdkompról is szól a megállapodás). A NASA szóvivője, Kathryn Hambleton elmondása szerint ezen  támogatási összegek esetében egyelőre nincs szükség további források bevonására, és a cégek meg tudják kezdeni a munkát a járművekkel. 

Az űrhivatal elvárásai alapján a nagy méretű holdkompok csak kis mértékben térhetnek el a személyzetszállító verzióktól, tehát azok módosított változatai lesznek ahelyett, hogy egy teljesen más kialakítással próbálkoznának a partnercégek. További előírás, hogy 12-15 tonna hasznos teherkapacitással kell rendelkezniük, amit a Hold felszínére képesek juttatni (összehasonlításképpen az Apollo űrhajók leszállóegysége legfeljebb kb. 5 tonna terheléssel volt képes leszállni). Egyelőre sem a SpaceX, sem a BO nem adott ki még becslést sem, hogy milyen kapacitású egységeket fejleszt, Elon Musk is csak annyit említett a legutóbbi Starship-prezentációjában, hogy a Lunar Starship „jelentősen meghaladja majd a NASA elvárásait, és a szükséges gyakorisággal végrehajtott indításokkal egy állandóan lakott, hosszú távon fenntartható holdbázis kiépítésére lesz lehetőség.”

Az új fejlesztésű teherszállító holdkompokat legkorábban az Artemis-7 küldetésen használná a NASA, melyre a 2030-as évek elején kerülhet sor reményeik szerint.

A SpaceX és a Blue Origin személyzetes holdi leszállóegységeinek illusztrációi.
Dark mode powered by Night Eye