Az Artemis-1 misszió egyik kockaműholdjával problémák adódtak

Kapcsolódó

Nagy rekord a SpaceX-től: 20. alkalommal indult ugyanaz a Falcon-9 hordozó!

Egy újabb Starlink küldetésen érte el ezt a jelentős...

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Az Artemis-1 másodlagos hasznos terheként induló, 6U méretű LunaH-Map űreszköz hamarosan befejezi misszióját, hacsak nem sikerül működésre bírni ionhajtóművét. Ez azért sarkalatos pont, hiszen ez a rendszer hivatott arra, hogy a cubesat a Hold mellett elrepülve végrehajtsa azt a manővert, amivel végül abszolválhatja a pályára állást. A közzétett információk azonban arról árulkodnak, hogy ez a hajtómű nem indult be, melyet a mérnökök szerint  egy beragadt szelep okozott.

Egy május 1-jén tartott konferencia keretében tartott előadásában Craig Hardgrove, a küldetés vezető kutatója elmondta, hogy a probléma látható volt előre, hiszen az űreszköz 2021 közepén a NASA-nak történő átadása és a 2022 novemberi indítás között hosszú idő telt el. „Tájékoztattuk a NASA-t, hogy ez a hajtóműrendszer nem úgy épült, hogy kibírjon egy hosszú, négy-öt hónapnál hosszabb indítási késedelmet.” A Busek által gyártott BIT-3 jódot használ hajtóanyagként. A mérnökök pedig számítottak arra, hogy a hosszú várakozás alatt az említett jód elpárologhat, és utat törhet a szelepekhez.

A szelep beragadásának megoldásaként eddig fűtőberendezésekkel próbálkoztak, de ezek az erőfeszítések mind a holdi elrepülés előtt, mind az azt követő hónapokban sikertelenek voltak. Természetesen további kísérletek várhatóak, de Hardgrove elmondása szerint az idő fogytán van. „Ha nem tudjuk aktivizálni a rendszert, akkor valószínűleg május végén befejezzük a küldetést”.

Utolsó ötletként az irányítók növelik a teljes hajtóműrendszer hőmérsékletét, hogy több jódot párologtassanak el és növeljék a nyomást. „Egy bizonyos ponton talán átszakítjuk a szelepet, ami lehet jó, de lehet nagyon rossz is”. „Jelenleg tényleg csak ez maradt, amivel próbálkozhatunk.” – tette hozzá.

Forrás: Arizona State University (ASU)
Dark mode powered by Night Eye