Az olasz Avio elvesztett két üzemanyagtartályt, aztán megtalálta őket… egy szeméttelepen

Kapcsolódó

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A nap képe #1508 – ISS napelemtáblák

A napfelkelte első sugarai, melyek megcsillannak a Nemzetközi Űrállomás...

Ebben a hónapban már biztosan nem térhet vissza a Földre a Starliner

Egy tegnapi közleményben újabb halasztást jelentettek be a NASA...

Ez nem egy vígjáték sorozat egyik epizódja, a nem mindennapi eseménysor nemrégiben játszódott le az amúgy is gondokkal sújtott cégnél.

Több független forrás is megerősítette azt a nem mindennapinak mondható, kissé komikus eseményt, mely az Avio olasz rakétagyártónál történt októberben: a Vega AVUM negyedik rakétafokozatához szükséges tartályok közül nem találtak kettőt, ezért már egy alternatív megoldáson is el kellett kezdeniük gondolkozni.

Az 1,74 méter hosszú és 1,9 méter átmérőjű egységet az ukrán RD-869 folyékony hajtóanyagú rakétamotor gyorsítja, melynek működéséhez az aszimmetrikus dimetilhidrazint (üzemanyag), valamint a nitrogén-tetroxidot (oxidálószer) négy darab gömb alakú tartályba töltik.
Október elején, amikor a 2024 júniusában indítandó, legutolsó Vega rakéta építése javában zajlott, az Avio mérnökei csak két tartályt találtak a nyilvántartásban és az egész gyárban is. A legutolsó információk alapján kiderült, a két hiányzó egység jóval korábban karbantartás alatt volt a vállalat Colleferro-i üzemében, de miután szerelők befejezték a munkát rajtuk, nyomuk veszett. Mivel a leltárban sehol sem találták a két tartályt, rendkívül nehéz dolguk volt az alkalmazottaknak, hogy felgöngyölítsék a rejtélyes eltűnést, végül egy elég váratlan helyen leltek rájuk: egy fémhulladék gyűjtő területen, nem messze a gyártól. Több sérülés is volt rajtuk, ezért nem lehetett beszerelni őket a rakétafokozatba, emiatt pedig a szerelőknek más megoldás után kellett nézniük…

A helyzetet tovább rontotta, hogy az Avionak nem volt már lehetősége új pótalkatrészek beszerzésére. Két lehetőség merült fel az elég kínos szituáció megoldására: az első szerint azt a négy tartályt építették volna be a rakétába, melyeket még a debütáló repülés előtti kvalifikációs teszten használtak 2012-ben. De ezek a tartályok több mint egy évtizedig hevertek érintetlenül a gyárban, így az állapotuk nem volt épp ideális. A másik lehetőség szerint az AVUM végfokozatot módosítanák, és egy Vega-C rakéta AVUM+ fokozatának adott részegységeit használnák fel. Előbbi esetében bizonytalan állapotú tartályokkal indulna a hordozó, utóbbi pedig egy nyilvánvalóan korábban nem tesztelt verzió lenne.

Az utolsó Vega rakéta az Európai Űrügynökség 229 millió euró értékű, 1250 kg-os Biomass műholdját juttatná az űrbe, de ebben a helyzetben eléggé kockázatos lenne egy „összetákolt” hordozóval elindítani. Az szinte biztos, hogy a tervezett 2024 júniusi indítási dátum nem tartható, mivel az Avio továbbra sem tudta eldönteni, melyik megoldást válassza a két fenti opció közül. Mindenesetre ez az eset nem vet túl jó fényt az amúgy sem tündöklő európai űriparra, és könnyen lehet, hogy ezt a műholdat is egy külföldi partner (legnagyobb valószínűség szerint a SpaceX) fogja feljuttatni az ESA számára. 

A legutóbbi Vega indítása 2023. október 9-én. Fotó: ESA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye