A SpaceX flottájának bemutatása

Kapcsolódó

Egyiptom is elkötelezte magát az kínai-orosz ILRS-projekt mellett

Az afrikai állam nyolcadikként írta alá az együttműködési megállapodást. Tegnap,...

Két Starlink-indítás szerepel a SpaceX heti menüjében

Ismét egy floridai és egy kaliforniai felbocsátást hajt végre...

A nap képe #1309 – KSC ünnepi hangulatban

A Kennedy Űrközpont idei ünnepi dekorációja.

Megérkeztek a Psyche első felvételei, valamint tudományos adatokat is küldött az űrszonda

A bolygónkat október 13-án elhagyó Psyche űrszonda több sikeres...

Tegnap este a hét harmadik kínai küldetésén a harmadik különböző rakéta indult

A Csielung-3 hordozórakéta második útját teljesítette, majdnem egy évvel...

Bár nagyon sokszor kapnak fontos feladatot a különböző küldetések során, eddig még nem készült cikk a SpaceX vízi járműveiről. Ezt a hiányt pótoljuk most ezzel az írással, és átfogóan bemutatjuk a flotta tagjait.

A járműveket két nagyobb csoportra oszthatjuk: drónhajók, melyeket vontatással mozgatnak, illetve saját erejükből közlekedő hajók, melyeknek különböző feladataik vannak.

Nézzük először is a drónhajókat.

Of Course I Still Love You (OCISLY)

Az OCISLY egy ún. saját meghajtású, rakéta-leszállást biztosító drónhajó (angolul autonomous spaceport droneship – ASDS). 2015 elején kezdték építeni a másik drónhajó, a Just Read The Instructions helyettesítéseként, és még az év végén szolgálatba is állt. A hajó egy átalakított bárka, melyet egy hatalmas leszálló platformmal és az egy helyben maradást segítő motorokkal szereltek fel. Fő feladata az űrből visszatérő Falcon-9 első fokozatok “elkapása”, vagyis a hordozórakéta erre száll le, ha óceánra történő visszatéréssel zárul a küldetésen betöltött szerepe, miután nem maradna elég üzemanyaga a szárazföldi visszatéréshez. A kommunikációs kapcsolatot két antenna biztosítja, melyek a fedélzeten elhelyezett kamerával való kapcsolatért is fele l(vagyis legtöbbször csak felelne, ha nem szűnne meg a jel a visszatérő fokozat okozta óriási vibráció miatt).
A Falcon-9 leszállásakor 4 óriási hajócsavarszerű motor tartja pozícióban a drónhajót, ezek azonban hosszútávú hajózásra alkalmatlanok. Ezért mindig egy vontatóhajó juttatja el a kijelölt leszállási zónához, és vontatja is haza Cape Canaveral kikötőjébe.
Egy “lakója” is van az OCISLY-nek, mégpedig az Octagrabbernek becézett robot, mely a rakéta visszatérése után az addig biztonságos és fedett várakozóhelyéről távirányítással a Falcon-9 alá gurul, és erős karjaival stabil helyzetben tartja, egészen a kikötőbe való visszatérésig. Saját tűzoltó-rendszerrel is felszerelték a drónhajót, mely gyorsan vízzel árasztja el a fedélzetet egy fellépő katasztrófahelyzet esetén.
A hajó általában 600-675 km közötti távolságban várja a floridai partoktól a visszatérő első fokozatokat, a legmesszebb kijelölt várakozási pontja 1239 km volt, amikor 2019. júniusában az STP-2 küldetés Falcon Heavy középső hordozórakétájának elkapása volt a feladata. Legtöbbször 5-7 nappal egy küldetés kezdete előtt hajózik ki a már fent említett vontatóhajó és más támogató hajók társaságában, melyek a rakéta leszállások idején biztonságos távolságból követik az eseményeket. A sikeres leszállás után a támogató hajók személyzete biztosítja a Falcon-9 biztonságos hazaszállításához szükséges feltételeket, majd a teljes flotta elindul Port Canaveralba.

Az OCISLY

Just Read The Instructions (JRTI)

A JRTI eredetileg a nyugati parti, Vandenbergből indított küldetésekben vett részt, azonban 2019 végén átköltöztették testvére, az Of Course I Still Love You drónhajó mellé Floridába. A JRTI nevet tulajdonképpen két drónhajó is használta, mivel a legelső, mindössze két tesztküldetésen bevetett bárka neve volt ez először, amit az OCISLY váltott fel és később nyugdíjazták, ezután kapta meg a mai JRTI ezt az elnevezést. Az OCISLY-vel együtt építették Louisianaban, és első szolgálati helyéhez még a Panama-csatornát is át kellett hajóznia.
Felépítése hasonló az OCISLY-hez, négy stabilizáló motorja, két antennája és egy rögzítő robotja (Octagrabber) van.
2019. augusztus 1-jén kivontatták a Los Angeles-i kikötőből, és felújításra visszatért Louisianaba. Ezután december 11-én ért Floridaba rengeteg további, még beépítésre váró felszereléssel együtt. 2020 januárja és májusa között a technikusok folyamatosan dolgoztak a drónhajó továbbfejlesztésén és felújításán, ezután állhatott szolgálatba immáron második bárkaként az Atlanti-óceánon.

Fotó: Tony Cacciarelli
A JRTI egyik óriási hajócsavarja a négy közül

A drónhajók után tekintsük át a többi hajót, feladatok szerint.

Go Quest – Drónhajó támogatás

A hajó a felszerelést és a személyzetet szállítja az óceáni leszállásokhoz használt drónhajók támogatásához. Az összes ilyen küldetésen részt vett eddig (eddig nem volt olyan alkalom, hogy mindkét drónhajó azonos időpontban hajtson végre küldetést). A Go Quest a SpaceX leghosszabb ideje szolgálatban lévő hajója a teljes flottában.
Bár a drónhajó az adott küldetés igényei alapján 5-7 nappal az indítás előtt hagyja el a kikötőt, a Go Quest 36 órával később hajózik csak ki, és találkozik néhány nappal később a kiszolgálandó bárkával. Mivel a drónhajó személyzete a kihajózás és a landolás, majd a visszatérés során sem tartózkodhat a bárka fedélzetén, ezért a Go Quest szállítja őket ilyenkor. Fontos megemlíteni, hogy a személyzet biztonsági okokból kizárólag nappal és nyugodt óceáni körülmények között térhet át a Questről az OCISLY-re vagy JRTI-re.

Adatok:
– tulajdonos: Guice Offshore
– üzemeltető: Guice Offshore
– gyártási év: 2004
– hossz: 51 m
– szélesség: 12 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2014

A Go Quest

Finn Falgout és Lauren Foss – Drónhajó vontatás
Ezekről a hajókról sajnos nem közölt adatokat a SpaceX. Mindkét jármű az Atlanti-óceánon teljesít szolgálatot.

GO Ms. Tree – Áramvonalazó kúp elkapás

A Ms. Tree, vagy Mystery (korábbi nevén Mr. Steven) egy gyors, jól manőverezhető hajó, 2017 óta tagja a SpaceX flottájának. Feladata, hogy óriási hálójával elkapja az űrből visszahulló, és ejtőernyővel ereszkedő áramvonalazó kúp (fairing) egyik felét.
Korábban a Los Angeles-i kikötőben szolgált, majd 2019. februárjában áthelyezték Floridába.
Első elkapási kísérletére 2018. február 22-én került sor, ám a fairing néhány száz méterrel elvétette a hajó hálóját. Kicsit több, mint egy hónappal később, március 30-án újabb próbát tehetett az elkapásra, ám a háló még azelőtt meghibásodott, hogy funkcióját betölthette volna. Ezután többször volt nagyon közel az áhított célhoz, azonban mindannyiszor az óceánból kellett kiemelni a kúp darabját. Elon Musk egy 2018 májusi, éppen csak sikeres elkapás után bejelentette, hogy sokkal nagyobb hálóval szerelik fel a Ms. Tree-t és a másik elkapó hajót, a Ms. Chiefet is. Az új hálók mérete közel 3600 nm-es lett. Az első, biztos elkapásra 2019 júniusában, az STP-2 küldetésen került sor, ekkor már az Atlanti-óceánon szolgált a hajó. Legutóbbi sikeres küldetése a cikk írásához képest alig másfél héttel ezelőtt volt, amikor az Anasis-II küldetés során mindkét hajó sikerrel járt, és elkapták az áramvonalazó kúpok 1-1 darabját.

Adatok:
– tulajdonos: SEACOR Marine
– üzemeltető: Guice Offshore
– gyártási év: 2014
– hossz: 62,5 m
– szélesség: 10,4 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2017

Fotó: Chuck Bennett

GO Ms. Chief – Áramvonalazó kúp elkapás

A Ms. Chief, vagy Mischief a Ms. Tree ikerhajója. Eredetileg olajfúró torony személyzetét szállította a Mexikói-öbölben, majd 2019 augusztusában csatlakozott a SpaceX flottájához, hogy immár mindkét áramvonalazó kúp felének elkapását is megkísérelhessék.
Karrierjének eleje nem volt zökkenőmentes: legelső útján, 2019 novemberében a viharos óceán miatt el sem érhette az elkapási zónát, mert a személyzet nem volt biztos benne, hogy a hajó kibírja az óriási hullámokat. Ezt követően az első teljes küldetésén megsérült az elkapó hálója, és ezért több hetes kényszerszünetre kivonták a forgalomból. Első sikeres elkapása a feljebb említett 2020 júliusában végrehajtott Anasis-II küldetés során volt.

Adatok
– tulajdonos: SEACOR Marine
– üzemeltető: Guice Offshore
– gyártási év: 2014
– hossz: 62,5 m
– szélesség: 10,4 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2019

Fotó: Kyle Montgomery

GO Searcher – Dragon mentési műveletek

A jármű a SpaceX elsődleges Dragon mentőhajója, mely a kapszula vízre szállása után egy daruval kiemeli azt az óceánból és a fedélzetén visszaszállítja a kikötőbe. 2016 óta áll a cég szolgálatában, de csak 2018 elején kezdte meg a mentési- és szállítási műveleteket. Ez a hajó szolgált a Crew Dragon űrhajó első tesztrepülését követő leszálláskor is, illetve az In-Flight Abort Test során is.
Számos egészségügyi felszereléssel rendelkezik, a fedélzetén egy helikopter leszállóhely is kialakításra került, és fejlett kommunikációs radarrendszere van. Az emelő daru a hajó tatjánál kapott helyet.
Miután a Dragon, vagy most már Crew Dragon leszállt az óceánra, a mentési szakemberek kisebb és gyorsabb csónakokkal közelítik meg a kapszulát és biztosítják a helyszínt, amíg a GO Searcher is odaér, és kiemeli a vízből az űrhajót. A jövőben az űrhajósok csak azután hagyják el a kapszulát, miután a technikusok biztonságosan a fedélzetre emelték azt. A NASA kérése alapján a SpaceX-nek 60 perccel a leszállás után kell biztosítani a feltételeket az űrhajósok kiszállásához. Normál esetben az asztronauták a GO Searcher fedélzetén hajóznak vissza a szárazföldre, amennyiben sürgősebb hazaszállításra van szükség, egy helikopter is le tud szállni a feljebb említett leszálló platformra. Az első ilyen helikopteres mentőakciót 2018 őszén gyakorolta és tesztelte a SpaceX.
2019 áprilisa és májusa között ideiglenesen áramvonalazó kúpok elkapására is kinevezték. Két küldetésen, az ArabSat-6A és a legelső, még tesztküldetésnek szánt Starlink-misszió során is sikerrel és épségben sikerült kiemelnie az egyik darabot.

Adatok:
– tulajdonos: Guice Offshore
– üzemeltető: Guice Offshore
– gyártási év: 2010
– hossz: 52 m
– szélesség: 11 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2016

GO Navigator Dragon mentési műveletek

A GO Navigator a SpaceX másodlagos Dragon mentőhajója a GO Searcher mellett, 2018 augusztusa óta a flotta tagja.
A hajó hosszabb folyamat után kapta meg azokat a felszereléseket, mint a másik mentőhajó, felépítése napjainkban szinte teljesen megegyezik azzal. A Crew Dragon első tesztútja és az In-Flight Abort Test során tartalékként szerepelt a mentési műveletekhez, azonban az augusztus elején tervezett Demo-2 küldetés befejezésekor kulcsszerepet szánnak neki.
Hasonlóan a GO Searcherhez, ez a hajó is részt vett áramvonalazó kúpok elkapásában, illetve visszajuttatásában különböző missziók során. Ez a feladat hárult rá az ArabSat-6A, Starlink 0.9, STP-2 és az AMOS-17 küldetések alkalmával, és mindegyik esetben sikeresen visszajuttatta Cape Canaveralba az egyik darabot.

Adatok:
– tulajdonos: Guice Offshore
– üzemeltető: Guice Offshore
– gyártási év: 2010
– hossz: 52 m
– szélesség: 11 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2018

Egy fairing fél a fedélzeten

NRC Quest – Dragon mentési műveletek

A hajó a Los Angeles-i kikötőből indulva szolgált korábban a Cargo Dragon leszállásakor, illetve korábban a Csendes-óceánon szolgáló Just Read The Instructions drónhajó támogatóhajója is volt. Nyolc Falcon-9 visszatérési kísérlet során játszott szerepet, melyből hét volt sikeres. 2019 augusztusában úgy döntött a SpaceX, hogy a JRTI az Atlanti-óceánon folytatja pályafutását, így az NRC Quest támogató szerepére már nem volt szükség. Mivel a CRS-program első fázisának lezárultával a SpaceX a Crew Dragon jövőbeli leszállásait is az Atlanti-óceánra helyezte át, a hajó feladat nélkül maradt, és jövője egyelőre nem ismert.

Adatok:
– üzemeltető: NRC
– gyártási év: 2002
– hossz: 52 m
– szélesség: 11 m
– aktív szolgálat kezdete a SpaceX-nél: 2015

Majdnem teljes családi fotó a flottáról
Dark mode powered by Night Eye