Amerikai „hírmorzsák” – összefoglaló az elmúlt napok híreiből

Kapcsolódó

Az MDA Space 2030-ig támogatja a Nemzetközi Űrállomás robotikai rendszerét

Az MDA Space egy körülbelül 182 millió dollár értékű...

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Néhány rövidebb, de említésre méltó hírt gyűjtöttünk össze egy cikkbe.

Legkorábban kedden térhet haza a SpaceX Crew-7 személyzete

A Nemzetközi Űrállomáson a Crew-8 március 5-i keddi érkezését követően a szokásos átadás-átvételi feladatok voltak napirenden. Várhatóan ma kerül sor a parancsnoki tisztség átadásának ceremóniájára, amikor Andreas Mogensen dán űrhajós hivatalosan is átnyújtja az ISS vezetését jelképező aranykulcsot orosz kollégájának, Oleg Kononyenkonak, aki az Expedíció-71 állandó személyzet parancsnokaként fogja folytatni szolgálatát. A Crew-7 négy tagja, Jasmin Moghbeli (NASA), az imént említett Mogensen (ESA), Konsztantyin Szergejevics Boriszov (Roszkoszmosz) és Furukava Szatosi (JAXA) magyar idő szerint hétfő délután 16:05-kor válhatnak le Crew Dragon Endurance űrhajójukkal az ISS-ről, majd a jelenlegi tervek szerint kedden 10:35 körül szállhatnak le Florida partjaihoz közel. Hogy milyen feladataik voltak az űrhajósoknak fél éves küldetésük során, arról ebben a cikkben olvashattok részletesebben.

Forrás: NASA

Májusra tolódott a Boeing Starliner személyzetes tesztrepülése

Még egy hír erejéig maradunk a Nemzetközi Űrállomásnál: a NASA csütörtökön jelentette be, hogy a legutóbbi tervek alapján kijelölt április 22-i dátum helyett legkorábban május elején kerülhet sor a Boeing CST-100 Starliner űrhajó személyzetes tesztrepülésére. Ahogy 2020 májusában a SpaceX esetében, úgy itt is kétfős személyzet (Butch Wilmore és Suni Williams) fogja tesztelni és felügyelni az űrhajó rendszereit, aminek teljesen önállóan kell a legfontosabb feladatokat (pályaemelési műveletek, dokkolás, leválás, visszatérés) végrehajtania. A NASA és a Boeing szakemberei március 22-én tartanak hivatalos sajtótájékoztatót, ahol véglegesítik a repülés dátumát. 

Fotó: Robert Markowitz (NASA)

Az amerikai törvényhozás elfogadta és véglegesítette a NASA 2024-es költségvetését

Március 6-i cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy hosszan tartó egyezkedés után végre pont kerülhet az űrhivatal költségvetési számainak meghatározási folyamatára. Mint ismert, a NASA jelentősen, több mint 2,3 milliárd dollárral kevesebb keretből gazdálkodhat a tervezethez képest. A szerdai, véglegesítésre kiadott számokat végül tegnap hagyta jóvá a Kongresszus.

Már 2025-ben leszállna a Holdra a Blue Origin

Nem kis meglepetést okozott a hét elején a CBS News-nak adott interjújában John Couluris, a Blue Origin vezető alelnöke, aki a közeljövőt illető tervek között a következőt nyilatkozta: „A Blue Moon holdi leszállóegység ‘Mark 1’ prototípusával 12-16 hónapon belül szeretnénk landolni a Holdon, a fejlesztő csapat ezen célkitűzés szerint dolgozik.” Jeff Bezos és a vezetőség egyes tagjai már korábban is tettek meredek kijelentéseket nagyszabású terveikkel kapcsolatban, de annak fényében, hogy a cég még orbitális besorolású rakétával sem rendelkezik, ez eléggé meglepő terv.
Az első, teljes méretarányú, de még nem repülésre szánt New Glenn rakétát az elmúlt hetekben kezdték el tesztelni, és három tankolási műveletet is végrehajtottak vele. Bár hivatalos nyilatkozat nem érkezett ezen tesztek kimeneteléről, már az is örömteli, hogy a BO végre idáig eljutott hosszú évek késlekedése után. A Mark 1 teherszállító holdkomp modelljét tavaly októberben mutatták be, mint a legelső útkereső prototípus verziót, amit a Holdra küldenek. A NASA tavaly májusi döntésének értelmében, a SpaceX mellett a BO is fejleszthet egy személyzetes holdi leszállóegységet, amit az Artemis-5 küldetés során használnának az űrhajósok. 
Meglátjuk, hogy mennyire reális célkitűzés a fent jelzett határidő, hiszen legjobb esetben is idén augusztusban kerülhet sor a New Glenn bemutatkozására, amit jó néhány sikeres indításnak kell követnie. Arról nem is beszélve, hogy az űrbe jutni és alacsony Föld körüli pályára állni nem ugyanaz, mint Hold irányú pályára állítani valamit egy éppen csak üzembe állított rakétával…

Jeff Bezos, a Blue Origin alapítója és vezetője (balra) és Bill Nelson, a NASA igazgatója (jobbra) a Blue Moon Mark 1 modellje előtt beszélget. Fotó: NASA
Dark mode powered by Night Eye