Artemis-program: további csúszásokat jelentett be a NASA

Kapcsolódó

A nap képe #1504 – John Casani

John Casani projektvezető 1977-ben egy kis zászlót tart, amelyet...

A Synspective további tíz Electron indításra kötött szerződést

A Peter Beck által állapított Rocket Lab (továbbiakban: RL)...

Ma 41 éve indult az űrbe Sally Ride, az első amerikai űrhajósnő

Az STS-7 jelzésű küldetést a Challenger űrrepülőgéppel hajtották végre,...

A nap képe #1503 – Starliner és sarki fény

A Nemzetközi Űrállomás személyzete a legjobb pillanatban kapta lencsevégre...

DARPA szerződést nyert a Redwire

A Redwire június 17-én, azaz ma jelentette be, hogy...

Tegnapi sajtótájékoztatóján ismét halasztásokról számolt be a NASA több Artemis-küldetés esetében is.

Egy telekonferencia keretében tartott tájékoztatót tegnap este a NASA vezetősége, melyen Bill Nelson, az űrhivatal igazgatója, Jim Free igazgatóhelyettes, valamint az Artemis-program felelős vezetője, Cathrine Koerner igazgatóhelyettes, az Exploration Systems Development Mission részleg vezetője és Amit Kshatriya, a Hold- és Marsprogramokért felelős vezető vettek részt.

Nelson rögtön két halasztásról számolt be: az Artemis-2 a 2024 végi időpont helyett legkorábban 2025 szeptemberében, az Artemis-3 pedig a 2025 vége helyett 2026 szeptemberében indulhat. Az Artemis-4 esetében egyelőre tartható a 2028 szeptemberi indítás, de ez nagyban függ az ezt megelőző küldetésektől. „Biztonság mindenek felett”…”Az Artemis-programban résztvevő mérnöki csapatoknak több időt szeretnénk adni, hogy a számos esetben új fejlesztéseknél a lehető legalacsonyabb szintre redukálják a kockázatokat és megfelelően tudják integrálni a rendszereket. Ezért döntöttünk az Artemis-2 és 3 esetében a háromnegyed éves halasztások mellett” – mondta el az igazgató.

Kshatriya három fő problémát nevezett meg a program első személyzetes küldetésének indulásával kapcsolatban:

  • Az Artemis-1 Orion űrhajó hőpajzsának a vártnál nagyobb mértékű kopása és roncsolódása. Az elemzést végző csapat jól halad az okok kiderítésével, de több időre van szükségük az elemzésre.
  • Az Artemis-3 kabinjának létfenntartó rendszerével kapcsolatos problémákat is feltártak. A már leszállított hardverek vizsgálata során egyes szelepek működéséért felelős áramkörökben meghibásodást találtak, ez tervezési hibára utal. Többek között a szén-dioxid eltávolításáért felelős szelep esetében is probléma lépett fel, ami kritikus lehet a küldetés során. Emiatt nem csak a 3., de a 2. küldetés űrhajójában is az elektronika cseréje mellett döntöttek annak ellenére, hogy ott mindent rendben találtak. 
  • Szintén az Orionhoz köthető a harmadik probléma, ugyanis a vészmegszakító rendszerben is hiányosságokat fedeztek fel. A végrehajtott tesztek egyes esetekben azt mutatták, hogy a kabin megfelelően leválna a meghibásodott rakétáról, de az áramellátó rendszer nem biztos, hogy végig megfelelően működne az űrhajó landolásáig.
Az Artemis-2 személyzete. Balról jobbra: Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Koch és Jeremy Hansen. Fotó: Getty Images

Az Artemis-2 késése tehát „magával rántja” az Artemis-3-at is, ami viszont továbbra is korunk első amerikai személyzetes holdraszállását foglalja magába. Ennél a missziónál már a SpaceX és az Axiom Space is bekapcsolódik, hiszen előbbi a Starship holdi leszállóegységével, utóbbi pedig a szkafanderrel járul hozzá a küldetéshez. Mivel mindkét fél lemaradással küzd a saját fejlesztései esetében, számukra még segítséget is jelent a kb. kilenc hónapos halasztás, és valószínű, hogy ezek miatt amúgy is csúsztatni kellett volna az Artmeis-3 indítását, még akkor is, ha az Artemis-2-re való felkészülés során mindent rendben találtak volna. Kshatriya így is „agresszívnek” véli ezt az ütemtervet, és többször is kihangsúlyozta, hogy a 2026 szeptemberi időpont még abszolút nem biztos. Rajta kívül sem Nelson, sem Free nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, de azt biztosnak vélik, hogy az alapvető célkitűzéseket nem kell módosítani egyik küldetés esetében sem. Nelson egy kérdésre reagálva pedig megerősítette, hogy nem aggódik amiatt, hogy Kína esetleg beelőzi az Egyesült Államokat, és biztos benne, hogy két amerikai űrhajós fog az évtizedben elsőként a Hold felszínére lépni.

Az Artemis-2 személyzete tanulmányozza az Oriont, mellyel a Holdhoz indulnak majd. Fotó: NASA

A jó hír a soron következő missziókkal kapcsolatban, hogy az SLS hordozórakéta egyes hardvereinek gyártása és szállítása továbbra is ütemterv szerint halad, és tavasszal már az Artemis-3-hoz használatos európai szervizmodul is megérkezik a Kennedy Űrközpontba egyéb komponensek mellett.

A további kérdések során a Starship ütemterve és felhasználása is szóba került, ezeket pontokba szedve összegezzük:

  • A SpaceX-et felkérték a teherszállító Starship holdi leszállóegység kifejlesztésére is a személyzetszállító verzió mellett.
  • A HLS-nek nagyjából 10 tanker indításra lesz szüksége (hogy miért van szükség tankerekre, arról bővebben a hírfolyamban találhattok infografikát).
  • 2025-re tervezik a Starship HLS első személyzet nélküli Holdraszállását.
  • A 3. tesztrepülés rakétafokozatainak készenléte január végére várható, maga az indítás februárban lehetséges.
SpaceX's New Design for Lunar Starship Unveiled - AmericaSpace
Egy illusztráció a Starship holdi leszállóegységéről, de a pontos dizájn még nem ismert.
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye