Ahogy a napokban írtunk róla, az Ingenuity újabb két sikeres küldetést teljesített. A legfrissebb információk szerint azonban az 53. misszió nem volt problémáktól mentes, ugyanis az hamarabb véget ért, mint tervezték.

A tervek
A helikopter 53. repülését eredetileg egy 136 másodpercig tartó felderítő küldetésnek tervezték, és a Mars felszínéről készített volna felvételeket a Perseverance tudományos csapata számára. A repülési profil szerint 203 métert kellett volna megtennie észak felé, 5 méteres magasságban és 2,5 m/s sebességgel. Ezután le kellett volna ereszkednie 2,5 méterre, ott lebegnie miközben képeket készít egy szikla felszínéről. Ezt követően 10 méteres magasságba kellett volna emelkednie, és a veszélyelhárító rendszerének segítségével biztonságos helyen landolnia.
A valóság
A fenti forgatókönyv azonban nem valósult meg. Az Ingenuity végrehajtotta útjának első felét, és 5 méteres magasságban 142 métert tett meg észak felé. Ezután azonban aktiválódott a repülési vészhelyzeti program, és az Ingenuity 74 másodperc után automatikusan leszállt.
Már a kezdetektől fogva be van építve a helikopter rendszerébe egy úgynevezett „LAND_NOW” nevű parancs. Ennek segítségével, ha a néhány tucat rendellenes forgatókönyv bármelyike bekövetkezne, a jármű a lehető leghamarabb landol a Vörös Bolygó felszínén.
„Az 53-as repülés során találkoztunk egy ilyennel, és a helikopter a terveknek megfelelően működött, azonnali leszállást hajtott végre.” – mondta Teddy Tzanetos, az Ingenuity csapatának vezető professzora.

A hiba oka
Az Ingenuity csapata biztos benne, hogy az idő előtti leszállást az váltotta ki, hogy a helikopter navigációs kamerájával (Navcam) készített képkockák nem a várt módon szinkronizálódtak a tehetetlenségi mérőegységéből származó adatokkal. Ez az egység méri az Ingenuity gyorsulását, dőlését, fordulását. Ezek az adatok teszik lehetővé annak meghatározását, hogy a helikopter milyen gyorsan mozog, hogyan tájékozódik és hol van a térben.
Nem ez volt az első eset, hogy a jármű navigációs kamerájával kapcsolatban repülés közbeni képfeldolgozási hibák jelentkeztek. 2021. május 22-én több képkocka is kiesett repülés közben, ami a 6. misszió vége felé túlzott billegést és dőlést eredményezett. A hiba arra volt visszavezethető, hogy a színes kamerával, repülés közben készített 13 megapixeles felvételek rögzítése és feldolgozása jelentősen túlterhelte a helikopter processzorát. Ennek az eredménye az lett, hogy a navigációs kamerával készített fekete-fehér, a navigációhoz elengedhetetlenül szükséges felvételeket egyszerűen a CPU nem tudta időben, maradéktalanul feldolgozni.
Ezt a hibát azonban egy szoftverfrissítéssel kiküszöbölték. Legalábbis eddig úgy tűnt, a javítás a következő 46 repülés során jól működött. Az 53. repülésen azonban a kiesett navigációs képek mennyisége meghaladta a szoftverjavítás által megengedett mértéket.
Jövőbeli küldetések
Az Ingenuity csapata azon dolgozik, hogy jobban megértsék, mi történt az 53. repülés során. Ezért is volt szükség az 54. küldetésre, melynek során a helikopter csak felemelkedett és közel fél percig lebegett, majd leszállt. A misszió sikerével a mérnökök biztosak benne, hogy az Ingenuity készen áll arra, hogy tovább szárnyaljon a Marson.