A vártnál jóval nagyobb volt az Orion hőpajzsának sérülése a másfél évvel ezelőtti Artemis-1 során

Kapcsolódó

Kiválasztotta új űrhajósait a Roszkoszmosz

Köztük van Oroszország második leendő aktív női kozmonautája is. A...

Pakisztáni műhold indult kínai rakétán

Az ázsiai ország legújabb távközlési műholdját egy kínai hordozórakétával...

Úton van a Progressz MSz-27

Az idei év második Progressz teherűrhajója indult el a...

A nap képe #1484 – A Csilin-1 konstelláció felvétele

A Csilin-1 konstelláció április 28-i felvétele a Kujcsouban található...

A NASA főfelügyelőjének riportja alapján több és nagyobb hibára derült fény, mint amit az eddigi elemzésekben írtak.

Bár másfél év már eltelt a 2022 novemberi Artemis-1 küldetés óta, a NASA még mindig nem zárta le az Orion hőpajzs-teljesítményének részletes kiértékelését. Ez már eleve nyugtalanítóan hosszú időt jelent, de a szerdán kiadott főfelügyelői riport még aggasztóbb képet fest a helyzetről.

A hőpajzs az egyetlen „berendezés” az űrhajó légköri visszatérése során, mely megvédi a kabint és benne asztronautákat a több ezer Celsius-fokos plazma hőjétől, miközben ~40.000 km/órás sebességgel térnek vissza az űrből. Bár az Orion sikerrel teljesítette az Artemis-1 személyzet nélküli tesztrepülését 2022 végén, azóta is tart a vizsgálat, mely egyre több hibára hívja fel a szakemberek és mérnökök figyelmét. Ahogy a főfelügyelő fogalmaz a riportban: „Ha hasonlóan nagy mértékű sérülések és erodálódás történne a jövőbeli Artemis-küldetéseken, az akár az űrhajó és a személyzet elvesztéséhez is vezethet.” A közzétett fotók pedig ezt az igencsak kritikus véleményt alátámasztják, ugyanis a hőpajzson valóban komoly hézagok és nagy méretű leválások is láthatóak.

Az egyik közzétett felvétel a nagy mértékben sérült hőpajzsról. Forrás: NASA

A hőpajzson kívül számos csavar és illesztés körül is repedések keletkeztek, ami annak a következménye lehet, hogy a pajzs nem tudta teljes mértékben teljesíteni feladatát.

A jelentés továbbá arról is beszámol, hogy bár az eredeti tervek szerint a három főernyőt és annak kioldó hardverét is visszaszerezték volna elemzés céljából, mire a mentőcsapatok az óceán felszínén hánykolódó űrhajóhoz értek, a részegység elsüllyedt. Ez ugyan kisebb probléma, de megint csak egy olyan részlet, amire a NASA-nak megoldást kell találnia.

Végezetül az SLS rakétára is kitér a riport. Ahogy az a korábbi beszámolók és a látható sérülések alapján is nyilvánvaló volt, a mobil indítóállás is jóval nagyobb sérülést szenvedett az indítás során, mint azt előzetesen várták. A főfelügyelői jelentés szerint a tervezett 5 millió dolláros javítási és karbantartási költség helyett legalább 26 millióra növekszik az érték, ami önmagában nem jelent nagy összeget, mégis az ötször akkora kár meglehetősen eltér a tervezettől.

Catherine Koerner, a NASA felderítési rendszerek fejlesztéséért felelős társigazgatója a riport kiadása után igyekezett védelmébe venni az űrhivatalt és az azóta tett lépéseket. Elmondása szerint a NASA még bőven a főfelügyelői jelentés előtt jelezte a felmerült problémákat és már több esetben is megvannak a szükséges változtatásokról szóló tervek. Egyelőre a feltárt gondok nem eredményeznek további csúszást az Artemis-2 küldetés 2025 szeptemberi indításánál, de ahogy Jim Free igazgatóhelyettes még januárban fogalmazott, akkor fogják a négytagú személyzetet elindítani 10 napos Hold körüli útjukra, ha teljességgel kijelenthető, minden műszaki problémára biztonságos megoldást találtak, és a NASA nem fogja elsietni a küldetés végrehajtását. 

Az Artemis-1 Orion űrhajója a vízreszállást követő mentési műveletek során. Fotó: NASA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye