Nagyjából 1 hónapja röppent fel a hír, hogy gond adódott az Artemis-I küldetés SLS rakétájának egyik hajtóművénél. A hibára akkor derült fény, amikor a jármű különböző irányítórendszereinek integrálása és összehangolása, illetve az központi első fokozat meghajtásának ellenőrzőtesztjei zajlottak. Azóta nem nagyon érkezett friss hír erről, illetve, hogy milyen beavatkozás szükséges, és ez hatással lehet-e a 2022 februárjában tervezett indítási időpontra. Tegnap végre új hírek érkeztek: a négyes számú RS-25 hajtóművezérlőjét cserélni kell, mert a két összekötő csatorna egyike meghibásodott. Ez a rendszer maga a hajtómű „agya”, ez felel emelkedés közben a rakétamotor tolóerejének és a fúvóka állásszögének szabályozásáért, tehát egy kritikus fontosságú egységről van szó. Bár a két irányítócsatorna egymást helyettesítve működik, a mérnökök nem akarnak kockáztatni, ezért az egész vezérlőt kicserélik. Ezen a hétvégén el is végzik ezt a munkát, és jövő hét elején sor is kerülhet az újabb ellenőrző tesztre, ami az indítás előtti tíz részből álló folyamat ötödik fázisát jelenti. Ez lesz az SLS és az Orion űrhajó legfőbb kommunikációs rendszereinek integrált tesztje (az alábbi ábrán a 6-ossal jelölt).
Jelenleg itt tart az SLS összetett ellenőrző tesztsorozata, mely a különböző rendszerek ellenőrzésére irányul. Forrás: NASA
Az utolsó előtti fázisban már az úgynevezett „Wet Dress Rehearsal” tesztre kerül sor, ami már az összeszerelő hangárból történő átgördítés után következhet az LC-39B indítóálláson. Ez lesz az indítás előtti főpróba, amikor egy teljes tankolási és rendszer-beüzemelési tesztet hajtanak végre a szakemberek.
Az biztos, hogy a mostani hajtóművezérlő csere miatt 2022 márciusra vagy áprilisra tolódik a start, de a végső indítási időpontot a feltankolási teszt eredménye alapján fogják kijelölni. Emellett a Föld és a Hold egymáshoz viszonyított helyzetétől is függ a start, de a jövő év első hónapjaiban talán kiderül, hogy mikor indulhat végre az első küldetés, ami az újbóli amerikai Holdraszállás egyik próbája lesz.