A tavalyi első teljesen privát űrutazás, az Inspiration4 után egy még nagyobb projektbe kezd Jared Isaacman üzletember: egy három misszióból álló kereskedelmi űrprogramot hirdetett meg, aminek az első űrrepülésére már idén sor kerülhet. A Polaris-programnak nevezett űrprogram célja az emberes űrutazások képességeinek a továbbfejlesztése, miközben továbbra is felhívja a Földön fontos problémákra a figyelmet, és pénzt gyűjtsön nemes célokra: a program az Inspiration4 küldetéshez hasonlóan a St. Jude gyermekkórháznak szervez adománygyűjtést. A program költéségéről nincs információ, de a missziókat Jared Isaacman finanszírozza – nem megerősített hírek szerint a tavalyi Inspiration4 küldetés összköltsége nem haladta meg a 200 millió dollárt.
Az 1. küldetés – Polaris Dawn
A Polaris (magyarul Sarkcsillag) első missziója a Polaris Dawn („Hajnal”) lesz, és legkorábban 2022 negyedik negyedévében indulhat a SpaceX Falcon-9 rakétájával és Dragon űrhajójával. Az űrhajó és négy utasa egy ötnapos önálló repülést hajt majd végre alacsony Föld körüli pályán – a tervek szerint ráadásul kihasználják a Falcon-9 és a Crew Dragon összes erejét, ugyanis az eddigi legmagasabb keringési pályára áll majd a Polaris Dawn. Pontos magasságot nem említenek, azonban a közlemény szerint a Van Allen sugárzási öv egyes részen is áthalad a keringési pálya, aminek belső öve a Földtől 2000 és 5000 km között is terjednek részei. A kutatásokban az övnek az emberi szervezetre kifejtett hatását is vizsgálják majd. Az eddigi legmagasabb Föld körüli pálya, amin űrhajósok keringtek az 1966-os Gemini-11 küldetés volt, aminak magassága elérte az 1352 kilométert is.
A küldetésen számos tudományos és egészségügyi kísérletet is elvégeznek majd, amikhez a szakmai hátteret különböző egyetemek és szervezetek biztosítanak. A misszió legérdekesebb (és legvakmerőbb) eleme azonban egy űrséta lesz, amit kb. 500 km magasan terveznek végrehajtani a Crew Dragon fedélzetéről. De mégis hogyan? A kérdés jogos, ugyanis a Crew Dragont soha nem tervezték ilyen műveletekre, és nem rendelkezik légzsilippel sem. Arról nem is beszélve, hogy a SpaceX-nek nincsen űrsétára alkalmas szkafandere.
A bejelentés szerint a SpaceX már dolgozik egy új szkafanderen, ami a mostani indításkor, dokkoláskor, és visszatéréskor a kabinban használt űrruhának a továbbfejlesztett, űrséták végrehajtására is alkalmas verziója lesz. Légzsilip híján a Gemini-programban használt módszert használnák: beöltözés után leeresztik a légnyomást az egész kabinban, és két asztronauta kilép a világűrbe a zsilipajtón keresztül, természetesen biztonsági kötelekre erősítve.
A tervezett űrséta egy illusztráción
Tervek szerint a Polaris Dawn lesz az első emberes küldetés, amin a SpaceX lézeres Starlink-műholdjait is használnák.
A Polaris Dawn űrhajósai
- Jared Isaacman: parancsnok
- Scott Poteet: pilóta, a Légierő egykori alezredese, Isaacman üzleti partnere, az Inspiration4 küldetés igazgatója.
- Sarah Gillis: küldetés specialista, a SpaceX űrhajóskiképzési programjáért felelős vezető mérnöke, ő készítette fel a Demo-2, Crew-1, Insipiraton4 űrhajósait is, illetve a SpaceX irányítóközpontjából ő volt a kapcsolattartó az űrhajósokkal (capcom).
- Anna Menon: küldetés specialista, a SpaceX vezető operatív mérnöke, a Crew Dragon kommunikációs folyamatainak létrehozásában játszott vezető szerepet, illetve több emberes küldetés capcom-ja volt. Érdekesség, hogy férje az az Anil Menon, aki nemrégen nyert felvételt a NASA-hoz űrhajósnak (előtte a SpaceX-nél volt vezető orvos).
Anna Menon, Scott Poteet, Jared Isaacman, Sarah Gillis
A 2. küldetés
A program második küldetését szintén egy Crew Dragon űrhajóval hajtják majd végre, időpontot és személyzetet még nem jelentettek be.
A 3. küldetés
A program harmadik tervezett missziója, a Crew Dragon helyett már a SpaceX Starship űrhajójával, szintén egyelőre időpont és személyzet nélkül.
Isacmaan elhivatottságát látva szinte bizonyosra vehetjük, hogy megvalósulnak a most bejelentett küldetések, és ezek hatalmas előrelépést jelentenek majd a kereskedelmi űrutazás továbbfejlesztésében. Isacmaan tavaly az Inspiration4 pályára állása után így fogalmazott: „Kevesen jutottak el idáig, de sokan követnek majd minket. Az ajtó nyitva áll…” Úgy tűnik, tényleg komolyan gondolta a szavait.