Crew Dragonnal a Hold köré?

Kapcsolódó

Egy hét szünet után ismét küldetést teljesített a Falcon-9-es

Ritkán fordul elő, hogy több mint egy hétig nem...

A nap képe #1504 – John Casani

John Casani projektvezető 1977-ben egy kis zászlót tart, amelyet...

A Synspective további tíz Electron indításra kötött szerződést

A Peter Beck által állapított Rocket Lab (továbbiakban: RL)...

Ma 41 éve indult az űrbe Sally Ride, az első amerikai űrhajósnő

Az STS-7 jelzésű küldetést a Challenger űrrepülőgéppel hajtották végre,...

A nap képe #1503 – Starliner és sarki fény

A Nemzetközi Űrállomás személyzete a legjobb pillanatban kapta lencsevégre...

Robert Zubrin, a Mars Society alapítója szerint igen. A Mars Direct koncepció egyik szülőatyjának nemrégiben megjelent írása szerint az SLS helyett a Crew Dragonnal kéne a NASA-nak az Artemis-programot elindítania.

Zubrin régóta a megfizethető, és kereskedelmi partnerek bevonásávával végrehajtott missziók híve, és legutóbbi cikkében (melyet külön Jim Bridenstine-nak, a NASA vezetőjének is eljuttatott) egy érdekes ötletet vázolt fel. Szerinte az Artemis-program a lassúsága miatt teljes érdektelenségbe fullad, és várhatóan a politikai támogatás is el fog veszni, főleg, ha idén esetleg kormányváltásra kerül sor az USA-ban.
Zubrin javaslata szerint a programot úgy lehetne beindítani, és a közvélemény figyelmét felkelteni, hogy egy az Apollo-8-hoz hasonló küldetést indítanának a Hold köré, SLS helyett azonban a Crew Dragonnal és űrhajósokkal a fedélzeten.
Ez kellőképpen felrázná az országot, a NASA újból a figyelem középpontjába kerülne, és nagy támogatottságot szerezne az Artemis-programnak – melyre nagyon nagy szüksége lenne az űrhivatalnak.

A Crew Dragon

Zubrin a küldetést Artemis-8-nak nevezné el, és két lehetőséget vázolt fel a megvalósításra. Mindkét opcióhoz két indításra van szükség: egy Falcon-9-el startolna egy Crew Dragon kapszula, asztronautákkal a fedélzeten, és külön egy Falcon Heavy.
Az első verzió szerint a Falcon Heavy “üresen”, azaz rakomány nélkül indulna, így a második fokozatban maradna 65 tonna üzemanyag. A második fokozat összekapcsolódna a Dragonnal, és így indulna a Hold köré.
A második verzióban a Falcon Heavy felvinne egy small propulsion stage-et (SPS), egy kisebb fokozatot, mely csatlakozna a Dragon-hoz. A Holdhoz indító manővert (Trans Lunar Injection, TLI) a Falcon Heavy második fokozata végezne, az összes többit pedig az SPS.

Az út minimum 6, de akár 10 napig is tarthat, melyre a Crew Dragon képes lenne. Két űrhajóssal és 10 napos misszióval számolva plusz 20 kg oxigénre lenne szüksége a személyzetnek, azonban ennek tárolása könnyen megoldható.
Zubrin szerint a Dragon hőpajzsa is képes lenne a problémamentes visszatérésre (egy Holdról visszatérő űrhajó sokkal gyorsabban lép be a légkörbe, mint Alacsony Föld Körüli Pályáról), mert azt a marsi légkörbe való belépésre is tervezték – erről sajnos semmilyen konkrét és hivatalos információt nem találtam, így ezt az állítást nem tudom megerősíteni.

Nagyon érdekes Zubrin koncepciója, és a jelenleg elérhető kereskedelmi űrhajók/rakéták mellett abszolút megvalósítható lenne, az SLS/Orion program töredékéért. Ehhez azonban akarat kéne a NASA és a politikai oldal részéről, ami sajnos nincsen meg…
Sajnos 0% az esély, hogy Zubrin ötletéből lesz bármi is, de szerintem érdekes volt eljátszani a gondolattal, hogy milyen fantasztikus küldetéseket láthatnánk pár éven belül.

Elon Musk és Robert Zubrin
A kép 2020. februárjában készült, amikor Zubrin meglátogatta a SpaceX Boca Chica-i telephelyét
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye