Határozatlan időre elhalasztották a Starliner űrhajó második, személyzet nélküli tesztútját, az OFT-2-t. A Boeing űrhajóját le is szerelik az Atlas-V rakétáról, és visszaszállítják a felkészítő üzembe, ahol várhatóan szétszedik, hogy az üzemanyagrendszer meghibásodott szelepeit közelebbről megvizsgálhassák. A műveletbe az űrhajó hajtóműveit gyártó Aerojet Rocketdyne munkatársait is bevonják.
Az OFT-2 (Orbital Flight Test 2) eredetileg július 30-án startolt volna a Nemzetközi Űrállomásra, hogy megismételje a 2019 decemberi sikertelen első tesztküldetést. A Nauka modul megérkezése és az ISS-en történt vészhelyzet miatt az indítást eltolták, majd augusztus 3-án a start előtti visszaszámlálást is leállították az üzemanyagrendszer szelepeinek hibás pozíciója miatt – a korábbi részletes írásunkat erről itt olvashatjátok. Azóta dolgoznak a mérnökök a hiba elhárításán (tegnap már a hibás 13 szelepből 9-et sikerült kinyitni), azonban a probléma forrását nem sikerült lokalizálni.
Tegnap este a Boeing és a NASA közleményt adott ki, amiben bejelentették, hogy határozatlan időre eltolják a küldetést, ugyanis augusztus 28-án indul az elsőbbséget élvező SpaceX CRS-23 teherszállító az ISS-re, ami elfoglalja a Starlinernek fenntartott dokkolóportot. A legkorábbi időpont a tesztküldetésre október eleje lenne, ekkor azonban az Atlas-V rakétát üzemeltető ULA-nek lesz egy másik küldetése: a Lucy űrszondát indítják a Jupiter felé – a ULA-nek egy Atlas-V indítóállása van Floridában, és a két misszió között legalább 17 nap átállás szükséges. Steven Stich, az ISS-program vezetője a közlemény utáni telekonferencián meg is erősítette, hogy a Starliner mindenképpen a Lucy startja után indulhat, feltéve ha addig sikerül megtalálni és kijavítani a problémát. A Nemzetközi Űrállomás feszes menetrendje csak tovább nehezíti a Boeing dolgát, november-december is szinte teljesen foglalt az érkező és távozó Dragon űrhajók miatt, így szinte biztosra vehetjük, hogy legkorábban 2022-ben startol az OFT-2, ezzel több mint 2 évre nő az első és második tesztút között eltelt idő.
A Starliner űrhajó
Időközben Dimitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezetője Twitteren újból felajánlotta az orosz segítséget az amerikai kollégáknak, ahogy tették azt pár nappal ezelőtt is.
A telekonferencián még egy érdekes, habár nem a témához kapcsolódó történés is volt. Kathy Luederst, a NASA emberes űrprogramjának a vezetőjét kérdezték az orosz állami hírügynökség oldalán tegnap megjelent cikkről, amiben a szerző „belsős informátorra” hivatkozva azt állította, hogy 2018-ban a NASA űrhajósa, Serena Auñón-Chancellor fúrta meg a Szojuz MSz-09 űrhajót. A mindenféle alap nélküli állítást Lueders egyből cáfolta és támogatásáról biztosította az űrhajóst. A cikk szerint az asztronauta pszichológia problémákkal küzdött, ugyanis – amint azt cikk szerzője mindenféle felhatalmazás nélkül megírta -, Auñón-Chancellor volt az, akinek vérrögöt találtak a szervezetében az ISS-en, azonban ezt végül gyógyszerek segítségével sikeresen kezelték. A NASA korábban írt már az esetről, de természetesen nem nevezték meg az űrhajóst, most viszont sikerült ezt nyilvánosságra hozni…
Visszatérve a Starlinerre egyelőre nem lehet tudni, hány újabb hónappal veti vissza a Boeing emberes űrprogramját, és mikor indulhatnak az első űrhajósok a Starlineren. A SpaceX idén ősszel indítja a 4. (!) személyzetes űrhajóját az ISS-re, míg a Commercial Crew Program másik résztvevője továbbra is csak egy sikertelen tesztküldetést tud felmutatni. Emlékeztetőül, a SpaceX 2,9 milliárd dollárt, míg a Boeing 4,5 milliárd dollárt kapott az űrhajó kifejlesztéséért…
Az amerikai kereskedelmi emberes űrprogram történetéről itt írtunk korábban.