Az új Rocket 4 hordozó legkorábban 2024-ben repülhet – ha egyáltalán fog repülni.
Lassulni látszik az Astra új rakétájának, a Rocket 4-nek a fejlesztése, miközben még csak háromnegyed év telt el a cég jövőbeli ambiciózus terveinek bemutatása óta. Ezek főleg az új hordozóról és az azt kiszolgáló infrastruktúráról szóltak, de az Astra nem úgy halad ezen fejlesztésekkel, ahogy szeretnék, és ezt a hétfőn bemutatott pénzügyi jelentés is igazolni látszik: mindössze 700.000 dolláros bevétel mellett 33,1 millió dollár veszteséget kellett elkönyvelniük.
Chris Kemp, a cég alapítója és vezérigazgatója a hét eleji vezetőségi értekezleten elismerte, hogy idén már biztos nem fog bemutatkozni a Rocket 4, sőt, lassan már a tervek fenntarthatósága is veszélybe kerül. Augusztus elején a dolgozók 25%-ától (mintegy 70 főtől) kellett megválniuk, ami „nagyon nehéz, de kényszerű döntés” volt, emellett pedig további 50 főt áthelyeztek a rakétagyártó részlegről a meghajtási részlegre. A jelenlegi legfőbb feladat viszont újabb befektetők megnyerése, hogy legalább egy évre előre biztosítani tudják a vállalat működését.
Az év elején még néhány hír érkezett az új hordozórakéta első részegységeiről, többek között egy teszttartály legyártásáról és egy hajtóműtesztről, azóta viszont alig hallatott magáról a cég. Kemp igyekezett mindenkit megnyugtatni: „A fejlesztés és gyártás ezen szakasza rendkívül költségigényes, de a csapat rengeteg időt tölt az egyes rendszerek integrálásával és a különböző rakétakomponensek egy egységgé való konfigurálásával, ezek a folyamatok viszont nem mennek egyik napról a másikra. Igyekszünk megoldást találni minél előbb, sok szimulációt lefuttattunk az elmúlt időszakban.”
A változtatásoktól azt reméli a cég, hogy fel tudják gyorsítani az Astra Spacecraft Engine elektromos meghajtású segédhajtóművek gyártását 8-12 darabra a következő negyedévben. Ezeket az egységeket kis műholdak meghajtásához fejlesztették az Apollo Fusion vállalat műszaki megoldásai alapján, és már több mint 300 darabot rendeltek belőlük különböző ügyfelek – ezt az elmaradást szeretné az Astra minél előbb ledolgozni, hogy bevételhez jussanak…eddig azonban alig négy darabot gyártottak le további vizsgálatokhoz. Legjobb esetben is még egy éves tesztidőszak áll a segédhajtóművek üzemszerű működésének jóváhagyásáig, így jó kérdés, hogy a befektetők hajlandóak-e kivárni ezt az időt, illetve az új partnerek látnak-e még jövőt az Astraban.
