Az Orion űrhajó továbbra is egy hatalmas pénztemető

Kapcsolódó

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz...

Újabb audit jelent meg az SLS/Orion programról a NASA átláthatóságáért és felügyeletéért felelős szervezetétől (OIG – Office of Inspector General), és megint szomorú dolgokat találtak…

A mostani elemzés az Orion űrhajó fejlesztésére fordított pénzt és időt vizsgálta. A Lockheed Martin 2006. augusztusában kapott megbízást az űrhajó kifejlesztésére, azóta pedig összesen 16,7 milliárd dollárt költöttek a programra, évente tehát 1,1 milliárdot. Összehasonlításképpen a Commercial Crew Programban résztvevő SpaceX 3,1 milliárdot, a Boeing pedig 4,8 milliárd dollárt kapott az új űrhajók kifejlesztésére – mégha az összehasonlítás nem is a legjobb, ugyanis míg a Starliner és a Crew Dragon “csak” a Nemzetközi Űrállomásra fog űrhajósokat szállítani, az Oriont viszont mélyűri missziókra tervezték.
A 16,7 milliárdos összegben nincs benne az űrhajó műszaki modulja sem, amit az Európai Űrügynökség (ESA) fejlesztett ki, ezáltal hozzájárulva az Artemis-programhoz.

Az Orion űrhajó eddig egyszer repült egy 2014-es tesztút alkalmával.

Az Artemis-I küldetés Orion kapszulája

Az audit élesen kritizálta a NASA azon gyakorlatát, miszerint a folyamatos csúszások és költségvetés-túllépések ellenére bőséges bónuszokat fizettek a Lockheed Martinnak, melyek összege meghaladta a 27 millió dollárt.
A Lockheed ún. “cost-plus” típusú szerződésben áll a NASA-val, ami azt jelenti, hogy a fejlesztés minden költségét a NASA állja (a túllépéseket is!), és erre jön még a Lockheed saját díja. Az SLS-program más alvállalkozói is hasonló típusú szerződésekkel rendelkeznek…

Az audit összegzése szerint az ilyen típusú szerződések, és az eredmény nélkül kifizetett bónuszok semmilyen formában nem ösztönzik az alvállalkozókat a hatékony munkavégzésre. Ki gondolta volna ezt?
A dokumentum szerint pedig további csúszások is várhatóak az Artemis-programban: az első, személyzet nélküli tesztútra az Artemis-I legkorábban 2021. novemberében, az Artemis-II (már személyzettel) pedig 2023. augusztusában indulna a jelenlegi állás szerint. A Trump kormányzat által elvárt Holdraszállás továbbra is 2024-ben startolna az Artemis-III misszióval. A programra összesen elköltött kb. 40-50 milliárd dollárral és 15 eltelt évvel később sem érzem, hogy a programnak bármilyen értelme van a munkahelymegtartáson kívül…

Az Orion űrhajó egy fantáziaképen
Dark mode powered by Night Eye