Az FAA tevékenységének megreformálását kérik a legnagyobb amerikai magáncégek felsővezetői

Kapcsolódó

Újabb három kínai űrhajós kezdte meg féléves szolgálatát a Sencsou-18 küldetés keretében

Ma délután elindult a hetedik hosszú távú személyzetes misszió...

A 72. orosz űrséta részletei

Oleg Kononyenko és Nyikolaj Csub idén első alkalommal hajt...

A ClearSpace-1 űrszemét-eltakarításra irányuló küldetés új célpontot kapott

Az Európai Űrügynökség április 23-án jóváhagyta a ClearSpace-1 űrszemét-eltakarításra...

A nap képe #1449 – Matthew Dominick és a légzőkészülék

A Nemzetközi Űrállomás lakói: Matthew Dominick és Tracy C....

Harmadszor is sikerült felvenni a kapcsolatot a SLIM holdi leszállóegységgel!

A japán űreszköz bravúros teljesítménye tovább folytatódik a Hold...

Tegnap került sor a SpaceX, a Blue Origin és a Virgin Galactic alelnökeinek kongresszusi meghallgatására, miközben az FAA nem kapott meghívást a találkozóra.

Az elmúlt évek trendjei alapján egyre inkább megfigyelhető a kereskedelmi magánszektor előretörése és térnyerése az amerikai űriparban. Mivel a magáncégek működésben, finanszírozásban és döntéshozatalban teljesen eltérnek a NASA-tól (mely egy államilag felügyelt, az adófizetők pénzéből fenntartott szervezet), a rakétaindításaikra való felkészülésben és azok lebonyolításában is eltérően gondolkoznak. Utóbbinál viszont az FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) is bekerül a képbe, hiszen az Egyesült Államok területén bármilyen repülő jármű -legyen az polgári repülőgép, katonai vadászgép, drón vagy rakéta- csak az FAA engedélyével és jóváhagyásával indulhat.

A változó trendeket viszont láthatóan egyre kevésbé tudja követi a hatóság, és az engedélyeztetési folyamatok elhúzódása, komplikációja egyre nagyobb kellemetlenséget okoz a magáncégeknek. Mivel azonban a NASA az Artemis-program keretében ismét embereket akar juttatni a Holdra, egy Hold körül keringő űrállomást is létre szeretne hozni, így már nemzeti érdekek is felmerülnek, hiszen Kína a világ túlsó oldalán egyre nagyobb konkurenciát jelent az egyre szaporodó terveknek köszönhetően, ami egyre égetőbb kérdéseket vet fel…

A probléma megoldásához széleskörű egyeztetésre lenne szükség, hiszen több szereplő több különböző szempontja ütközik egymással. Ennek egyik lépcsőfoka volt egy szerdai meghallgatás, melyen a kormányzati tisztségviselők mellett a SpaceX, a Blue Origin és a Virgin Galactic magas beosztású képviselői is jelen voltak. Bill Gerstenmaier, a SpaceX gyártásért és megbízhatóságért felelős alelnöke kihangsúlyozta, hogy az FAA-nek muszáj lenne lépést tartania a magánszektor fejlődésével, és legalább kétszer annyi alkalmazottra lenne szükség, mint a jelenlegi állomány, akik a különböző projektek, járművek elbírálásában vesznek részt. Gerstenmaier elismerte, hogy mennyire fontos a repülésbiztonság a rakétaiparban is, de emellett kihangsúlyozta, hogy emberi erőforrásban és rugalmasságban komoly változás kell a szervezetben, ha nem akarnak lemaradni Kína mögött, legyen szó nemzetbiztonsági vagy civil érdekekről.

Bill Gerstenmaier

Phil Joice, a Blue Origin vezető alelnöke is egyetértett Gerstenmaierrel, de ő az FAA pénzügyi támogatásának növelését is szorgalmazta a korábban említett változtatásokon felül. Sirisha Bandla, a Virgin Galactic kormányzati ügyekért és kutatásért felelős alelnöke kihangsúlyozta, hogy a szabályozási rendszer a korábbi gyakorlathoz igazodik, amikor még csak a NASA volt képes embereket juttatni az űrbe, de mára teljesen megváltozott a helyzet, és a jövőben még több magáncég fog társulni a személyzetes űrrepüléseket végrehajtók csoportjához. Ha viszont a Légügyi Hatóság a korábbi szabályozások szerint jár el, akkor összeegyeztethetetlen állapot fog kialakulni az amerikai űriparban.

Elég megfigyelni, milyen körülményes a SpaceX Starship nehézrakétájánál az engedélyeztetési folyamat. Természetesen azt senki sem vitatja, hogy az áprilisi első tesztrepülést követően komoly vizsgálatokra volt/van szükség, emellett az új megoldásokat, fejlesztéseket csak új ellenőrzési folyamatokkal hagyhatják jóvá, viszont ezen eljárások komplikált és lassú végrehajtása már több hónapos csúszást eredményezett a SpaceX terveiben. Miközben a második teljes Starship rakétarendszer, valamint a földi kiszolgáló infrastruktúra is készen állna a második indításra, egyelőre továbbra sincs még kitűzött dátum, miközben már hat hónap is eltelt az első tesztrepülés óta. Gerstenmaier azt is megemlítette, hogy a Starship-program már nem csak számukra, hanem a NASA számára is prioritás, ezért rendkívül fontos lenne, hogy az FAA ajánlásai alapján meghozott szükséges javítások és módosítások végrehajtását követően minél gyakrabban hajthassanak végre repüléseket, hiszen az Artemis-3 küldetéshez bőven nem csak egy rakétaindítás lesz szükséges.

A Starship első tesztrepülése 2023. április 20-án. Forrás: SpaceX

Az alelnök néhány nappal ezelőtt az Ars Technica szakportálnak elmondta, hogy annak ellenére, hogy 3-4 naponta képesek végrehajtani egy Falcon-9 indítást, az elmúlt időszakban több küldetést is halasztottak, hogy ne ezekkel az engedélykérelmekkel legyen elfoglalva az FAA, hanem amennyire lehet, minél több kapacitásukat tudják a Starship repülési engedélyeztetésére fordítani. A Starship mellett pedig még a Falcon-9 és a Dragon indítások jóváhagyása is meghaladja a hatóság kapacitását, pedig ezek a rendszerek már több éve bizonyítottan biztonságosak. A jövő év minden korábbinál eseménydúsabb, sűrűbb lehet a hawthorne-i cég szempontjából, ez pedig még nagyobb gondot és késéseket okozhat, ha nem reformálják meg az FAA működését.
Továbbá olyan kérés is felmerül a SpaceX részéről, hogy a nemzeti érdekek szempontjából fontos kutatásokkal, küldetésekkel összefüggő indításokat ne hátráltassa az FAA, hanem ezeket priorizálva vizsgálja, ha kell, külön csoport foglalkozzon az ügyekkel, hogy ne szenvedjenek még komolyabb késlekedést a programok.

A sors iróniája, hogy épp az FAA nem kapott meghívást a meghallgatásra, pedig ez talán máris egy megfelelő alkalom lett volna a vélemények közelítésére…ami biztos, hogy a következő hónapokban, években alapvető reformra lesz szükség a szervezeti működésben, ha az Egyesült Államok nem akar lemaradni Kína mögött, ha elsőként szeretne még az évtizedben ismét leszállni a Holdra (ami egyértelmű presztízs kérdés), és ha ezzel kívánja támogatni a magánszektor további fejlődését, elősegítve a kereskedelmi, állami, vagy akár nemzetbiztonsági küldetések, programok fenntartható és gazdaságos végrehajtását. Ugyanis a NASA számára megszavazott éves költségvetések hosszú évek óta túl kicsik ahhoz, hogy az űrhivatal egyedül valósítsa meg elképzeléseit.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye