A Starship SN10 leszállt

Kapcsolódó

Nagy rekord a SpaceX-től: 20. alkalommal indult ugyanaz a Falcon-9 hordozó!

Egy újabb Starlink küldetésen érte el ezt a jelentős...

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Egy újabb maratoni estén vagyunk túl (ha lemaradtál volna a közvetítésünkért, akkor katt ide), de megérte a több óráig tartó várakozás, ugyanis első alkalommal szállt le sikeresen egy teljes Starship prototípus a 10 km magas repülés után a SpaceX Boca Chica-i telephelyén.

Indítás előtt

A sikeres indításra magyar idő szerint 00:14-kor került sor, miután az előző kísérletnél pár órával korábban az utolsó pillanatban az automatikus indítás-megszakító rendszer működésbe lépett, mivel a SpaceX túl alacsony tolóerő tűréshatárt adott meg a Raptor hajtóműveknek, és ez az óvatos beállítás a turbópumpák felpörgése és a gyújtás után megszakítást eredményezett.

Ezután több mint két órás várakozás volt a második kísérlet előtt, a mérnökök új beállításokat adtak a rendszereknek, illetve az üzemanyagtartályokból is le kellett engedni a folyékony metánt és oxigént.

23:23-kor, az úgynevezett „recycling” után ismét megkeződött a tankolás, majd közel 1 órás felkészülés és üzemanyagtöltés után elérkezett a pillanat a második indítási kísérletre és 00:14-kor az SN10 végül elemelkedett az „A” jelű tesztpadról, és megkezdte lassú emelkedését 10 km magasságig.

Emelkedés közben

A korábbi tesztrepülésekhez hasonlóan ismét tervszerűen leállt egy, majd még egy Raptor, és az utolsó működő hajtóművel megkezdődött az oldalazó-lebegő manőver. Ezt követően az utolsó Raptort is leállították, és néhány másodperccel később az SN10 végrehajtotta az ún. „belly flop”-ot, vagyis a hasrafordulást. Pár perces ereszkedés után (továbbra is megunhatatlan látvány!) a korábbi két hajtómű begyújtás helyett ezúttal mindhárom Raptort újraindították, és ez az újítás meghozta a sikert: a Starship a terveknek megfelelően újra függőleges helyzetbe hozta magát, és elkezdte a végső és lassú manőverezést a leszállási zóna fölé. Magához a leszálláshoz csak 1 hajtóműre volt szükség, így a kettő másik leállítása után végre egy sikeres leszállást láthattunk, majdnem a landolási zóna közepén.

A belly flop után ereszkedés

A videón jól látszik azért, hogy a tervezettnél kicsit keményebben landolt az SN10, és a leszállólábak is megsérülhettek, illetve egy kicsit „visszapattant” a Starship a földről, majd másodjára már sikerült stabilan megállnia.

A leszállás után a prototípus aljánál kisebb tűz keletkezett, és az automata tűzoltórendszer is működésbe lépett. Sajnos azonban néhány perccel a történelmi leszállás (és a SpaceX hivatalos streamjének befejezése) után az SN10 egy hatalmas tűzgömbként felrobbant.

A robbanás pontos okát még nem tudjuk, de valószínűleg a maradék és kipárolgó oxigén és/vagy metán felgyülemlett az SN10 hajtóműveinél, és a továbbra is nagy hő miatt berobbanhatott.

Bár a SpaceX elvesztette az SN10-et, maga a teszt teljes sikererrel zárult és újra hatalmas mennyiségű adatot gyűjtöttek – ami a teszt egyik legfontosabb célja volt. Bebizonyosodott, hogy a 3 hajtóműves leszállás működhet a későbbiekben is, illetve a repülési koncepciót (belly flop, aero elemekkel való ereszkedés, függőlegesbe állítás) újból bizonyította működőképességét.

Lépésről lépésre halad a SpaceX, és a Starship SN11 már összeszerelve várja a sorát, így hamarosan folytatódhat a tesztprogram.

Bonczók Zoltán & Tamási Dávid

Leszállás után

A robbanás

Dark mode powered by Night Eye