A ULA egyik indítókomplexumát veheti és alakíthatja át a SpaceX a Starship kiszolgálásához

Kapcsolódó

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Az Amerikai Űrhaderő környezeti hatástanulmányok megkezdését tervezi, melyek a Starship jövőbeni indításaihoz szükségesek a jelenleg még Delta-IV Heavy rakétát kiszolgáló SLC-37 komplexumról.

A United Launch Alliance (ULA) az újgenerációs Vulcan nehézrakéta üzembe helyezésével párhuzamosan előbb a Delta-IV Heavy, majd pár év múlva az Atlas-V rakétáit is nyugdíjazza. Ezt a döntést még évekkel ezelőtt meghozta a konzorcium, és előbbi hordozónak már csak egy utolsó indítása van, melyet a jelenlegi tervek szerint legkorábban március 14-én hajthatnak végre. Ezt követően a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-37 komplexumánál befejezik tevékenységüket, és csak az SLC-41-ről fogják indítani az Atlas-V és Vulcan rakétákat.

Az Amerikai Űrhaderő azonban nem szeretné, hogy használaton kívül maradjon a 37-es számú indítóállás, ezért környezeti hatástanulmányok kidolgozását tervezi, hogy felmérje, milyen hatásai lehetnek, ha a jövőben a SpaceX innen is végrehajtana Starship felbocsátásokat. Ezt a felülvizsgálatot a National Environmental Policy Act (Nemzeti Környezetpolitikai Törvény) írja elő minden nagyobb intézkedésnél, például egy új komplexum építésénél. 
Egy új weboldalt is létrehoztak már ezzel kapcsolatban, mely szerint „a SpaceX módosíthatná, újrafelhasználhatná vagy részben akár le is bonthatná a meglévő SLC-37 infrastruktúrát, hogy megfelelően tudja kiszolgálni a Starship-Super Heavy indítási és leszállási műveleteit.”

Az SLC-37 az egyik legrégebbi indítási komplexum Cape Canaveral-ben, építése 1959-ben kezdődött, majd a NASA vette birtokba 1963-ban a Saturn-I és IB rakéták indításaihoz. Később a Boeing alakította át a Delta-IV rakétacsalád kiszolgálásához, a Lockheed Martinnal való egyesülést követően pedig a ULA konzorcium használta.

A hatástanulmány egy alternatív lehetőséget is megvizsgál, amely magában foglalja egy teljesen új, SLC-50 jelzésű indítókomplexum építését a Starship számára. Ez az SLC-37 és a tőle északra fekvő SLC-40 között helyezkedne el, ahonnan a SpaceX jelenleg is indítja Falcon-9 rakétáit az LC-39A-n kívül. Az Űrhaderő azonban azt is számításba veszi majd, hogy sem az SLC-37 átalakítása, sem az SLC-50 kiépítése nem fog megvalósulni – erre azonban kicsi az esély.
A SpaceX-nek jelenleg egy Starship indítóállása van a dél-texasi Starbase komplexumban, de Elon Musk egy januári rendezvényen elmondta, hogy a cég egy második felépítését is tervezi, hogy bővítsék indítási kapacitásukat. Ami a floridai helyzetet illeti, egyelőre csak a Kennedy Űrközpont LC-39A meglévő Falcon-9 indítóállása mellett kezdték el még 2021 végén egy Starship kiszolgáló létesítmény kiépítését. Még ugyanabban az évben a NASA bejelentette, hogy környezetvédelmi felülvizsgálatot tervez elindítani egy Starship-komplexum megépítésére az LC-49 számú terület északi végénél. Ezt a tanulmányt azonban felfüggesztették, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy egyhamar folytatódna a folyamat. 

Ami tehát jelenleg látszik, hogy a SpaceX biztosan nem fog csak az LC-39A-ra hagyatkozni, hiszen pár éven belül Floridából szeretnék a Starship indítások túlnyomó részét végrehajtani, a tervezett indítási gyakoriság fenntartásához viszont egy komplexum nem lesz elég. A közeljövő talán választ adhat arra a kérdésre, hogy az SLC-37-ről, az LC-49-ről vagy esetleg a még nem is létező SLC-50-ről történhetnek majd Starship felbocsátások.

Jay Deshetler (nasaspaceflight.com) látványterve az SLC-37 komplexumról, két Starship indítóállással.
Dark mode powered by Night Eye