Új rakétával gyarapodott az Európai Űrügynökség (ESA): az olasz Avio és az Arianespace kooperációjában gyártott és üzemeltetett Vega-C hordozórakéta sikeresen teljesítette első útját a világűrbe. A tesztküldetésen az Olasz Űrügynökség (ASI) LARES-2 passzív tudományos műholdját, és hat további CubeSatot állítottak pályára a dél-amerikai Guyana Űrközpontból (Francia Guyana). Az indulásra magyar idő szerint 15 óra 13 perckor került sor, amikor a Vega-C látványosan elrugaszkodott az indítóállásról.
A Vega rakétából továbbfejlesztett verzió első repülésére került sor ma, ami egy látványos fejlődés az európai űrrepülést illetően: elődjénél alacsonyabb áron akár 50%-al több hasznos teher is képes felvinni a világűrbe, így csökkentve az európai műholdak indításának költségeit. A Vega-C maximális teherkapacitása 2300 kg egy 700 kilométeres magasságban lévő poláris keringési pályára. Ez a növekedés annak köszönhető, hogy a rakéta teljesen új első- és második fokozatot kapott, valamint a negyedik fokozat is rengeteg fejlesztésen esett át. Az áramvonalazó kúpok is nagyobbak lettek, így nagyobb használható térfogat áll rendelkezésre a raktérben.
A Vega-C az indítóálláson. Kép forrása: ESA/M.Pedossaut
Ahogy már említettük, a hasznos teher az Olasz Űrügynökség (ASI) LARES-2 tudományos űreszköze lesz. A pályára állást követően a passzív műhold pontos pályáját lézerrel, földi állomásokról fogják követni. A küldetés célja az úgynevezett frame-dragging-effektus, vagyis a téridő torzulásának mérése lesz, amelyet egy olyan masszív test, mint a Föld forgása okoz. Érdekesség, hogy elődje, a LARES volt a Vega 2012-es első repülésének fő hasznos terhe. A műhold azért passzív, mert sem fedélzeti elektronikával, sem meghajtással nem rendelkezik. A felületét lézer-retroreflektorok borítják, hogy a Földről könnyebben tudják követni a szakemberek.
További információkat a Vega-C bemutatkozásával kapcsolatban a küldetésprofilunkban olvashattok.
A LARES-2 leválása a Vega-C utolsó fokozatáról: