Az SLS szoftveresen készen áll a repülésre

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

Habár az Artemis-I küldetés keretében induló Space Launch System és az Orion űrhajó összeszerelése még nem fejeződött be, most újabb előrelépés történt az előkészületeket illetően. A rakéta számítógépes rendszerére ugyanis feltöltötték azt a repülésért, irányításért, vezérlésért felelős szoftvert, amely az indítás és az emelkedés során segíti a manőverezésben az SLS-t.

Az építés alatt álló SLS. Forrás: NASA

A rakéta „agya” a központi fokozatban található 3 db repülésért felelős számítógép. Ezek végzik az avionikai rendszerek összehangolt működését. Ebbe beletartozik minden, a repüléssel kapcsolatos elektromos, elektronikai, vagy elektro-mechanikus funkciókat ellátó rendszer. Például: a hajtóművek tolóerő-szabályozása, a szilárd hajtóanyagú segédrakéták vezérlése, üzemanyag-rendszerek szabályozása, stb., az ezekhez kapcsolódó elektromos vezetékekkel, kábelekkel együtt. Ugyanez a szoftver ad majd visszajelzést a küldetést irányítók számára a rakéta minden komponensének megfelelő működéséről.

Amint az Orion és az SLS összeszerelése is megtörténik, az indítás előtt még számos tesztet kell elvégezni a komplett járművön. A szoftvert úgy hitelesítették, hogy minden egyes indítási ablak egyedi paraméterével (pl. emelkedéshez szükséges teljesítmény, időjárás adatok és egyéb tényezők) frissíthető legyen, egészen az elemelkedés pillanatáig.

A NASA amellett, hogy minden hardverelemet alapos teszteknek vetett alá, az ügynökség kifinomult szoftverfejlesztő laboratóriumaiban vizsgálták azt, hogy a szoftver hogyan tud együttműködni az avionikai rendszerekkel. Ennek érdekében a szoftvermérnökök valós idejű indítási szimulációkat készítettek, hogy teszteljék a repülési szoftvert normál és nem tervezett küldetés esetén egyaránt.

Ezután következett a rendszerek éles próbája, a 8 részből álló Green Run tesztsorozat. Ennek utolsó fázisában már olyan manővereket hajtottak végre az SLS 4 db RS-25 hajtóművével (természetesen statikus körülmények között), ahol modellezték, hogy működnek a rakéta rendszerei az indítási emelkedési fázisban: szimulálták a visszaszámlálás folyamatát, a hajtóművek begyújtását és azok mozgatását is. Mindez azért is történt (a hardverelemek tesztelésén kívül), hogy meggyőződjenek arról, hogy az avionikai rendszerek és a szoftveres környezet képes hibátlanul együttműködni.

Az utolsó végrehajtott Green Run teszt 2021. márciusában. Forrás: NASA

A laboratóriumi és az éles tesztek kampánya során több, mint 300 000 különböző forgatókönyvet szimuláltak, olyanokat, amelyekkel a jármű szembesülhet az indítás és az emelkedés során. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy az SLS és az Orion elég biztonságos legyen ahhoz, hogy a NASA embereket juttathasson el vele a Holdhoz.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye