A SpaceX és a NASA együtt vizsgálja felül a Crew Dragon űrhajók ejtőernyőit

Kapcsolódó

Zöld utat kapott a NASA Dragonfly küldetése

Ezzel az utolsó tervezési szakaszba léphet a Szaturnusz Titan...

Lezajlott az Ariane-6 bemutatkozása előtti utolsó földi teszt

A rakéta felső fokozatának tesztjét a Német Űrkutatási Szervezet...

Svédország 38. országként csatlakozott az Artemis Egyezményhez

Gyorsan sor került egy újabb aláírásra, már ami az...

A nap képe #1441 – Apollo-13 „mentőcsónak”

Az Apollo-13 misszió felvétele a Holdról, melyet a holdkompból...

Bár január 24-én este sikeresen visszatért és vízreszállt a CRS-24 Cargo Dragon űrhajó, ismét apróbb anomália lépett fel a végső ereszkedési fázis során, mely már a tavaly novemberi Crew-2 visszatérésnél is tapasztalható volt. A Dragon űrhajók négy főernyővel rendelkeznek, melyek a megadott időben és magasságban egyszerre nyílnak ki, azonban a múlt heti visszatérés során a négyből egy ernyő megint valamivel később nyílt ki a többihez képest. A kisebb probléma nem okozott semmilyen gondot, mivel végül a negyedik ernyő is megfelelően ellátta feladatát, az eltérés a telemetriai adatok alapján hibahatáron belül volt, és a teherűrhajó megfelelően ért vizet. A SpaceX és a NASA szakemberei viszont együtt kezdenek lefolytatni vizsgálatokat annak kiderítésére, hogy mi okozhatta az utolsó két Dragon-leszállás során fellépő későbbi kinyílást.

Bill Gerstenmeier, a SpaceX gyártási- és repülési megbízhatóságért felelős alelnöke még a novemberi anomália után „ismert jelenségről” beszélt, amit még az ernyők jóváhagyása előtti tesztek során többször is tapasztaltak, illetve „nem léptek fel olyan komolyabb gondok, melyek miatt aggódniuk kellene.” Bob Cabana, a NASA igazgatósági munkatársa elismerte, hogy szükség van a felülvizsgálatra, és az adatok még komolyabb ellenőrzésére, mert bár egyik esetben sem történt azonnali és végzetes katasztrófa, a „rendellenességek normalizálása” koncepciója és fázisa alapján hosszabb távon szükséges és kötelező lesz. Ez a koncepció azt jelenti, hogy egy adott cég vagy hivatal bizonyos esetekben figyelmen kívül hagyja a nem katasztrófával végződő események egyes részleteit vagy adatait, de ez hosszútávon komoly következményekkel járhat, és mindenképp komolyan kell venni. Ilyen következményei voltak a Challenger és a Columbia űrsiklók baleseteinek is…

Az amerikai űrhivatal tanácsadói közül többen kritikával illették a NASA-t, amiért túl kevés felvétel áll rendelkezésre a CRS-24 visszatéréséről, mondván ha több videóanyag lenne a leszállásról, könnyebb lenne mind a NASA, mind a SpaceX dolga a vizsgálatok során. A felvételek hiánya azért is vet fel kérdéseket, mert a legutóbbi teherszállító űrhajó hasonló helyszínen szállt vízre, mint az emberes küldetések Crew Dragonjai, amikor jóval több kamera követte a teljes visszatérési folyamatot. Wayne Hale, a NASA emberes felfedezési és operatív bizottság tanácsadó testületének elnöke pedig úgy nyilatkozott egy január 18-i bizottsági ülésen, hogy információáramlás csökkenése az űrhivatal túlzott magabiztosságára utalhat, illetve az űrsikló-program éveit idézi elő, és aggasztja többek között Hale-t is.

A Crew Dragon Endeavour visszatérése 2021. november 8-án. Jól látható, hogy az egyik ernyő még nem nyílt ki megfelelően. Forrás: NASA TV

Dark mode powered by Night Eye