Befejeződött a Starliner sikertelen útja utáni vizsgálat

Kapcsolódó

Rocket Lab | The Beat Goes On küldetésprofil

Újabb BlackSky műholdak indulhatnak az űrbe a Rocket Lab...

Egy mostani kutatás új magyarázatot adhat az Europa jégtakarójának eltérő mozgási sebességére

A kutatók egy új modell segítségével igyekeznek magyarázatot találni...

A nap képe #1051 – Josh Cassada szálláshelyén

Josh Cassada a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén található szálláshelyén. Cassada...

Felkerült az Ariane-5 orrkúpjának díszítése

Hamarosan megkezdi útját a JUICE űrszonda, melynek előkészületei már...

Újabb holdi megbízást nyert el a Firefly Aerospace a NASA-tól

A küldetésre 2026-ban kerülhet sor, melynek keretében egy leszállóegység...

A NASA tegnap sajtótájékoztatót tartott, melyen összefoglalták a NASA-Boeing közös vizsgálóbizottságának ajánlásait.

A Starliner tavaly decemberi sikertelen tesztútja (OFT – Orbital Flight Test) után 3 nagyobb problémára derült fény. Rossz időt mért az űrhajón lévő fedélzeti óra, ami miatt a pozícionáló hajtóművek korábban indultak be, és emiatt nem tudott megfelelő pályára állni a Boeing űrhajója és a Nemeztközi Űrállomáshoz sem tudott kikötni. A műholdas kommunikációval is problémák voltak, a földi irányítás nem tudta átvenni az űrhajó irányítását, illetve visszatérés előtt egy szoftverhiba miatt majdnem rosszul vált le a műszaki modul a kapszuláról – ezt a hibát még időben felfedezték és javították.
A Boeing már áprilisban bejelentette, hogy a tesztküldetést megismétlik, mely az OFT-2 nevet kapta, és még idén sor kerül rá. Amennyiben a második teszt sikeres lesz, úgy jövőre indulhat az első emberes tesztút is, két űrhajóssal a fedélzeten.

A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a összesen 80 ajánlást és változtatási kérést fogalmazott meg a vizsgálóbizottság. Ebből 21 vonatkozik a tesztelések és szimulációk kibővítésére, többek között egy teljes, minden út előtti kötelező indítástól visszatérésig tartó szimuláció végrehajtására, melyre nem került sor az első tesztút előtt. 10 ajánlás történt az űrhajó szoftvereinek javítására és annak megfelelő tesztelésére, illetve 35 ajánlást tettek a Boeing folyamatainak és operációs műveleleinek változtatására. Ezek közt szerepel például, hogy több embernek kell résztvennie az űrhajó ellenőrzésein.
Steve Stich, a Commercial Crew Program vezetője azt is elmondta, hogy a NASA kevésbé felügyelte a Starliner irányítórendszerének és szoftvereinek fejlesztését, tesztelését, mint a SpaceX Crew Dragon rendszereit. Ez azért történt, mert a NASA kevésbé bízott a SpaceX új módszereiben (pl. érintőképernyő), és ezért kevesebb erőforrást fordítottak a Starliner fejlesztésének a felügyeletére, mert úgy vélték, hogy kevesebb probléma lehet egy hagyományos rendszerrel..
A hibák javítása és a szoftverek fejlesztése már zajlik a Boeing részéről, azonban az illetékesek továbbra sem tudták megmondani, hogy pontosan mikor indulhat az OFT-2. A második teszút tervezésénél figyelembe kell venni a Nemzetközi Űrállomáson lévő sűrű járműforgalmat is, ugyanis a jelenlegi tervek szerint ősszel egy emberes (Crew-1 küldetés, 4 űrhajóssal) és egy teherszállító Dragon (CRS-21) is indul az ISS-re. Az űrállomás így mindkét IDA (International Docking Adapter) dokkolóportja foglalt lesz, és a Starliner nem tud majd hova kikötni…

Érdekesség még, hogy a jövőre induló emberes tesztút (CFT – Crewed Flight Test) kapszulája az első sikertelen út űrhajója lesz. A kapszula amúgy a Calypso nevet viseli, melyet a küldetés leendő parancsnoka, Suni Williams űrhajós adott az űrhajónak Jacques-Yves Cousteau kutatóhajójának neve után.

A Calypso nevű kapszula
Dark mode powered by Night Eye