Array

Arianespace | SES-17 & Syracuse-4A küldetésprofil

Kapcsolódó

A SpaceX újabb tudományos kísérleteket szállít az ISS-re

Június 3-án esedékes a következő, 28. CRS misszió, mely...

Tovább csúszik a Starliner emberes tesztrepülése

Egy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk arról a tényről,...

Életre kelt a Dream Chaser, közelebb került első repüléséhez

A Sierra Space Dream Chaser űrrepülőgépe egy lépéssel közelebb...

A nap képe #1123 – Unity-25 tesztrepülés

A Virgin Galactic utolsó tesztrepülésén (Unity-25) készült felvétel, melyen...

SpaceX | CRS-28 küldetésprofil

Ismét egy Cargo Dragon fog feljuttatni utánpótlást, ellátmányt és...

Frissítés – október 23.

Meg is van az új indítási ablak, holnap hajnalban indulhat a rakéta!

Frissítés – október 22.

Az Arianespace mai közleménye szerint a startot határozatlan időre elhalasztották a földi kiszolgálórendszeren való további szükséges ellenőrzések miatt. A rakéta és a hasznos terhek is rendben vannak, összeszerelve várják az indítást a startálláson.

Eredeti poszt

Az európai rakéták fő üzemeltetőjeként ismert Arianespace vállalat az év második Ariane-5 küldetését tervezi szombat hajnalban végrehajtani. A hordozórakéta hasznos terhe két nagy teljesítményű távközlési műhold lesz, melyeknek az üzemeltetői a luxemburgi SES cég és a Francia Védelmi Minisztérium lesznek. Azért is különösen fontos ez az indítás, mert ez az utolsó missziója az Ariane-5 rakétának a James Webb Űrteleszkóp felbocsátása előtt. Lássuk is a részleteket.

Indítás időpontja: 2021. október 24. – indítási ablak magyar idő szerint 03:01-05:30

Indítás helye: Guyana Űrközpont, ELA-3 startállás, Francia Guyana/Franciaország

Megbízó: SES, Francia Védelmi Minisztérium

Indítójármű: az Arianespace által üzemeltetett Ariane-5 nehézrakéta

Rakomány: SES-17 luxemburgi polgári távközlési műhold és a Syracuse-4A francia katonai kommunikációs műhold

Rakomány össztömege: 10 230 kg (ebből a SES-17 ~6230 kg, a Syracuse-4A ~4000 kg)

Pálya: geostacionárius átviteli pálya (GTO)

Fokozat(ok) visszatérése: nem képes erre az Ariane-5 rakéta

Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés az Arianespace YouTube-csatornáján

Indítás kimenetele: sikeres indítás

A grafika készítője: Séra Gábor

SES-17

A SES-17 egy nagy teljesítményű, teljesen elektromos meghajtású geostacionárius telekommunikációs műhold. A luxemburgi SES S.A. fog felelni az űreszköz üzemeltetéséért, a megépítésével a francia-olasz Thales Alenia Space céget bízták meg. A szatelit megépítésére 2016-ban kapott megbízást a Thales Alenia, melynek összköltsége a földi infrastruktúrával és a pályára állítással együtt elérte az 500 millió amerikai dollárt. Egy évvel később, 2017-ben jelentették be, hogy az Ariane-5 rakéta fogja elvégezni a felbocsátást.

A műhold a 67° nyugati hosszúság felett fogja elfoglalni a geostacionárius pozícióját, és Észak-Amerika, Dél-Amerika, a Karib-tenger térsége, Közép-Amerika, és a nyugati Atlanti-óceán térségét fogja lefedni a SES szolgáltatásaival. A SES-17-et közel 200 darab Ka-sávú irányítható nyalábbal szerelték fel, így ezeket külön-külön lesz képes olyan helyekre irányítani, ahol éppen nagy lesz az igény a szolgáltatásra. A műhold egyik érdekessége, hogy legfőképpen kereskedelmi légitársaságok számára fog nagy sávszélességű internetkapcsolatot biztosítani az utasszállítóik fedélzetén, ezért is különösen fontos, hogy ezeket az irányítható nyalábokat azokra a légifolyosókra tudják pozicionálni, ahol éppen megnövekedett a forgalom. A légiközlekedési felhasználása mellett televíziós műsorszórási feladatokat is el fog látni az űreszköz.

A szerkezetet a Thales Alenia Spacebus-Neo kereskedelmi platformjára építették. Ahogy már említve volt, teljesen elektromos meghajtású a műhold, ugyanis két darab PPS-5000 Hall-effektuson alapuló ionhajtóművel van felszerelve. Energiaellátásáért két kihajható napelemtábla felel, melyeknek összesített teljesítménye eléri a 15 kW-ot. Tömege meghaladja a 6000 kilogrammot, tervezett működési ideje 15 év.

A SES-17 már a Guyana Űrközpont egyik tisztaszobájában. Kép forrása: Arianespace.

A SES-17 Föld körüli pályán – számítógépes grafika. Kép forrása: SES S.A.

Syracuse-4A

A Francia Védelmi Minisztérium 2018-ban jelentette be az újgenerációs Syracuse-4 műholdrendszer fejlesztését, amiből az első két darab megépítését (Syracuse-4A és 4B) még abban az évben el is rendelték. A Syracuse egy mozaikszó, jelentése Système de radiocommunication utilisant un satellite, melynek magyar jelentése műholdas alapú rádiókommunikációs rendszer. Az előző Syracuse-műholdakhoz hasonlóan az a most felbocsátásra kerülő darab feladata is a titkosított katonai kommunikáció lebonyolítása lesz, főleg a francia tengerentúli területek és kontinentális Franciaország között. A Syracuse-hálózatot a Francia Haditengerészet üzemelteti, melynek 54 hajóját látták el egy ún. Telecomarsat katonai távközlési terminállal, ami segítségével tudnak rákapcsolódni a Syracuse-holdakra. Florence Parly francia védelmi miniszter elmondása szerint a negyedik generációs űreszközöket már egy fejlett kamerarendszerrel is felszerelték, mely észlelni tudja, ha egy ellenséges objektum közelít felé, valamint azt is elárulta, hogy a Syracuse-5 családba tartozó szateliteket a jövőben már önvédelemre alkalmas fegyverzettel is el fogják látni – ezeket az információkat akkor árulta el, amikor aláírta a Francia Űrparancsnokság alapító dokumentumját 2019-ben.

A szerkezetet a SES-17-hez hasonlóan a Thales Alenia Spacebus-Neo kereskedelmi platformjára építették. Négy darab PPS-5000 Hall-effektuson alapuló ionhajtóművel van felszerelve. Energiaellátásáért két kihajható napelemtábla felel, melyeknek összesített teljesítménye eléri a 15kW-ot. Tömege meghaladja a 3500 kilogrammot, tervezett működési ideje 15 év.

Egy Spacebus-Neo platform integrálása. Kép forrása: ESA

A Syracuse-4A a világűrben. Kép forrása: Airbus

Dark mode powered by Night Eye